onsdag 7. mai 2008

Tanketråder fra NKUL 08, dag 1


Hovedbygget på NTNU.Image via WikipediaNKUL er Norges største konferanse for bruk av IKT i utdanning og læring, og arrangeres ved NTNU i Trondheim. I år er det over 1000 deltagere, og jeg er en av de heldige. Bare det å få komme tilbake til byen jeg tilbragte flere fine år i som student er en glede i seg selv! Konferansen ble åpnet av Øystein Johannesen fra Kunnskapsdepartementet. Innlegget hans tok blant annet opp kunnskap om unge og deres mediebruk, IKT og kjønn, og lærernes ferdigheter. Bra innlegg, men ikke mye vi ikke har hørt før. Det er vel ingen nyhet, akkurat, at det må satses på lærernes kompetanseutvikling, eller at gutter spiller mer dataspill enn jenter. Likevel er det alltid interessant å få skilt mellom myter og fakta, og det som ble bekreftet er at vi fremdeles har problemer med å dokumentere våre antagelser om ungdom, medier og undervisning. Ellers har Marita skrevet et glimrende sammendrag, takk for det!

Etter pausen var det tid for utstillerseminar 1. Jeg var på en presentasjon av NRK sine nettressurser. Det er ikke tvil om at de med sin kompetanse og profesjonalitet har mulighet til å lage veldig gode produkter, og vi bør definitivt bruke dette i undervisningen. NRK har blant annet levert presentasjoner til Panorama, Gyldendals norskverk for vgs. Det som ble vist derfra er noe av det bedre fra denne ressursen, for eksempel intervjuer med norske forfattere. Inspirerende presentasjoner, profesjonelt utført som seg hør og bør fra NRK. Den viktigste nyheten i dag er nok at større deler av NRKs arkiv skal gjøres lettere tigjengelig for oss. La oss håpe at det ikke blir altfor lenge til, for det er et problem at materiale til stadighet bli fjernet fra NRK sine sider, Det gjør det mer usikkert å lage opplegg beregnet på deling med andre lærere - en praksis vi definitivt bør bli flinkere til. Andre interessante ressurser som ble nevnt var ABC education resources fra Australia, SABC education fra Sør-Afrika, og Teachers tv fra England.

4 kommentarer:

LK sa...

Heldige du som er på konferanse! Håper du får med deg mye nyttig tilbake til teamet! Kos deg videre!

Anonym sa...

Jeg er enig i din vurdering av åpningsinnlegget mitt. Det ville vært litt rart om en departementsklerk hadde hatt masse å lære deg og andre digitale frontløpere :)
For meg var det viktig å snakke om kjønn og IKT og få frem nytt stoff. Det tror jeg traff det store gross, ut fra tilbakemeldingene jeg har fått.
/oysteinj

Ingunn sa...

Øystein: Jeg tror garantert at jeg kan lære noe av deg, og det gjorde jeg også på NKUL. Det du sa om kjønn og IKT er viktige ting, og jeg ser disse tendensene i klasserommet hver eneste dag. Det er viktig at flere blir oppmerksomme på dette, for vi står midt i et paradigmeskifte i skolen enten vi liker det eller ei :)

Anonym sa...

Takk for det. Jeg tror forskere, praktikere og klerker er for lite flinke til å sette seg ned sammen for å diskutere hvordan vi tar ned f eks en utfordring som kjønn og IKT. Mye å gjøre der.

Legg inn en kommentar

Jeg har flyttet, så kommentarer på denne bloggen blir ikke lenger fulgt opp. Du finner meg på http://ingunnkjolwiig.no