onsdag 14. mai 2008

Hvem der? Firefly lar deg chatte med dem

Har du noen gang lurt på hvem andre som besøker en nettside samtidig med deg? Dagens blogglesning førte til en litt over gjennomsnittet spennende nyhet: Firefly, en tjeneste som lar deg chatte med de andre som er inne på siden samtidig med deg. Du kan rett og slett begynne å skrive et vilkårlig sted på siden, det du skriver kommer opp som en snakkeboble og forsvinner deretter inn i en lineær chat sammen med de andres kommentarer. Som vanlig er det vanskelig med æ,ø,å. Jeg ser at det kan kreve trening å få god flyt i samtalen på denne måten, men ideen er god, og jeg ser for meg at elever som har får i oppgave å kommentere en tekst, for eksempel, vil kunne ha glede av denne tjenesten. Man kan søke om å få betaversjonen av Firefly på siden sin, og etterhvert som dette blir bedre har jeg forhåpninger til at det kan bli spennende å bruke. Jeg antar at det går an å få det på en blogg også, men siden vi er små i denne sammenhengen er de nok mest interessert i sider med mye trafikk foreløpig. Jeg fant ut om Firefox via TeachEng.us.
Oppdatering: Øyvind Solstad i NRKbeta sier i en kommentar til meg på Twitter at Firefly ser fint ut, men at det kan bli mye spam av det. Dessuten er det et poeng å vite hvor kommentarene blir av etterpå. Dermed har jeg igjen vært litt rask på avtrekkeren, så litt etterpåklokskap må til noen ganger. Jeg mener fortsatt at dette KAN bli et spennende verktøy for undervisning etterhvert.

1 kommentar:

Liv Marie Schou sa...

Spennende måte å kommunisere på, dette bør jo kunne brukes i fremmedspråkundervisningen, prøve å chatte med noen på engelsk og tysk om nyheter, siden man kanskje er inne på en nyhetsside i en avis. Håper dette utvikler seg raskt. Lærer så mye av deg, Ingunn.

Legg inn en kommentar

Jeg har flyttet, så kommentarer på denne bloggen blir ikke lenger fulgt opp. Du finner meg på http://ingunnkjolwiig.no