Mens jeg var i Seattle på konferanse hadde elevene mine hjemmeoppgaver tilsvarende en halv dags skole. Dermed kunne jeg sitte på hotellrommet om morgenen og sjekke hva de hadde gjort i løpet av dagen via It's Learning, (en artig erfaring i seg selv). Oppgaven de fikk var todelt: Først skulle de se gjennom tre presentasjoner som jeg fikk fra en tidligere kollega, Siv Marit Ersdal, som nå er skolebibliotekar i Drammen. De tar for seg kildekritikk, hvordan føre kilder og hvordan sitere riktig. Deretter skulle de demonstrere at de hadde forstått gjennom å skrive en kort eksempeltekst (brødtekst) der de skulle flette inn stoff fra sine to kilder, en selvvalgt bok og en nettekst etter eget valg. De skulle ha med vanlig direkte sitat og blokksitat, de skulle ha med indirekte sitat og parafrase. De skulle også sette inn fotnoter og føre kildene korrekt opp under teksten. Til slutt ble de bedt om å reflektere over hva som var enkelt og vanskelig med oppgaven, og på hvilken måte bruk av kilder er både nyttig og problematisk i skolearbeidet. Selve kurspakken ligger på It's Learning community og heter BFK - kurspakke digital kompetanse. Dette er viktig kompetanse som alle må ha, og det er et av kompetansemålene i norsk, Vg3.
Flere ting var interessante med denne oppgaven. Det som slo meg først var hvor vanskelig det tydeligvis var å gjøre alt dette helt riktig. Selv de aller dyktigste hadde noen formelle feil. Det andre var i hvilken grad oppgaven skilte mellom elevene når det gjaldt ferdighetsnivå. De aller fleste ga uttrykk for at dette var ganske vanskelig å gjøre riktig, det var tidkrevende, men det var veldig nyttig. Jeg tror blant annet at mange fikk seg en aha-opplevelse når det gjelder parafrase. For noen var det helt nytt at det ikke kan kalles eget arbeid når en bare skriver litt om på en tekst. En konklusjon jeg trekker er at dette burde de ha jobbet systematisk med tidligere enn i vg3 (det er godt mulig at de har det, men de har ikke lært det likevel). En annen er at jeg tror mange elever blir tatt for juks/plagiat når de har vært i god tro - de vet ikke hvordan de skal håndtere kilder. Det er tydeligvis et stort behov for denne typen dannelse. Det er også tydelig at elevene til en viss grad skjønte bedre hvorfor det ikke lønner seg å alltid satse på første og beste wikipedia-treff, men lete etter relevante kilder flere steder enn på nettet når de hadde sett gjennnom lærestoffet. Dessuten gikk det opp for flere hvor nødvendig det er å være korrekt ved kildeangivelse. Det er kanskje flere enn meg som har fått inn kildelister som den på bildet under? Artig, men ikke særlig nyttig! En annen morsom variant er den klassiske www.google.com. Ja vel, den finnes altså på jorden....
Noen av elevene har lagt ut oppgavesvarene sine på bloggen, for eksempel Chelsea, Håkon og Alexandra. All takk til skolebibliotekarene i Buskerud for et flott opplegg!
14 kommentarer:
Ai, ai Ingunn! Her treffer du en nerve i min dårlige samvittighet. Kildekritikk er absolutt en viktig arbeidsoppgave for skolebibliotekarene. Jeg skal ta meg sammen i 2009, men i høst har jeg satset alt på skjønnlitteraturen.
Ingen fare, Ingrid - det er jo derfor vi har deling på nettet! Dette materialet er fritt for alle, og du kan sende dine kolleger i Buskerud en varm tanke fordi du heller kan bruke tiden din på det du er så utrolig flink til, nemlig å få elevene til å lese mer.
Den første gangen jeg skjønte hvor viktig, og gøy, det var med kilder var da jeg redigerte på Wikipedia. Jeg skrev en artikkel om "Achtung, die Kurve!" - et veldig morsomt spill som jeg anbefaler alle som trenger å fordrive litt tid sammen med en venn eller flere - som jeg oversatte fra den engelske. I den engelske versjonen var det flere opplysninger som var lagt inn og hørtes cheezy ut, så jeg gjorde research på nettet.
Blant annet var det en påstand om at det var blitt et problem at spillere som fikk den rosa streken ble mobbet av de andre, men at en tysk professor hadde kommet med en løsning: kall den lyserød. Jeg fant ut at denne professoren ikke eksisterte og slettet hele greia. Seier til skeptikeren :P
Og når man snakker om skeptisisme og kildekritikk vil jeg anbefale filmen "Here Be Dragons", som alle mennesker har litt å lære av. Kanskje noe å vise på skolen, så slipper jeg å høre flere folk som påstår at det var George W. Bush som arrangerte 9/11 fra folk mer?
Dette var nyttig for meg å vite at vg3-elevene nå har vært gjennom dette. Dette er jo superviktig i fht alle skriftlige eksamener nå til våren. Jeg legger lenke til den fine leksjonen i samfunnsøkonomi, slik at elevene vet at dette ikke bare gjelder i norsk. (Vi har jobbet med det i samfunnsøkonomi, men ikke på dette detaljnivået).
Lurer på om noen må "legge meg til", jeg trykker på "meld på faget", men kan ikke finne faget etterpå.
Har lest mange klasser sykepleierstudenters første skriftlige oppgave de siste par årene. Har noen dager
med korte muntlige tilbakemedinger/diskusjoner til hver enkelt blant annet på kildebruk.
www.google.com og egen erfaring er ikke ukjente kildelistevarianter hos oss heller, mens andre er veldig flinke.
Hvor i et ideelt skolesystem burde dette undervises? Noe allerede på ungdomsskolen? Hva når i videregående skole, og av hvem?
Link og innlegg er videreformidlet til norsk-seksjonen her. I alle fall en så langt, så håper jeg hun formidler videre. Takk og takk til folk som lager slike opplegg og deler.
@Leif: fjeg fikk opp "Error in course list" her for litt siden, men nå kom faget opp, jeg er påmeldt og det kom frem i listen min...
Takk til Ingunn for skryt! Dette må undervises i alle fag hele tiden, men med forskjellig fokus selvfølgelig. På Drammen prøver vi å legge det nært opp til oppgaver i fag, engelsk, samfunnsfag, geografi og norsk. Opplegget fungerer best i en sammenheng hvor elevene kjenner at dette trenger jeg! (Hva gjør ikke det!) Hvis Leif ikke finner faget, må han ta kontakt med meg, eller se på hjemmesiden til Drammen VGS - om skolen - biblioteket, der kan jeg legge ut en lenke som kan importeres i ITs Learning.
@Eirik: Kilder er både nyttige og morsomme, og har man først lært seg å bruke det går alt så meget bedre med en gang. Stilig at du korrigerte unøyaktigheter i Wikipedia. Har hørt om filmen - skal sjekke den ut.
@Anne Cathrine: Vel, ikke ALLE har gjort dette ;)Godt vi er flere om oppdragelsen/oppgavene i Vg3.
@Leif: Har du fått lagt til faget nå?
@Martin: Vi må nok begynne å jobbe med dette på u-skolen, og gradvis øke kravene til de er i Vg3. Jeg mener at de er nødt til å beherske dette skal de lykkes skikkelig med fordypningsoppgaven sin (særemnet). Det er blant annet derfor vi gjør dette akkurat nå. Det er helt sprøtt at høyskolestudenter ikke kan bruke og føre kilder.
@Frøydis: Flott at du videreformidlet det gode budskap!
@Siv Marit: Det er jeg som skal takke - takket være deg fik jeg en flott oppgave i stand på 1-2-3.
Fin oppgave du har laget, håper jeg kan låne litt av den. Dette er et stort felt å arbeide med, og da er det nyttig å få et opplegg som dette ferdig servert fra bibliotekarene i Buskerud.
En annen fin kilde er "Mamma og pappa"...
Dette var veldig interessant lesing. Min 8.klasse er allerede i ferd med å drilles i kildebruk og kildekritikk - og er enig med de øvrige kommentatorene at man bør starte allerede i 8.klasse.
Interessant kommentar. Vi har arbeidet jevnlig med kildebruk og kildekritikk, men likevel forekommer litteraturlister som den du har beskrevet og liknende jevnlig.
På den annen side er det kanskje ikke så rart. Mange av de tekstene de møter, og som vi som lærere framhever, jeg sikter her til lærebøkene, utelater ofte tydelige kildehenvisninger "av pedagogiske hensyn". Kanskje er dette misforståtte hensyn?
@ Marita: Du kan alltid "låne" det du trenger hos meg, du vet vel det? Bare hyggelig!
@Ugla: Så bra at dere jobber bevissst med kildekritikk allerede på 8. trinn. Det gjør nok ikke alle, men det blr vel bedre etterhvert.
@Hilde: Veldig interessant poeng. Kansje tiden er inne for å revidere denne tanken også? Eller skal vi slutte å kreve at elevene skal mestre kildekritisk tenkning på universitetsnivå før de faktisk er på dette nivået? Her er det tydeligvis et misforhold, ja.
Mange skoler har nok hatt en helt annen tradisjon på bruk av kilder enn universitetene...eller resten av verden, egentlig. Lærebøker har støttet den tradisjonen. Men det er kanskje på tide å slutte å gjøre elevene denne bjørnetjeneste.
De nye læreplanene legger opp til en mer 'ordentlig' praksis i mange fag. Utfordring vi har på Sandvika, hvor Ingunn og jeg jobber, er at vi er lite samstemt fra fag til fag. Elevenes møte med stoffet risikerer å bli tilfeldig. Noen lærer jobber som Ingunn gjør, andre gjør lite og noen viderefører gamle tradisjoner fra ungdomskolen.
Simon Oldaker
Legg inn en kommentar
Jeg har flyttet, så kommentarer på denne bloggen blir ikke lenger fulgt opp. Du finner meg på http://ingunnkjolwiig.no