onsdag 26. november 2008

Mrs Gadget's ønskeliste

Det er tid for å skrive ulike lister. Jeg begynner med en ønskeliste for julen 08 og hele 2009 siden det er svært usannsynlig at jeg får alle ønskene mine oppfylt allerede nå i desember. Kanskje i løpet av et års tid, i beste fall? Listen fokuserer på dipedutter og utstyr til jobb og fritid - uansett så går de to mer eller mindre i ett.imac

  1. En 24" iMac til meg selv for å slippe ut av det lille skjermbildet på min bærbare, samt for å få tilgang på bedre bilderedigering og selvfølgelig Mac-universet
  2. En MacBook til min eldste datter på 14 før det er for sent å få henne til å bli en ekte "digital native" som kan mye, mye mer minipcenn å tagge på Facebook og chatte på MSN, skrive tekster i Word og lage Power Point-presentasjoner, og fordi alle bør ha sin egen personlige datamaskin i vår tid
  3. En 2133mini-note eller lignende til hver av mine to døtre på 11 og 9 for å sikre at de får ordentlig tilgang til digitale muligheter og ferdigheter mens de fremdeles er i en veldig formbar alder, og fordi også barn bør ha sin egen pc under veiledning fra voksne
  4. En lydopptaker, for eksempel Zoom H4 eller lignende, til å ta opp undervisning, fremføringer, intervjuer etc
  5. Kamerastativ, helst i karbon med kulehode for å kunne ta bedre bilder
  6. Blits, makroobjektiv og Photoshop Elements
  7. iPhone
  8. Et godt, gammeldags radiokabinett til min kjære fordi han ønsker seg det - helt sant!

Det er sikkert mye mer en digital familie kunne ha bruk for - hva bør også stå på lista mi?

16 kommentarer:

LK sa...

Ser at du mangler et punkt som heter en helg på fotokurs sammen med kolleger...

Ingunn sa...

Ja, LK, det har du jamen rett i! Særlig hvis jeg får stativet og det andre fotoutstyret :)

Eirik sa...

Du trenger ikke å betale mange penger for et makroobjektiv; alt du trenger er en gammel linse og en Pringles-sylinder. Forresten så har skolen haugevis med lisenser på Photoshop (de deler dem jo praktisk talt ut i timen), så kanskje du skal vurdere å be på dine knær foran IT-ansvarlig og spare de parene med hundrelapper det koster for Photoshop Elements?

Bra at du har tenkt til å gjøre en skikkelig datadame av datteren din - ikke la henne vokse opp til å bli en som lar mannen sin/sønnen sin/en av elevene sine (håper du tar spøken) fikse dataproblemer :-P Lær henne Python, html og Photoshop så snart som mulig ;-)

God jul.

Ingunn sa...

Eirik - nå altså! Jeg er vel ikke helt håpløs til tross for mine 40 år og en oppvekst i pre-webalderen heller ;D Men ja, jeg vil gjerne at alle tre jentene mine skal få utnyttet potensialet i teknologien i sin utdanning, gjerne lære seg å programmere litt og forstå mer av alt sammen.
Takk for DIY-tipset, jeg lover ikkeno' - men kanskje du ser meg på skolen med en svær Pringle-linse en dag? Sant nok har vi Photoshop-lisenser på skolen, det må jeg tenke på. Først må jeg få en maskin som kan kjøre herligheten uten å knekke sammen.

Anonym sa...

Kva med eit par ski ... for å koma seg *inn* i naturen, vekk frå den virtuelle verda ?

Ingunn sa...

Hei Jarle! Jeg har ski allerede (det har alle i familien), men vurderte sterkt å skrive opp et par nye joggesko på ønskelista :)

Anonym sa...

ok ok - men stundom kjem Dylan til meg, i søvne, når eg er mest lei, når alt berre er virtualitet og cyberspace, og han kviskar:

Let's overturn the tables,
disconnect the cables

:)

Anonym sa...

Hei, har en datter som er ivrig på å bruke PC på ulike spill og noe skriving og hun begynner på skolen til høsten. Har tenkt på en OLPC til jul for å vekke nysjerrigheten og som tåler en trøkk, ville du anbefalt 2133mini-note fremfor en OLPC kanskje - hvis du har testet 2133'en?

Ingunn sa...

Hei Henrik! Mine tre barn deler en iMac for øyeblikket, men jeg synes egentlig at de bør få hver sin pc snarest mulig. Derfor ønskelisten. Jeg er litt usikker på hva som er mest anvendelig for barn på din datters alder. Dersom prisen er noenlunde den samme ville jeg nok ha satset på en 2133 mini-note. Uansett må man nok regne med å bytte utstyret ca hvert 3. år, så om hun får en OLPC nå vil det kanskje passe å kjøpe inn en mer avansert pc om tre år? Uansett så tror jeg at aldergrensen for når det er naturlig å ha egen bærbar pc er på rask vei nedover, og hadde mine barn vært yngre hadde jeg vurdert å gi dem dette utstyret likevel, slik som du gjør. Men for fem år siden var ikke dette en aktuell problemstilling. Generelt er barn ofte glad for å ha noe som ligner på det de voksne bruker, og i såfall er kanskje 2133 et bedre valg enn OLPC for en liten skolejente?

ErikB sa...

Takk for fine gavetips...har en greie for gadgets, jeg også... du burde kanskje lagt inn prisene og satt totalsummen nederst... hvor mange lektorlønninger er det, tro?

Hva med en leseplate?
http://poesiportalen.blogspot.com/2008/11/leseplate-elektronisk-papir-lesebrett.html

Ingunn sa...

Nei, totalsummen er altfor deprimerende :) Leseplate, derimot, er et bra tips. Takk!

Anonym sa...

En Zoom H4 er på min ønskeliste også, men så dyr.. Hva med en USBMic som du kobler direkte til laptop`en og tar opp i Audacity for eksempel? Eller hvis du har en mikrofon fra før kan kanskje en Micmate være tingen? Eller hva med en lekker Snowball Mic? Se http://store.apple.com/us/product/TF238LL/A

Det som mangler på lista er selvfølgelig et lite og hendig videokamera :)

Guttorm Hveem sa...

Manglar det ikkje ei digital fotoramme som viser dei siste bileta frå familien sine galleri?

Hp mininote verkar hakket meir solid/profesjonelt/avansert enn eee. (Hands-on-both...)

Ingunn sa...

Fordelen med Zoom H4 er blant annet at den er fristilt fra pc-en, og det er lettere å ta opp lyd uansett om man er ute eller inne. Men dyr, det er den. Altfor dyr. Jeg har en mikrofon, men den er kjempedårlig. Trenger en bedre en uansett, så takk for tipsene, de skal jeg sjekke ut. Videokamera er også på lista, jeg glemte det - takk for påminnelsen. Trenger tips om hva slags, er det noen som kan anbefales? Digital bilderamme har vi - fikk til bursdagen :)

Leif Harboe sa...

Arne Olav og jeg har satses på RødePodcaster-mikrofoner - imponerende tunge, men lyden blir jo bra da. Skulle gjerne hatt en litt mer portabel også.

ErikB sa...

http://www.klikk.no/teknologi/dingser/article375646.ece

Legg inn en kommentar

Jeg har flyttet, så kommentarer på denne bloggen blir ikke lenger fulgt opp. Du finner meg på http://ingunnkjolwiig.no