onsdag 26. november 2008

GoAnimate og Glogs

GoAnimate har gått sin seiersgang gjennom flere norske klasserom de siste ukene og har utvilsomt et pedagogisk potensiale. Selv har jeg ikke prøvd dette med elever i det hele tatt ennå, men i dag bød det seg en anledning til å teste det ut på en litt annen aldersgruppe enn den jeg vanligvis underviser, nemlig min yngste datter på 9 år som måtte være hjemme fra skolen. GoAnimate viste seg å være spennende tidtrøyte, og ikke minst, hun fikset det aller meste selv, veldig lite hjelp var nødvendig selv om alle funksjoner er på engelsk. Dette betyr vel at selv ganske unge elever vil kunne få mye ut av å jobbe med historier på denne måten - se resultatet hennes under. Det advares mot sterke scener:


For eldre elever kan vi naturligvis stille helt andre krav til innholdet. I går prøvde elevene mine ut Glogster for første gang. Ikke uventet ble jentene veldig begeistret - tjenesten har unektelig et visst fjortis-preg, men overraskende nok, kanskje, var mange av gutta også ivrig opptatt med å lage postere av sine idoler. Det kommer kanskje noen eksempler på hva de lagde her på bloggen etter hvert.

3 kommentarer:

Torill sa...

Hadde vært morsomt å se, men det går ikke å åpne den. Har brukt det i min klasse også, elevene likte det og lagde flotte animasjoner.

Ingunn sa...

Takk for at du sier fra, Torill, skal prøve å fikse det.

Anonym sa...

Jeg ser fram til å se elevproduktene! Var oppgaven å presentere et idol?
Ser du for deg muligheten for å knytte gloggen til et "tradisjonel", pensumbasert tema? Poster der en forfatter presenteres? Eller en roman eller dikt? Eller en litterær epoke...?
Skulle gjerne hatt elever å prøve dte ut på.. Men kanskje kan jeg teste det på lærerstudentene mine?

Hilsen Hildegunn (norskdidaktiker på PLU, NTNU)

Legg inn en kommentar

Jeg har flyttet, så kommentarer på denne bloggen blir ikke lenger fulgt opp. Du finner meg på http://ingunnkjolwiig.no