tirsdag 22. april 2008

SnagIt er lagt til verktøykassa

Jeg har lenge vært litt misunnelig på Leif for de fine kantene han har på noen av bildene sine, men nå har jeg lært hvordan han får det til: SnagIt! Dette kjekke lille programmet lar deg kopiere hvilken som helst del av skjermen din, eller til og med hele nettsider med rullemeny og det hele. Du kan også lage korte videosnutter. Etterpå kan du legge på piler, forklaringer, male, tegne.... ja, grunnlaget er til stede for en rekke smakløse instruksjoner som elevene kan grøsse over. Det er vel best å holde seg i skinnet her. Bildet over ville nok neppe passert noen eksamen på reklameskolen! Dessverre er ikke programmet gratis, men man kan laste ned en prøveversjon for 30 dager. En enkeltlisens koster ca 40 dollar, og en grei instruksjon til programmet ligger her. Bruker du Firefox kan du laste ned en add-on som lar deg bruke SnagIt direkte fra nettleseren. Takk til kollega Anne Cathrine som sørget for at skolen kjøpte det inn til oss.

Jeg vet at mange av dere bruker dette allerede, så er det noen lure tips jeg bør få med meg?

3 kommentarer:

Guttorm Hveem sa...

Alternativt kan ein jo bruka faststone capture, det finn du her: http://faststone.org/ (og det kosta ikkje noko...)

Leif Harboe sa...

Guttorm var raskere enn meg... - mulig at SnagIt kan mer enn å lage skjermdumper med eller uten kanter - men Faststone er altså gratisverktøyet som jeg har brukt en stund nå

Ingunn sa...

Jaså, der tok jeg altså feil. Men siden jeg har fått SnagIt allerede holder jeg meg nok til det en stund. Tipset om Faststone er godt likevel, og kommer til å bli delt med andre:)

Legg inn en kommentar

Jeg har flyttet, så kommentarer på denne bloggen blir ikke lenger fulgt opp. Du finner meg på http://ingunnkjolwiig.no