fredag 11. april 2008

Elevene om blogging

Denne uken har jeg gitt elevene i oppgave å ta stilling til følgende påstand på klassebloggen vår: "Blogging kan bidra til bedre læring og forståelse". Jeg har 60 elever som blogger om norskfaglige emner, og det er ingen selvfølge at de er like entusiastiske som meg når det gjelder dette. Derfor var jeg temmelig spent på hva de ville komme til å skrive. Svarene var oppløftende - de aller fleste ser ut til å ha god forståelse for hvordan en blogg kan være nyttig for dem, og mange liker det tydeligvis også godt. Det er selvsagt noen som er mer skeptiske også, og jeg vurderer nå å la dem få litt større frihet i forhold til hvor ofte jeg vil at de skal skrive noe, hva slags type oppgaver osv. Det er også mulig at jeg sier til de få som er veldig negative at vi heller finner en annen måte å jobbe på for dem. Men dette kan være farlig - det må ikke bli slik at de som blogger får følelsen av at det er en merbelastning for dem i forhold til de som velger å jobbe mer tradisjonelt med lærestoffet. Det er veldig interessant og nyttig for meg å få en tilbakemelding på bloggingen vår på denne måten, og jeg er kjempeglad for at det ser ut til at vi har lykkes med å formidle noe vesentlig til elevene. Jeg har stor tro på at blogg som verktøy for refleksjon, deling og publisering kan skape en arena der elevene kan gi hverandre tilbakemeldinger på en mer naturlig måte enn når vi setter dem sammen i grupper for å drive med respons på tekster osv. Se selv hva de skriver på De røde pennene og Bloggsberg.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Jeg har flyttet, så kommentarer på denne bloggen blir ikke lenger fulgt opp. Du finner meg på http://ingunnkjolwiig.no