fredag 25. april 2008

Første famlende forsøk med Camtasia Studio

Jeg har lagd en kort presentasjon av et lite kapittel om reklame i Panorama for elevene. Først lagde jeg en Power Point med bilder og stikkord, og så har jeg lagt på kommentarene jeg har til hvert lysbilde etterpå. Dette ble deretter produsert til en liten filmsnutt i Camtasia Studio. Jeg viste dette for elevene i dag, og rent bortsett fra at de morer seg over å ha en temmelig geeky lærer, så syns i hvertfall noen at dette var et fint tilskudd til deres læringsressurser. Flere satte seg ned umiddelbart etter min presentasjon for å repetere ved hjelp av filmen før de gjorde oppgaver. Når man først har lagd Power Pointen er det ikke veldig mye merarbeid å legge på kommentarer. Nå skal det sies at jeg ikke har gjort dette før, så den faglige kvaliteten på dette er vel så som så, men rent pedagogisk har det absolutt noe for seg. Jeg må utforske Camtasia mer før jeg kan få fullt utbytte av mulighetene for redigering etc. Tips mottas med takk!

7 kommentarer:

Leif Harboe sa...

Interessant minileksjon på litt over 7 minutter. Jeg synes du viser hvordan man kan lage ressurser som kan være alternativ til "live lærergjennomgang". Det kunne vært interessant om noen av oss kunne produsere en samling av denne type ressurser i løpet av neste skoleår som vi kunne vise elevene til uavhengig av skole/geografi.
Som jeg har skrevet på det siste blogginnlegget holder jeg på med denne type produksjoner for NKS, og jeg kan ikke legge rett ut det som de betaler meg for, men jeg tror dette reint pedagogisk i undervisningen min, kommer til å være det jeg satser på neste skoleår, å skape ressurser som elevene kan se/høre på sine mp3-spillere, sine pc'er osv. Det er selvsagt noe som elevene også kan være med på å produsere. Neste skoleår skal jeg ha Vg3 norsk + 3. påbygg - så det legger opp til brei og omfattende produksjon av ressurser. Vi kan jo diskutere dette over en pils på NKUL.

Liv Marie Schou sa...

Veldig bra og god innføring i reklame. Er camtasia studio eit verkty på line med movie maker? Eg hadde tenkt å arbeide med reklame, anten via movie maker eller photostory, men kanskje eg heller skulle prøve camtasia? Har arbeidd noko med digitale historieforteljingar, der ein byrjar med si eiga historie. Men dette kan jo byggast ut til å gjelde andre tema, som til døme reklame. Veldig bra, Ingunn, har lagt ut mi digitale historie på bloggen min: http://livmarieschou.blogspot.com/2007/11/digitale-historiefortellinger.html

Liv Marie Schou sa...

Ser det vart kanskje lang adresse å kopiere inn med heile digitale historiefortellinger adressa, så viss du vil sjå på og lytte til historia, gå via http://livmarieschou.blogspot.com/
og leit deg fram blannt eldre innlegg til den digitale historieforteljinga mi.

Anne Cathrine sa...

Bra dette her, visste ikke at de skulle lære om reklame i norskfaget også (ikke bare i økonomifagene). En lur pedagogisk greie med det, er at du kan sette på "filmen" på projektoren og da kan du være to steder på en gang. Sett deg bak i klasserommet og få med deg om elevene følger med eller er på Facebook eller annet (et velkjent problem når man gjennomgår noe). Har man i tillegg en trådløs mus, kan man stoppe presentasjonene innimellom hvis det er noen spørsmål.

Guttorm Hveem sa...

Du kan og bruka PIP i Camtasia (Bilde i bilde) slik som eg gjorde første gongen eg laga ein "minileksjon" til ein konferanse i Nord-Noreg. Du kan sjå det her: http://guttorm.hveem.no/media/go/ den saken er konvertert til flash, slik at eg kan ha full kontroll over mitt eige materiale.

Elles har eg laga ein del filmar i Camtasia for HSH, dei finst nederst på sida her: http://www.hsh.no/studentportal/ikt-hjelp.htm

Unknown sa...

Fine greier! Tusen takk! Skal bruke dette i innføringen av reklamenprosjektet. Så kan jeg snakke om litt ulike sjangre i ettertid.


Dette er kjempebra!

Albertine

Unknown sa...

Du har forresten ikke en litt større versjon tilgjengelig? Så jeg kunne vist på storskjerm?

Alb

Legg inn en kommentar

Jeg har flyttet, så kommentarer på denne bloggen blir ikke lenger fulgt opp. Du finner meg på http://ingunnkjolwiig.no