tirsdag 17. november 2009

Capoeira!

(Dette innlegget er krysspostet fra klassebloggen min, Protokollen, fordi flinke folk fortjener publisitet.)

Jeg var som nevnt så heldig å få dra til Salvador i Brasil for å delta på en konferanse i anledning at Sandvika er tatt opp i Pathfinder school-programmet til Microsoft. Turen var lærerik og uforglemmelig på mange måter, blant annet gjorde disse guttene et sterkt inntrykk:

De opptrådte for oss under åpningen av konferansen, og jeg kan ikke glemme de utrolig entusiastiske ansiktene og den fantastiske kraften de hadde! Hvilken viljestyrke, hvilket engasjement må ikke til for å utvikle ferdigheter på et slikt nivå? Hvis du har lyst kan du lese mer om capoeira, for det er en fasinerende historie. I dag er capoeira nasjonalsporten i  Brasil. Å mestre capoeira gir selvaktelse og selvtillit, noe som igjen kan skape grobunn for en tilværelse uten rus og kriminalitet. Derfor brukes capoeira aktivt i kampen mot fattigdom. Jeg vet ikke om dette gjelder akkurat disse guttene her, men mange mennesker i Salvador, som ellers i brasilianske storbyer, lever under vanskelige forhold i favelas, slumområder. Det gjorde vondt å se hvor kummerlig det faktisk var. Ingen tv-bilder kan formidle det skikkelig. Men noen klarer seg bra likevel, utrolig nok.

Gutta holdt det gående i omtrent en halvtime. Er de ikke flinke?

4 kommentarer:

Anne Johnsrud sa...

Fantastisk!

ŘÌ$H sa...

Wow! Veldig interessant! Jeg syntes det er så viktig at vi som bor i den nordlige delen av kloden, i den rike delen, utvider vårt synesperspektiv og kunnskap ved å blant annet reise, lære og være åpne mot andre kulturer.

Lesley sa...

Hei, mitt navn er Ane og jeg tilbringer for oyeblikket tiden min som en utvekslingselev i Skottland. Naboen min, Lesley, er en laerer paa Stirling High School og var en av laererene som var i Brasil. Hun fant bloggen din gjennom kommentaren du la igjen paa deres skole's blogg og viste den til meg.

Hi Ingunn, it's an unusual coincidence that we have a Norwegian student living with friends of ours. Ane is translating some of your blog for us.

Ingunn sa...

Hi Ane and Lesley,
I'm very pleased to hear that you are reading my blog. Unfortunately I haven't written anything about the Pathfinder School project yet, but it is to come. I'm also sorry that I did't get a chance to get to know you teachers from Stirling when we were in Salvador due to certain circumstances, but I hope we can compensate for that in the coming year. Let's get in touch and see if there are any common interests we can develop!

Legg inn en kommentar

Jeg har flyttet, så kommentarer på denne bloggen blir ikke lenger fulgt opp. Du finner meg på http://ingunnkjolwiig.no