tirsdag 21. april 2009

Vårens travleste eventyr?

Nå er det svært lenge siden jeg har postet noe her, dessverre. Det betyr ikke at bloggen min nå er en forlatt utpost, men bare at de siste ukene har jeg hatt fokus på mye annet enn å blogge, av ulike årsaker. Det skal ikke vare ved, men jeg tror det blir en travel tid fremover også.

Jeg har skyhøye rettebunker for tiden. Jeg mener - jeg har ansvaret for to Vg3-klasser, det er april; trenger jeg å si mer? Nok en gang må jeg konstatere at elevene venter utålmodig på respons mens jeg bruker altfor lang tid på å gi dem tilbakemeldinger. Vurderingskravene i skolen nærmer seg har passert det meningsløse, og vi er helt nødt til å gjennomføre vurderingen på en annen måte i fremtiden, nærmere bestemt ved å redusere antall innleveringer og karakterer som skal settes. Marita hadde et veldig godt innlegg om akkurat dette i går som jeg slutter meg 100% til. Jeg har prøvd meg med rubrikkvurdering, og det ser lovende ut, men det løser ikke det grunnleggende problemet: Norsklærere jobber seg i senk uten at elevene blir særlig mye klokere av det. Vi MÅ få en endring, ellers er det ingen grunn til å anbefale mennesker man liker å velge seg dette yrket, GNIST eller ei. Jeg beklager den litt sure tonen, men det må bli slutt på at alle lærere omtales som om vi er en homogen gruppe med like arbeidsoppgaver, for det er vi ikke. Det er IKKE det samme å være norsklektor i vgs som å jobbe som norsklærer i grunnskolen, med all respekt å melde. Vi har litt lavere leseplikt, men jeg har personlig erfaring med at det blir langt flere timers arbeid likevel, og forskjellen utgjøres blant annet av mengden retting. Dette er dårlig ressursutnyttelse og misbruk av verdifull kompetanse.

Mer givende enn for mye retting er det at jeg skal til Stavanger på torsdag for å delta i avslutningen på Rogaland fylkeskommunes kurs Skoleutvikling i det digitale nettsamfunnet. Ansvarlig for kurset er Arne Krokan, og jeg er veldig glad for å bli invitert. Jeg gleder meg til å få sjansen til å formidle at skal det skje endringer, så må det legges føringer for det blant annet i timeplanleggingen, og at lærerne må få både pisk og gulrot fra ledelsens side. Jeg håper de får utbytte av å blant annet få høre om mine erfaringer med god ledelse, og at de kan få noen ideer å bringe videre til sine skoler.

En annen gledelig utvikling er elevenes inntreden på d&b. Etter at vi i noen uker har diskutert pro's and con's ved innføringen av digitale verktøy, og metoder avledet av dette, var det på tide at målet for all vår eksperimentering fikk si sin mening om det vi driver med. Elever med reflekterte, saklige meninger finnes det mange av, og det er veldig interessant at det digitale nettsamfunnet også for dem gjør det mulig å få egne og andres lærere i tale på en ny måte, og kanskje de også trenger å få treffe likesinnede elever fra andre skoler - elever som ikke synes det er tilfredsstillende å tilbringe dagen på Facebook og 123Spill. Se for eksempel hva CingT, Julie og Davina skriver. Førstnevnte er elev et annet sted i landet, de to siste er mine. Mange lærere og skoleledere har tatt opp tråden, blant annet Kirsti, Jørn og Marita. Jeg følger debatten videre og oppfordrer andre til å gjøre det samme.

Det skjer så klart morsomme ting utenom jobb også: Jeg har omsider fått meg ny sykkel, og det å gjenoppdage syklingens gleder har vært kjempegøy! Målet i første omgang er å delta i Sykle til jobben 2009, og ellers kan aktivitetene mine på treningsfronten studeres på dailymile, et sosialt nettsted der man kan logge resultater etter sykling, løping etc samt dele tips og komme med oppmuntring. Det er veldig inspirerende å ha treningskamerater på nett - det anbefales! Legg meg gjerne til som venn der om du vil.

Foto: CC-lisensiert av Dario på Flickr

2 kommentarer:

Simon sa...

Humn. Jeg tenker at mye av problemet er eksamensform. Hvorfor skal du rette så mange heldagsprøver? Ja - fordi elevene skal ha heldagseksamen. Men hvorfor skal de ha heldagseksamen? Jeg kjenner ikke til andre land som har det. Kanskje andre skandinaviske land, men utenfor skandinavia er det ikke vanlig med heldags på universitetsnivå en gang.

Hadde norskeksamen vært kortere, hadde du aldri gitt elevene dine heldagsprøver (bare nevne dette med heldagsprøver til utenlandske kolleger og se hvordan de reagerer...). Du klarer å vurdere en tekst som elevene har skrevet i løpet av to timer og tekster som de har jobbet med over lengre tid kan diskuteres med eleven - slik som på universitet, hvor muntlig eksamen består av en diskusjon rundt studentmappen.

Knutse sa...

Det er interessant at det nå er relativt unge lærere som tar opp rettebyrden i norskfaget i vgs. Blant oss litt eldre nl. er rettebyrden et gjentagende tema, men det virker ikke som om andre lærere vet eller har noen forståelse for problemet - og det skjønner jeg godt: Å rette og vurdere rundt 100 besvarelser hver eneste ferie slik jeg har gjort i 15 år (mange andre lærere enda flere år), må oppleves, kjennes på kroppen - i tillegg kommer selvsagt all daglig "småretting" selvsagt, huffhuff.

Man prøver også desperat å minke antall oppgaveinnleveringer, men det blir ofte med forsøket, dessverre. Det var disse ambisjonene på vegne av elevene igjen...

På bloggene rundt omkring er det mange gode forslag mht. å redusere arbeidsbyrden til norsklærerne i vgs. Her må det jobbes både fagforeningsmessig - og noe er jo oppnådd via Utdanningsforbundet og Rune Baklien ved å endre årsrammen for faget, så langt jeg har forstått.

Men også mot Udir: Tone Vindegg der er jo norsklærer selv og kjenner nok problemet godt, skulle jeg anta. God ide å invitere kunnskapsministeren fra SV som norsksensor i vgs., men han har så mye å gjøre med familieforøkning (det har også mange norsklærere) at han til og med må ha hjelp til bloggskrivingen sin, virker det som - så det blir nok ikke napp på den antar jeg.

Men det var en spenstig tanke... Ellers er norskfaget det faget i vgs, kanskje ved siden av IKT-driftfag, som er mest i støpeskjeen (og dette arbeidet tar også tid!).

Jeg spurte Udir en gang om når produksjon av en sammensatt tekst ville komme som eksamensoppgave i norsk - og svaret var avventende: vi presser ikke skolene på det - det vil være overgangsordninger mht. til pc-bruk på eksamen og slike oppgaver i mange år fremover.

Noen kan tydelig puste lettet ut ved dette svaret, men for mange ikt-norsklærere blir den store rettebyrden i faget ekstra belastende når man i tillegg må sette av tid til digitale programmer og finesser, ulike nettsteder, utprøvinger og bloggskriving (vi må jo kunne det vi skal lære bort) - og da har jeg ikke nevnt alle de digitale problemene vi må løse..

Og vil norsklærerne stå først i køen når de lokale tilleggene skal deles ut på skolene omkring? Mulig det.

www.knutmichelsen.no

Legg inn en kommentar

Jeg har flyttet, så kommentarer på denne bloggen blir ikke lenger fulgt opp. Du finner meg på http://ingunnkjolwiig.no