torsdag 2. april 2009

Snartur til Lisboa

Det nærmer seg påskeferie, en ferie som blir den desiderte retteferien for min del. Jeg har tårnhøye bunker med oppgaver liggende som skal ut til elevene fordi vi har hatt begge heldagsprøvene de to siste ukene samt flere småoppgaver. Dette er de siste skriftlige arbeidene de leverer inn til meg, for etter påske er det bare muntlige aktiviteter igjen. Jippi! Men først skal jeg tre dager til Lisboa, en by jeg aldri har vært i før. Det skal bli herlig å slippe råtten snø og nattefrost en stakket stund! Jeg har hørt om fado, annerledes sjømat og nostalgisk sjarme, men vet egentlig lite om byen jeg skal til. Jeg gleder meg uansett til god mat, vin og muligheten til å få tatt noen nye bilder. For å komme i stemning så jeg gjennom CC-bildene på Flickr fra Lisboa, og det ser lovende ut:

Jeg har forstått at trikken i Lisboa er en severdighet i seg selv. Det kan jeg like, det er noe helt eget å oppleve bybildet fra trikkevinduet. Det er visstnok linje 28 som har den fineste ruta. Foto: JPauloP

Hva annet kan denne byen by på? Jeg forestiller meg en eim av forgangen storhet, og det kan være kjempefint. Det er så mange fine detaljer som kan foreviges når flatene er slitte og ujevne. Spor av levd liv kan ikke skapes på annen måte enn gjennom lang tid. Derfor elsker jeg at nye ting ser nye ut og at det gamle er gammelt. Godt vedlikehold er bra, men nye ting som er kunstig slitt er bare tåpelig. Gamle keramikkmosaikker er også utrolig fint:

Det er visstnok spesielt mange fine mosaikker i Lisboa. Jeg håper å få sett litt på det. Foto: Kat....

Det er så mye man kan oppleve. Ofte er det de små tingene, de man må veldig nærme for å se, som viser seg å være mest betydningsfulle. Heldigvis har jeg en jobb som gir meg rikelig anledning til å oppleve mange små, men betydningsfulle øyeblikk nesten hver eneste dag.

Riktig god påske, alle sammen!

8 kommentarer:

Leif Harboe sa...

God påske- Lisboa er en flott by. Se opp for lommetjuer på trikk 28 (?) - en i reiseselskapet ble frastjålet lommeboka på denne trikken som vel går opp til borgen/slottet oppe på høyden.

LK sa...

God tur og god påske! Skulle ikke forundre meg om vi møtes i den digitale verden på toppen av rettebunkene våre i løpet av ferien...

Reidunn Horgen sa...

God påske, Ingunn og god tur.

nutta sa...

Liker bloggen din! Har lest en del i den... God tur, forresten! :)

erik vie sa...

hvis du ikke har lest Et lite drap i Lisboa av Robert Wilson før, så passer det å gjøre det nå. God påske lektyre. Ikke interessert i krim? prøv noe av Jose Saramago

Torill sa...

Lisboa er fin, vært der mange ganger. Har blitt robbet der også, akkurat som i Barcelona. Pass godt på verdisakene! Kan anbefale en halv times togtur til Cascais, kjempekoselig!

Unknown sa...

Håper dere har gode dager i Lisboa. Liker det du skriver. Spesielt merket jeg meg det med det de små tingene. Livet er en slags mosaikk. Hver liten bit er betydningsfull. Det kan være til hjelp når ting butter i mot. Da kan det være lettere å se det i mulightenes pesrpektiv :-)

Tove sa...

God påske til deg også. Håper Lisboa blir et fint sted å lade batteriene :)

Legg inn en kommentar

Jeg har flyttet, så kommentarer på denne bloggen blir ikke lenger fulgt opp. Du finner meg på http://ingunnkjolwiig.no