lørdag 21. februar 2009

Kreative diagrammer

I dag kom jeg over Lovely Charts, en web 2.0-tjeneste som var usedvanlig lett å komme i gang med selv for en tallfobiker som meg. Du kan lage ulike typer diagrammer veldig enkelt og intuitivt, og det er en hel rekke ulike maler å velge mellom. Alt er basert på drag-and-drop i et visuelt, intuitivt grensesnitt. Det ferdige resultatet kan eksporteres som .jpg eller .png og brukes i en tekstfil, en presentasjon eller på en nettside:

uformellenettverk

I full fart lagde jeg dette diagrammet som kan brukes til å illustrere hvordan uformelle nettverk kan bygges opp mellom kolleger. Jeg kunne naturligvis gjort meg mer flid her, men litt av poenget var å se om det var lett å få et brukbart resultat uten å bruke vinter og vår, og det var det! Det positive med denne tjenesten utover at den er veldig enkel å komme i gang med er blant annet den har tiltalende maler, er veldig fleksibel og den har både en gratis- og en betalingsversjon. Ved å oppgradere til betalingsutgaven får du blant annet tilgang til en delingsfunksjon. Jeg ser for meg at dette er enkelt å ta i bruk med elever som ellers har et litt anstrengt forhold til diagrammer, tall eller vektorer! Tjenesten fant jeg via makeuseof.com.

lovelycharts

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Jeg har flyttet, så kommentarer på denne bloggen blir ikke lenger fulgt opp. Du finner meg på http://ingunnkjolwiig.no