lørdag 30. august 2008

Exchange students

I år underviser jeg bare i norsk, så derfor trodde jeg ikke at jeg skulle få så mye bruk for mine engelskkunnskaper i timene. Men nå viser det seg plutselig at jeg har fått to utvekslingselever, en i hver klasse! De er fra ikke-engelskspråklige land i Europa begge to, men ikke det samme. Dette er ingen enkel oppgave verken for dem eller meg. Ingen av dem snakker noe norsk ennå, og de skal følge mine timer sammen med alle de andre i klassen. Temaet for undervisningen for tiden er språkhistorie, og vi har seks timer sammenhengende norsk i uken. De kan jo ikke bare sitte der hele dagen, så her må noe gjøres. De må få et tilbud som får fart på norsklæringen, men jeg er på upløyd mark her (for meg). Hva gjør man når eleven begynner på null? Er det noen som har erfaring med å få elever i klassen som absolutt ikke kan noe norsk? De bør ikke tas ut for mye av undervisningen - de skal jo også sosialiseres. Dersom det finnes gode selvinstruerende norskkurs på nettet hadde det vært supert. Et raskt søk gjorde meg ikke mye klokere... jeg setter min lit til alle dere kloke mennesker der ute i bloggosfæren!Foto: bintr på Flickr

5 kommentarer:

Marita sa...

Det må være en utfordring ja, og ikke lett verken for dem eller deg. Jeg underviste kinesiske elever som skulle lære norsk i Finnmark, det var en opplevelse, men de hadde i alle fall et felles morsmål. Går de forresten på norskkurs utenom skolen? Da vil det jo lære noe der også. Har du sett på disse sidene til VOX? Her er det laget grammatikkurs for elever med norsk som andrespråk:
http://www.statvoks.no/konsept/norsk2/index.html

Eller nynorsk grammatikk for minoritetsspråklige?
http://www.nynorsksenteret.no/grammatikk/index.html

Det finnes jo lettlestbøker for fremmedspråklige, og http://www.klartale.no/ er jo en lettlest avis. Lykke til!

jeanette tranberg sa...

På Diginalet Fag, finner du om du skroller deg nedover i menyen til Norsk 2, en rekke lenker til steder som egner seg for norskopplæring for fremmedspråklige.


Jeg har også en blogg med Norsk 2 som jeg begynte å utvikle i fjor. Der finner du litt - alfabetet som jeg har lest inn på VoiceThread blant annet. Et sted må man jo begynne:
http://norsk-2.blogspot.com/

Jeg har nettopp fått en henvendelse fra en norsklærer i Estland som skal utvikle noen leksjoner for et nasjonalt arrangement der en uke i oktober (mener jeg det var). Der skal jeg lese inn norsk uttale på lignende VoiceThread, og dette skal være norsk for nybegynnere - så følg med på Diginalet c",)

Ingunn sa...

Dette var mange gode tips. Tusen takk!

Unknown sa...

Så spennende! Du verden! Mine tips:

Pekebøker for barn er helt suverent! Med ett ord per bilde.

Tegneserier, hvor de må gjenfortelle på engelsk, det de tror det betyr, eller gjøre det samme med film..

Jeg vokste opp i et fremmedspråklig land med masse ulike språk rundt meg hele tiden, og har også lært med nye språk som voksen i landene det gjelder.

Det største utbytte jeg har hatt, er å snakke med én og én i slengen.

Hva med å la hver enkelt elev i klassen ha én time hver der de tar med utvekslingeleven ut og peker på ting og forteller hva det heter, og prøver å kommunisere.

Det kommer heller ikke til å ta altfor lang tid før elevene dine vil forstå veldig mye mer. To-tre måneder ....

Annet tips: samle nye ord (7-10 ord per dag er passelig) i en notatbok. Ord de syns er gøyale og nyttige eller rare... viktige...

MIK 2 sa...

Sjekk: http://migranorsk.no/

Legg inn en kommentar

Jeg har flyttet, så kommentarer på denne bloggen blir ikke lenger fulgt opp. Du finner meg på http://ingunnkjolwiig.no