fredag 6. juni 2008

Live Writer - off-line blogging og backup-mulighet

Live writer Via min gamle venn Merete fikk jeg tips om Live Writer, et program som kan lastes ned gratis fra Microsoft (ja, jeg vet at det ikke er open source, men likevel). Dette er et hendig lite program som jeg vil anbefale for alle som liker å lage pene blogginnlegg og deretter spare på dem. Programmet er kompatibelt med en mengde blogg-verktøy og andre nettsider. Det er kort sagt en editor som du kan ha på harddisken, du kan skrive innleggene i den, og siden den synkroniseres mot bloggen din vil du få den samme layouten som du har på de andre innleggene. Ønsker du å endre noe i etterkant er det like enkelt som du er vant til. Fordeler? Tre, så vidt jeg kan se:

  • Du får en kopi av alle innleggene dine på harddisken hvis du lagrer kladden. Back-up, altså, dersom blogg-tjenesten du bruker skulle bryte sammen.
  • En bedre editor. Her er flere redigeringsmuligheter enn f.eks. i standard-editoren til Blogger, som jeg bruker. Spesielt bilderedigeringen utmerker seg, og noen flere formateringsmuligheter for teksten. Andre tjenester er kanskje så bra at dette behovet alt er dekket.
  • Du kan skrive off-line og publisere senere når det passer. Kanskje noe for dem som er på hytta uten internett og bare MÅ blogge litt?

Første gang du publiserer blir du bedt om å logge på blogg-tjenesten din. Siden er det fritt frem. Live Writer lar deg legge til så mange blogg-kontoer du vil, og den synkroniseres mot malen din dersom du på et senere tidspunkt vil endre den. Du kan også redigere innlegg som ikke er skrevet i Live Writer i utgangspunktet. I tillegg finnes det plug-ins som kan innstalleres, men det har jeg ikke prøvd ut ennå.

2 kommentarer:

Arne Krokan sa...

Jeg bruker det samme programmet og det fungerer kjempefint. Men nå har jeg gått over til Mac, så da må jeg kanskje velge noe annet?

Ingunn sa...

Ja, si det? Siden det er et Microsoft-program må du kanskje det. har du prøvd å innstallere det på Mac-en? Selv bruker jeg bare pc foreløpig, så mine Mac-kunnskaper er temmelig innskrenkede.

Legg inn en kommentar

Jeg har flyttet, så kommentarer på denne bloggen blir ikke lenger fulgt opp. Du finner meg på http://ingunnkjolwiig.no