Det er mange begreper som skal læres, og pugging må fortsatt til noen ganger selv om vi lever i "connectivismens" tid. Det er ikke alltid like lett å få alle med på det. Det er også fint å ha noen aktiviteter som brekker opp en lang fagdag med mye skjermaktiviteter. I dag skal vi øve inn definisjonene av en rekke retoriske troper og figurer inspirert av en av konkurransene i tv-programmet Den store klassefesten!
Man tager:
- 30 elever
- 1 klasseliste med ruter
- 30 A4-ark
- sakser
- 10 gjenstander som kan fungere som "knapp" (en blyant, et viskelær etc)
- Ca 2 skoletimer
- Premier (litt sjokolade etc)
Reglene elevene får er som følger:
- 3 stk på hvert lag (jeg bestemmer lagene ved hjelp av line-up). Dere deles så inn i inn i 1ere, 2ere og 3ere.
- 3 A4-ark som deles i 12 kvadrater hver(=36 lapper) til hver gruppe, ett ark (12 lapper) pr elev
- Del begrepene fra retorikken på s. 185 i Spenn mellom dere (ca 12 hver). Notér ett begrep øverst på hver lapp. Skriv deretter definisjonen under ordet. Skriv pent - andre skal kunne lese dette.
- Bytt bunker. Puggerunde 5 minutter
- Bytt bunker igjen. Ny puggerunde 5 minutter
- 1eren samler alle kortene i en bunke og stokker dem
- Legg en blyant, et viskelær e.l. på pulten mellom 2eren og 3eren. 1eren tar det første kortet og spør: "Hva er [...]?" Den første som kan svare griper blyanten og får ordet. Hvis svaret er rett får h*n beholde kortet, hvis ikke går det til den andre. Hvis ingen kan svaret leses det opp, og lederen beholder kortet.
- Poengsum regnes ut (ett poeng pr kort etter hver runde) og noteres på klasselista av spillederen når runden er over.
- Når bunken er tom går leder til neste gruppe. 2erne er nye ledere i denne omgangen. Spillet gjentas. Når omgangen er slutt går 2erne videre til ny gruppe. 3erne er ledere i siste spilleomgang. Poengene regnes ut.
- Premier til de beste!
De fleste elever liker konkurranser, og ved hjelp av repetisjoner sitter forhåpentligvis mange av begrepene etter denne konkurransen. Jeg regner med å bruke ca 2 skoletimer på oppgaven fra begynnelse til slutt. Det er naturligvis mulig å lage mange variasjoner her. Hva som skal pugges inn kan være så mangt, og det går an å bare spille én runde. Som i alle oppskrifter er det lov til å tilpasse med det som måtte befinne seg i huset til enhver tid. Som oppfølging kan en gi en test på ITSL på de samme begrepene etter en uke eller to.
Jeg ser frem til en aktiv dag!
Foto: "Competition under the watchful eye of the coach" av Capt Kodak på Flickr, med CC-lisens.
5 kommentarer:
Denne her er ikke så vanskelig om man har lest Memo ;-)
(Kanskje verdt å prøve å lære til oss elevene? Jeg tror jeg lærte mer av den boka enn jeg kunne lært av 10 rom for "strategisk" læring.)
Det er mye som er lurt å kunne utenat, og denne boka ser interessant ut. Jeg så jo at du hadde gode huskestrategier i dag. Men helt ærlig - hva synes du om konkurransen? Det tok litt for lang tid, så jeg vil nok korte litt ned på det om det blir aktuelt å gjenta festen. Hva annet kunne vært gjort bedre?
Det tok litt for lang tid; jeg tror kopimaskinen og en saks kan erstatte all avskrivningen. Jeg tror det kunne vært greit å lære bort en svært enkel utgave av Memo først, og deretter la folk memorisere lapper med ord og definisjoner på.
Hvis du trenger hjelp til å lage et opplegg til en time med memorisering, kan jeg godt hjelpe til.
... et artig eksperiment hadde vært å sette halve klassen til å lære seg hukommelsesteknikker, og halvparten ikke. Deretter kunne man sett på hvem som vant og ut ifra det se om det lå noe i hukommelsesteknikk eller om det bare er noe folk med god hukommelse fra før bruker - et godt eksempel på kritisk tenkning ;-)
Jeg tror helt klart at et opplegg for å lære memorisering kan være både morsomt og nyttig - du er ansatt! Vi kan snakkes på skolen om detaljene.
Legg inn en kommentar
Jeg har flyttet, så kommentarer på denne bloggen blir ikke lenger fulgt opp. Du finner meg på http://ingunnkjolwiig.no