mandag 13. oktober 2008

Fjernblogging.. eh, -undervisning

Jeg måtte være hjemme med sykt barn i dag, og kunne derfor ikke holde den redegjørelsen som var planlagt for elevene om hvorfor vi blogger, hva vi egentlig vurderer, og om praktiske tips og triks. Derfor produserte jeg noen kjappe skjermdumper i stedet og la ut på klassebloggen slik at elevene kan se dem der, eventuelt at kollegaene mine kan spille dem av i plenum. Jeg er spent på om det fungerte.

Det hender ganske ofte at noen spør meg om hvordan de kan vurdere en elevblogg, og det er noen som lurer på hvordan de legger inn pekere, bilder og video i blogginnlegg. De fleste som leser Tanketråder kan sikkert alt dette allerede, men siden jeg som sagt har lagd fire nye instruksjonsvideoer til elevene mine og lagt ut på klassebloggen vår legger jeg inn en krysspost her også slik at flere kan få nytte av det. Her er en av videoene, den er en kommentar til en elevblogg fra i fjor. Den er myntet på elever uten særlige forkunnskaper om blogging og handler om hva jeg legger vekt på når jeg vurderer.


Bra blogg from Ingunn Kjol Wiig on Vimeo.

Det er bare hyggelig at materialet mitt blir brukt av andre, det er blant annet derfor jeg legger det ut. Det er ingen grunn til å be om særskilt tillatelse til det. Men jeg setter pris på at navnet mitt nevnes dersom noen bruker stoffet mitt, og jeg syns det er fint om dere lenker tilbake til bloggen min dersom dere bruker materiale fra den eller refererer til noe jeg har skrevet her. Det hender at jeg finner materialet mitt igjen andre steder uten at dette er gjort, og det føles litt ugreit.

3 kommentarer:

Marita sa...

Så flink du er! Mange gode tips her til hvordan skrive en god blogg. Det blir jo interessant å høre hva elevene tenker om slik blogg/fjernundervisning:)

kari sa...

Tusen takk Ingunn for den jobben du gjør - og at vi kan få bruke og lære av din kunnskap! Jeg har lært utrolig mye av deg, en "kollega" som t.o.m. jobber i et annet fylke!

Deling av kunnskap er svært aktuelt for meg for tiden. Jeg skriver fordypningsoppgave om temaet kompetanseutvikling i vgs, og jeg leser og tenker i den forbindelse på kompetanse som konkurransemiddel. Elevene våre kan velge fritt hvilken skole de ønsker å gå på, i tillegg til mange private aktører. "Gode kunnskapsrike lærere" kan det bli konkurranse om. Jeg tror skolen vil bli mer konkurransefokusert! Se f eks på barnehagen. De bygger egne visjoner og fokusområder, slik at foreldre kan velge etter interessefelt: ballett, friluftsliv, sjø osv.(snart full barnehagedekning). Hva skal skolen tilby som gjør oss attraktive? Likevel,tilbake til kunnskapen, den flyter mellom oss - kanskje vi må skynde oss å dele før for mange oppdager det(f eks arbeidsgiver, og ikke minst utdanningsforbundet som ikke vil vi skal dele gratis..).., eller er vi i stand til å innse at å dele gjør alle bedre, også meg selv?

Tanker fra en som akkurat nå sitter med skråblikk inn i praksisfeltet..

Ingunn sa...

@Marita: Takk! Det gikk ganske bra, men elever er elever - når du ikke henger over dem er det slett ikke sikkert at alle gjør det de skal... Men jeg har fått inn et par innlegg som viser at noen har sett og forstått.

@Kari: Takk for det, jeg er veldig glad for at andre finner nytte i det jeg gjør. Fylkesgrenser er ingen hindring på nettet, heldigvis, og jeg har også lært utrolig mye av kollegaer i ditt fylke :)Delingskultur er slik jeg ser det en vinn-vinn-situasjon, og som du sier: alle blir bedre av det. Min kommentar om kreditering er bare en liten bemerkning, jeg syns stort sett alle er svært redelige i lærerbloggmiljøet. Det skulle jo også bare mangle, vi er jo lærere! Noen trenger likevel en påminnelse om at det er hyggelig å høre om det hvis man har vært til hjelp for andre. Lykke til med oppgaven, den høres spennende ut.

Legg inn en kommentar

Jeg har flyttet, så kommentarer på denne bloggen blir ikke lenger fulgt opp. Du finner meg på http://ingunnkjolwiig.no