søndag 17. august 2008

Samarbeidslæring og IKT

20080814_6 Kurset på planleggingsdagene var veldig bra etter min mening.  Jeg vet at mange ikke er helt mottagelige for denne typen kurs midt i skolestarten, men jeg mener at vi fikk mange konkrete tips vi kan ta med oss inn i klasserommet allerede den første uka. Jeg har for eksempel tenkt å prøve å bryte isen med mine nye elever i morgen ved å la dem få prøve seg på "Hvem er jeg?", en teambuildingsøvelse der alle skriver noe på en gul post-it og henger på ryggen til sin partner. Deretter må alle gå rundt og spørre de andre om hvem de er, men det er kun lov til å svare ja eller nei. Når de har funnet ut hvem de er (!) kan de flytte lappen foran til brystet og hjelpe de andre ved å komme med hint. Hva skal det stå på lappen? Navnet på en kjendis eller et tresifret tall er gode alternativer. Denne leken kan gjøres mer faglig orientert ved å la dem være norske forfattere, historiske personer etc.

Men til saken. Hvordan gjøre samarbeidslæring og IKT til gode venner? Dette er ikke så innlysende for alle. Men det handler om å skape grupper med positiv, gjensidig avhengighet av hverandre her også. Alle skal ansvarliggjøres for innsats og resultat. Det kan skje ved at antallet pc'er på gruppen reduseres slik som vi gjorde i fjor på vårt lille Hole in the wall-eksperiment. En annen måte å tenke på er å lage korte frister og definerte oppgaver som for eksempel da vi hadde om norske lyrikere i fjor. Det er ingen grunn til å la elevene sitte og henge over hver sin pc hele skoledagen fordi om alle har egen pc. Det kan de gjøre hjemme.

Blogginnlegg om pc og samarbeid:
Den nyttige pc-en: Elevene underviser i litteratur
Elevene om å jobbe a la "the Hole in the Wall"

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Jeg har flyttet, så kommentarer på denne bloggen blir ikke lenger fulgt opp. Du finner meg på http://ingunnkjolwiig.no