søndag 3. august 2008

Mer funksjonalitet med Twitter - prøv Phweet

PhweetJeg har tidligere skrevet endel om Twitter her på Tanketråder. For meg har det vært både nyttig og morsomt å være med i et nettverk der, fordi det gir mulighet til å få informasjon raskt, både ut og inn, samtidig som det er en mer uformell og direkte kommunikasjonsform enn å blogge. Det dukker stadig opp nye tilleggstjenester som kan brukes sammen med Twitter, og via Twitter og min gode sjef og kollega AnnS. Michaelsen fikk jeg tips om Phweet, en tjeneste som lar deg snakke med andre tvitrere via mikrofon og pc. Du bruker det samme brukernavnet og passordet som du allerede har på Twitter. Jeg har fremdeles ikke prøvd dette ut, så jeg tar forbehold om at de holder hva de lover. Hva kan man så gjøre med dette? For eksempel kan man la elevene snakke sammen i (språk)undervisningen når de skal øve inn nye ord og begreper, diskutere eller gjøre muntlige oppgaver. Det koster ikke noe, og ingen programvare må innstalleres lokalt, ingen e-post utveksles etc. Dersom en elev skal arbeide utenfor skolen av en eller annen grunn kan man raskt kommunisere med vedkommende dersom det er behov for det. Dette kan sikkert være nyttig ved prosjekter, sykdom etc. Andre kan sikkert tenke ut mer kreative og interessante bruksområder for Phweet, men dette var det jeg kom på i farten.

Tidligere innlegg om Twitter:

Twitter (mikroblogging)
Edublogging, kart og terreng, skog eller trær?
Presenter nettverket via TwitterCamp
TweetScan: Finn det du trenger

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Jeg har flyttet, så kommentarer på denne bloggen blir ikke lenger fulgt opp. Du finner meg på http://ingunnkjolwiig.no