Vi har fagdager hos oss, så alle klassene har en dag hver i uka med norsk. Det betyr at vi er tre lærere som deler seks klasser, tre på mandager og tre på torsdager. På den første fagdagen vår i år vil vi at alle skal få innføring i å bruke Delicious, litt om fordypningsoppgaven (særemnet), og en kort innføring i kapittelet om språkhistorie. Dette har vi fordelt mellom oss slik at vi rullerer på tre klasser slik:
Fagdag i norsk uke 34
| 3STD | 3STE | 3STF |
8.30-9.00 | 1. Presentasjon Litt om meg Presentere fagplanen Felles regler Navnestabling | Felles oppstart MetteK og MettE | Felles |
9-9.15 | Pause | Pause | Pause |
9.15-10.15 | Ingunn: Kurs i Delicious (lite auditorium) | MetteK: Introduksjon av fordypningsoppgaven. Elevene gjør et foreløpig valg av emne. | MettE: Placemat. Metoder som fungerte i fjor. Presentasjon av noen hovedpunkter i språkhistorien på 1800-tallet. |
10.15-10.30 | pause | Pause | Pause |
10.30-11.15 | MettE: Placemat. Metoder som fungerte i fjor. Presentasjon av noen hovedpunkter i språkhistorien på 1800-tallet. | 3STE henter bøker (MetteK) | Ingunn: Kurs i Delicious (lite auditorium) |
11.15-12 | Lunsj | Lunsj | Lunsj |
12-12.45 | MetteK: Introduksjon av fordypningsoppgaven. Elevene gjør et foreløpig valg av emne. | Ingunn: Kurs i Delicious (lite auditorium) | 3STF henter bøker (MettE) |
12.45-13 | Pause | Pause | Pause |
13-14 | 3STD henter bøker (Ingunn) | MettE: Placemat. Metoder som fungerte i fjor. Presentasjon av noen hovedpunkter i språkhistorien på 1800-tallet. | MetteK: Introduksjon av fordypningsoppgaven. Elevene gjør et foreløpig valg av emne. |
4 kommentarer:
Så fantastisk deilig å få slikt samarbeid til å fungere! Vi har i år satset på å parallellegge så mye som mulig for å gi slike muligheter, men når noen sier "jeg nekter å lære flere elevnavn, jeg har nok med mine", så har man jo litt å jobbe med... Sukk.
Uansett - eneste kommentar til opplegget er at øktene ikke er like lange - har dere tatt høyde for det i detaljplanen?
Ja, det er mange fordeler med denne måten å gjøre det på. Vi gjorde det noen ganger i fjor også. Øktene er ikke like lange pga avtalene med bibliotekaren. Derfor legger vi inn et par ekstra oppgaver i de laengste øktene slik at vi fyller tiden, og den siste timen avsluttes når vi er ferdige, ikke nødvendigvis kl. 14. Det er tross alt første dag, og elevene får likevel mye med seg om alt går bra.
høres smart ut - delicious er supersmart - men skjønner elevene det?
Det er ikke sikkert at de skjønner det med en gang, men noen skjønner nok endel, og kanskje mer etterhvert, når de blir vant til å bruke det? Vi introduserte Delicious uten å vektlegge det altfor mye for Vg1 i fjor, og det var faktisk noen som tok det i bruk. Nettverksdelen er det som færrest forstår seg på. Kollegene mine er heller ikke så ivrige på det :)
Legg inn en kommentar
Jeg har flyttet, så kommentarer på denne bloggen blir ikke lenger fulgt opp. Du finner meg på http://ingunnkjolwiig.no