tirsdag 19. august 2008

Rullering første fagdag i norsk

Vi har fagdager hos oss, så alle klassene har en dag hver i uka med norsk. Det betyr at vi er tre lærere som deler seks klasser, tre på mandager og tre på torsdager. På den første fagdagen vår i år vil vi at alle skal få innføring i å bruke Delicious, litt om fordypningsoppgaven (særemnet), og en kort innføring i kapittelet om språkhistorie. Dette har vi fordelt mellom oss slik at vi rullerer på tre klasser slik:

Fagdag i norsk uke 34



3STD
3STE
3STF
8.30-9.00
1. Presentasjon

Litt om meg
Presentere fagplanen
Felles regler
Navnestabling

Felles oppstart MetteK og MettE
Felles
9-9.15
Pause
Pause
Pause
9.15-10.15
Ingunn: Kurs i Delicious (lite auditorium)

MetteK: Introduksjon av fordypningsoppgaven. Elevene gjør et foreløpig valg av emne.
MettE: Placemat. Metoder som fungerte i fjor.
Presentasjon av noen hovedpunkter i språkhistorien på 1800-tallet.
10.15-10.30
pause
Pause
Pause
10.30-11.15
MettE: Placemat. Metoder som fungerte i fjor.
Presentasjon av noen hovedpunkter i språkhistorien på 1800-tallet.

3STE henter bøker (MetteK) Ingunn: Kurs i Delicious (lite auditorium)
11.15-12
Lunsj
Lunsj
Lunsj
12-12.45
MetteK: Introduksjon av fordypningsoppgaven. Elevene gjør et foreløpig valg av emne.

Ingunn: Kurs i Delicious (lite auditorium)
3STF henter bøker (MettE)
12.45-13
Pause
Pause
Pause
13-14
3STD henter bøker (Ingunn)

MettE: Placemat. Metoder som fungerte i fjor.
Presentasjon av noen hovedpunkter i språkhistorien på 1800-tallet.
MetteK: Introduksjon av fordypningsoppgaven. Elevene gjør et foreløpig valg av emne.

Slik får alle elevene møte alle tre lærerne, og vi får gitt 90 elever lik opplæring i hvertfall denne dagen. Selv så kan vi planlegge en time og kjøre den tre ganger, noe som sparer oss for litt tid nå i en travel oppstart. Dette mener jeg vi burde gjøre på regelmessig basis, selv om hver lærer likevel har "sin" klasse å ta hovedansvaret for.

4 kommentarer:

kjemikeren sa...

Så fantastisk deilig å få slikt samarbeid til å fungere! Vi har i år satset på å parallellegge så mye som mulig for å gi slike muligheter, men når noen sier "jeg nekter å lære flere elevnavn, jeg har nok med mine", så har man jo litt å jobbe med... Sukk.

Uansett - eneste kommentar til opplegget er at øktene ikke er like lange - har dere tatt høyde for det i detaljplanen?

Ingunn sa...

Ja, det er mange fordeler med denne måten å gjøre det på. Vi gjorde det noen ganger i fjor også. Øktene er ikke like lange pga avtalene med bibliotekaren. Derfor legger vi inn et par ekstra oppgaver i de laengste øktene slik at vi fyller tiden, og den siste timen avsluttes når vi er ferdige, ikke nødvendigvis kl. 14. Det er tross alt første dag, og elevene får likevel mye med seg om alt går bra.

Leif sa...

høres smart ut - delicious er supersmart - men skjønner elevene det?

Ingunn sa...

Det er ikke sikkert at de skjønner det med en gang, men noen skjønner nok endel, og kanskje mer etterhvert, når de blir vant til å bruke det? Vi introduserte Delicious uten å vektlegge det altfor mye for Vg1 i fjor, og det var faktisk noen som tok det i bruk. Nettverksdelen er det som færrest forstår seg på. Kollegene mine er heller ikke så ivrige på det :)

Legg inn en kommentar

Jeg har flyttet, så kommentarer på denne bloggen blir ikke lenger fulgt opp. Du finner meg på http://ingunnkjolwiig.no