onsdag 6. august 2008

YouTube - har du fremdeles ikke skjønt det?

Mange lærere voksne har en litt nedlatende holdning til YouTube. Jeg pleier å nevne at jeg bruker YouTube-videoer mye i undervisningen når jeg holder foredrag om vår digitale praksis, og møter ofte litt hevede øyenbryn og spørsmål. Men saken er jo at det er mye mer enn en samling videoer på nettet, det er et verdensomspennende samfunn og nettfenomen som går utenpå det meste annet som finnes der ute. Det å forstå hvordan nettsamfunn fungerer er avgjørende for å kunne forstå og dra skikkelig nytte av web 2.0 i undervisningen etter min mening. Alt annet blir bare krusninger på overflaten. Elevene må få mulighet til å bruke sosiale medier i skoletiden, men som aktive bidragsytere, ikke passive tilskuere. Vår oppfatning av hva som er elevarbeid må utvides og innbefatte podcaster og video. Hvorfor? Fordi det er der de er. Og det er langt lettere å engasjere og motivere elever som blir møtt der de er enn de som ikke idetifiserer seg med det som skjer i klasserommet. Skolen må ikke være et venterom for det virkelige livet, så vi må tilpasse oss, ikke omvendt. Ved å integrere sosiale medier i undervisningen vil elevene kunne lære av hverandre, og de vil kunne samarbeide med elever andre steder for å inspirere og bidra, noe som øker eierskapet til kunnskapen og viktigheten av å kunne noe. Selv de som bare henger med lærer mer etter min mening selv om ingenting er perfekt.

En som har brukt mye tid på å forstå nettsamfunn og sosiale medier er Mike Wesch, ass. professor i kulturell sosialantropologi på Kansas State University. Dersom du lurer på hvor mektig YouTube egentlig er, bør du se denne videoen. Den er veldig lang til en YouTube-video å være, 55 minutter, men det er vel anvendt tid. Tankevekkende, og forhåpentligvis et bidrag til å forstå den nye generasjonen bedre. Kanskje noe for fellesmøtet på skolen også? Tipset kom fra Tom Erik Holteng via Twitter. Takk, Tom Erik!

3 kommentarer:

merete sa...

Gutten, med sin spesialundervisning, begynte å bruke you-tube aktivt i undervisningen med en gang de fikk nettet installert på huset fjor. Han gikk da i 9.kl.
Musikk-pensumet ble knytet masivt opp til youTube og sanger publisert der, og tilhørende rett tid de jobbet med.
På grunn av typen undervisning de gutta får, møtte de lite motstand blandt oss foreldre. Å jobbe med data + "lek" på youTube kan være vanskelig å møte forståelse for i ungdomsskolen.
Lærerne har hjulpet ungene til å bruke youTube aktivt som læremiddel og ikke bare lek og moro, - selvom mye læring/ mest læring ligger i lek og morro til tider, - og han har fortsatt med å lære selv også fra youTube resten av året.
Ennå har han ikke selv publisert, men er imponert over en av sine lærere som har liggende ute et musikkstykke han selv har laget. De følger med, - og læreren er selv forbauset over hvor populær hans låt er. Gutta jobbet med noe lignende i vinter, men pga sykdom, ble prosjektet skjøvet ut til siden...
Jeg er spent på hvor dette fenomenet tar oss i form av læring videre! Videregående står for tur om knapt et år, og da bør den læringen dere mestrer på Sandvika har kommet til andre skoler også.

Torill sa...

Veldig interessant det du skriver. Jeg er vel den læreren på min skole som er mest ivrig til å bruke ting som podcasting, audacity, mml med mer. Men det er et stort problem, youtube er sperret hos oss. Jeg finner mye bra stoff hjemme som jeg har lyst til å bruke i undervisningen, men det er ikke mulig. Elevene mine lager også små snutter, men får jo aldri publisert det.
Til høsten har jeg lyst til å invitere deg og evt andre fra Sandvika til skolen vår for å formidle det dere holder på med.

Ingunn sa...

@Merete: Så bra at der har god erfaring med å knytte Youtube til undervisningen for sønnen din. Jeg er helt sikker på at når det blir moro er det også lettere å lære. Dette er ikke noe nytt, men vi må passe på å oppdatere oss sånn noenlunde sånn at vi lkarer å kommunisere mest mulig friksjonsfritt med elevene våre.
@Torill: Så dumt at dere ikke har tilgang til Youtube på skolen. Det er dessverre et vanlig problem. Dere får presse på for å få det åpnet. Vi kommer gjerne på besøk når det passer, det er alltid moro å fortelle om våre erfaringer.

Legg inn en kommentar

Jeg har flyttet, så kommentarer på denne bloggen blir ikke lenger fulgt opp. Du finner meg på http://ingunnkjolwiig.no