Neste uke skal vi ha den første ordentlige fagdagen med resten av klassene. Den blir ikke så veldig ulik fra den vi hadde på torsdag, men vi får tid til å begynne å gjøre oppgaver og la elevene sette seg skikkelig inn i fagstoffet. Første del av dagen er vi bare to lærere på 90 elever, så vi må gjøre det beste ut av det. Utfordringen blir å holde en miniforelesning for så mange - vi fikk ikke auditoriet, og da spørs det om stemmen bærer godt nok i det store klasserommet (vi må åpne skilleveggene). Når de går i gang med eget arbeid skal de samarbeide to og to om å skaffe seg oversikt over ca 20 sider fagstoff. Deretter må de oppsummere og levere inn på ITL for å dokumentere innsatsen. Etterpå får de oppgaver som kan løses individuelt eller sammen. De må også leveres inn på slutten av dagen. Vi har funnet ut at det å kreve en innlevering på slutten av en fagdag øker produktiviteten betraktelig. Vi har igjen fordelt oppgaver mellom oss lærere slik at elevene sirkulerer på tre rom etter tur.
Fagdag i norsk uke 35
| 3STA | 3STB | 3STC |
8.30-9.15 | 1. Presentasjon Presentere fagplanen Wiki Blogg Felles regler | Felles | Felles |
915-9.30 | Pause | Pause | Pause |
9.30-11 | Ingunn: Introduksjon til språkhistorien 15 min. Samarbeid: To og to går gjennom teksten sammen. Oppsummere hovedpunkter. Begynne på oppgaver. | Felles | Felles |
11-12 | Lunsj | Lunsj | Lunsj |
12-12.30 | Mette: Introduksjon til fordypningsoppgaven 12-06 | Andreas: Arbeide med oppgaver 12-05 | Ingunn: Delicious-kurs 12-07 |
12.30-13 | Andreas: Arbeide med oppgaver 12-05 | Ingunn: Delicious-kurs 12-07 | Mette: Introduksjon til fordypningsoppgaven 12-06 |
13-13.15 | Pause | Pause | Pause |
13.15-45 | Ingunn: Delicious-kurs 12-07 | Mette: Introduksjon til fordypningsoppgaven 12-06 | Andreas: Arbeide med oppgaver 12-05 |
13.15-14.30 | Gjøre ferdig oppgaver. Oppsummering. | Gjøre ferdig oppgaver. Oppsummering. | Gjøre ferdig oppgaver. Oppsummering. |
2 kommentarer:
Jeg holder jo også på med språkhistorien, og i påbyggsklassen min synes jeg det fungerte godt med rollespill. De valgte to personer - eksempel welhaven og wergeland, aasen og knudsen osv - eventuelt tre personer og lagde et rollespill der de blant annet diskuterte språkspørsmål. Ca halvparten av elevene framførte. Kanskje ikke så lett med deres store gjeng
Det er morsomt at du nevner det - vi skal ha historisk debatt som avslutning på språkhistoriestoffet. Da vil de få være både wergeland, aasen, knudsen og flere. Jeg er enig i at det er en flott måte å aktualisere stoffet på.
Legg inn en kommentar
Jeg har flyttet, så kommentarer på denne bloggen blir ikke lenger fulgt opp. Du finner meg på http://ingunnkjolwiig.no