torsdag 17. april 2008

Den nyttige PC-en: Elevene underviser i litteratur

Lærer: I dag skal vi ha om norske lyrikere.
Elever (tar opp pc-en) OK.
Lærer: Men jeg tror at dere ikke kommer til å lære spesielt mye av at jeg står her og snakker i en time om dette. Noen kommer til å vandre ut på nettet, spille spill, dagdrømme eller noe sånt. Jeg vil at dere skal undervise selv. Jeg deler dere i åtte grupper, og så får dere tildelt en lyriker hver. I løpet av 45 minutter skal dere lage et 5-minutters foredrag med bilder til, det skal inneholde en kort biografi, typiske trekk ved forfatterskapet, og dere skal velge to dikt av deres lyriker og gi en kort tolkning av dem.
Elever: Nei, det er altfor lite tid!
Lærer (beroligende): Neida, dette skal være en kort intro til noen av våre kjente og kjære lyrikere, ikke annet. Det kommer til å gå kjempefint!
(Elevene går ut i gangen og lar seg dele inn i grupper etter anerkjente samarbeidslæringsprinsipper. Lærer deler entusiastisk ut lapper med navn på norske lyrikere, og elevene setter i gang. I løpet av få minutter er det full aktivitet, noen går på biblioteket og henter diktsamlinger, andre leter frem biografiske opplysninger, bilder og artikler på nettet. Oppgaven løses og foredrag lages. Nesten alle bruker pc, men ingen bruker den til noe annet enn det de har fått beskjed om. Lærer går rundt og sjekker at alle er på riktig spor, deler ut tips om viktige trekk ved forfatterskap, forteller om sentrale tekster o.l. De siste minuttene preges av hektisk øving i alle kroker og kriker.)
45 minutter senere:
Lærer: Tiden er ute. Gruppe 1 må fremføre nå. Dere har fem minutter!
Og hvilken fryd. Med stor overbevising og mye engasjement får vi den ene fremføringen etter den andre. Fine, ryddige lysark med stikkord, korte fakta, dikttolkninger, overbevisende diktopplesninger, og til og med et par fotofortellinger. Bare blide ansikter å se - og så flinke de er! 50 minutter senere er det hele over. Kort oppsummering av læringseffekten:
Elever: Vi jobbet kjempebra hele tiden! Vi lærte nok mer enn om vi bare hadde sittet og hørt på deg. Spennende måte å jobbe på. Alle var med. Det var moro!
To elever på vei ut av døra: Dette var en skikkelig bra fagdag. Takk!

Uten pc-en hadde det blitt mye vanskeligere å finne relevant stoff, og det hadde ikke gått an å lage digitale presentasjoner. Publikum hadde fått mindre ut av fremføringene. Nøkkelfaktorer for at dette ble bra var tidspress, samarbeid, lærerstyrte grupper og forhåndsvalg av forfattere.
Dette var en skikkelig bra dag på jobben!
(Foto: Roshnii)

9 kommentarer:

Marita sa...

Morsomt å lese, og jeg ser det levende for meg:) Jeg tror tidspress er bra, da må de være effektive, og de har ikke tid til å dille med alt mulig annet. I tillegg hadde de et konkret oppdrag der de måtte lete etter noe spesielt, og da blir det jo også litt lettere å finne fram til den relevante informasjonen.

Ingunn sa...

Ja, det ble veldig tydelig i dag at tidspresset var avgjørende. De kan selvsagt ikke gjøre dette hele tiden, men sikkert mye oftere enn vi tror. Det var tydelig at de ble glade selv over hvor mye de klarte å utrette på så kort tid - sammen.

Leif sa...

Hei
jeg hadde også en sånn "finn ut intro" idag, de skulle lese et opptrykt essay av Salman Rushdie (VG1-elevene mine kan skrive essay på heldagsprøven - derfor må vi smake litt på sjangeren). Men det er flott å si "Finn ut hvem Rushdie var, se om dere kan se hvorfor noen muslimer ble så provosert at de "dømte han til døden". God start med litt egen detektivjakt før en delte ut kopiene. Ellers var opplegget ditt helt forbilledlig. Vi trenger slik gode eksempler i disse dager der pc'ene framstilles som årsaken til forfallet i norsk skole.

Ingunn sa...

Ja, ikke sant. Veldig ofte er det vel egentlig læreren som ikke har nok kontroll, og da er det fristende å surfe avgårde. Det som imponerte meg mest i dag var hvor mye de fikk til på den korte tiden, og at de formidlet det så godt til hverandre etterpå.

jeanette tranberg sa...

Jeg merker stadig at jeg må ta meg selv i nakken fordi jeg gjør jobben for elevene, og lager ferdigtygde opplegg. I realiteten stjeler jeg da både gleden av å oppdage, drive etterforskning, problemløsning og alt det som gjør læring morsomt. Det er så lett å føle at man har kontroll over undervisningen når en kjenner innholdet helt ned til minste detalj selv godt. I eksemplet over er utfordringen - for min del i vaffal - å gi slipp på kontroll.

Yes, vi trenger påminnelser og gode eksempler, spesielt vi som er nye gamet. Takker :)

Ingunn sa...

Jeanett: Det er jo dette som er så bra med bloggosfæren - vi deler noe ut, og får noe annet tilbake. Takk selv!

Einar Berg sa...

Jeg hiver meg på med: Well done!

Dette står i sterk kontrast til, og er så uendelig langt fra Arne Krokans eksempel i dag: "Oppmerksomhet i klasserommet, ut med pcen"?

Guttorm Hveem sa...

Det viser vel at elevane jobber best under press og at dei kan vere effektive når dei må.

Har nettopp gitt sjuande klasse i oppdrag å undervisa kvarandre.
Mykje har skjedd sidan naturfagbøkene vår vart skrivne, så då passar det å supplera.

---
Dere skal holde en presentasjon på maks 5 minutter om fornybar energi for resten av klassen. Dere har kun timen i dag til disposisjon til å lage presentasjonen.
Gruppene skal jobbe med følgende teknikker:
Vannturbin
Vannkraftverk
Bølgekraft
Tidevannskraft
Saltkraft

Innhold i presentasjonen bør bygge på dette:
Hvordan fungerer teknikken?
Hvilke fordeler har denne teknikken?
Hvilke ulemper har denne teknikken?
Hvor er dette vanlig? Kan du gi noen eksempler?
Dere må bruke bilder eller tegninger for å forklare prinsippet/produksjonen av kraft.
Dere må skrive ned adressene til nettsidene dere har brukt for å hente tekst og bilder.
---

(Sjølv om eg er ihuga målmann må eg nok undervisa på bokmål...)

Det er litt morosamt at elevane stort sett nedprioriterer bøker, men etter å ha leita litt utan å finna så mykje dei forstår vel å kikka i boka si. Når dei så les og forstår litt meir går dei i gang med internett igjen.

Ingunn sa...

Guttorm: Ja, det gjelder nok ikke bare elever (hrm). Det er interessant at såpass unge elever som dine klarer å jobbe på denne måten. Hvordan ble framføringene? Jeg gjentok opplegget mitt i dag med en annen klasse, og de var også først motvillige til å bruke annet enn nettet, men etterhvert ble både bibliotek og lærebok tatt i bruk. Gode resultater i dag også, og fornøyde elever.

Legg inn en kommentar

Jeg har flyttet, så kommentarer på denne bloggen blir ikke lenger fulgt opp. Du finner meg på http://ingunnkjolwiig.no