fredag 5. september 2008

Digital kompetanse nå

For noen uker siden skrev jeg om Mike Wesch' analyse av Youtube her på bloggen, en video som engasjerte meg veldig. Den mannen har mye interessant å melde, og takket være Marita og Jan-Arve fikk jeg høre om en annen video av/med Mike Wesch - A Portal to Media Literacy. Det Mike Wesch sier er i mine øyne såpass viktig at en reprise er på sin plass selv om denne videoen allerede har vært postet flere steder. Han plukker fra hverandre den tradisjonelle tenkningen omkring hva god læring er, og slår fast at i det nye medielandskapet er vi alle "natives", vi er i samme båt som de unge, for selv om de forstår hvordan de kan navigere Facebook og Youtube for underholdningens del, så er det få av dem som har innsikt i hvordan de nye web-applikasjonene kan brukes til læring, til å skape nye innsikter, mening og meningsfulle koblinger.

Han sier at vi må lage nye plattformer der de unge kan bli deltagere, ikke passive mottagere, og der de selv kan lage nytt innhold, ikke bli servert ferdige "sannheter". Veldig mye dreier seg om å sette sammen kjent informasjon og skape ny innsikt, nye forbindelser, finne relevante sammenhenger og utforske det ukjente med utgangspunkt i det kjente. Dette er ikke nytt, men metodene vi kan bruke er nye. Et interessant forslag er å la elevene ta notater i en felles wiki mens man selv foreleser. Vil det kunne fungere i norske vgs? De kan supplere notatene med pekere, videoer etc. Et annet viktig poeng er å skape trygge læringsmiljøer. Hvor godt kjenner du elevene dine? Hvor godt kjenner de hverandre? Vi kommer ikke utenom at mennesker er sosiale vesener med følelser. Uten det aspektet vil vi neppe lykkes uansett hvor spennende teknologi vi kommer med. Små, tette læringsmiljøer er antagelig bedre enn store.

Jeg begynner å ane at mye av tenkningen omkring samarbeidslæring kan brukes sammen med tenkningen omkring digital kompetanse. Men det er store utfordringer. Er vi villige til å vi avkall på tryggheten i det autoritære? At det vi - lærene - som har fasiten? Jeg tror vi er nødt hvis vi vil gi ungdommen tilbake troen på at læring er meningsfylt. Det gjenstår å finne farbare veier, men det første skrittet er å innse at nye midler betyr nye måter. Se videoen. Det er verdt det.

5 kommentarer:

Lisa sa...

Denne videoen er som du sier vel verdt å få med seg. Den største utfordringen er å finne meningsfylte måter å bruke dette på. Et viktig poeng som tas opp i denne videoen er at vi "går baklengs inn i fremtiden". Fremdeles er det slik at vi forsøker å få alt dette nye til å passe inn i skolehverdagen slik vi kjenner den i dag, istedet for omvendt.

Ingunn sa...

Jeg er helt enig. Vi tenker hele tiden "hvordan passer dette inn i min undervining", mens spørsmålet heller kanskje burde være "hvordan passer min undervisning inn her?". Det er våre metoder som må tilpasses en ny måte å lære på, og ikke omvendt. Jeg har nesten sluttet å holde foredrag for elevene mine fordi jeg innser at de fleste av dem ikke lærer stort av det. Men jeg undrer meg litt over at såpass mange av dem ønsker seg denne typen undervisning selv om alt tilsier at det er lite effektivt. Noen som har noe å si om det?

Lisa sa...

Jeg foreleser også mye mindre en jeg gjorde før, og har samme opplevelse som deg. Elevene mine sier også at de liker/foretrekker foredrag, men mine tanker rundt det er jo at de kanskje liker det fordi det er veldig lite arbeidskrevende for dem (det er jo jeg som gjør alt arbeidet, og i tillegg jeg som lærer mest av det). M. Wesch sier det bra i videoen, de er på forelesning for å få oppskriften på hva de skal kunne for å bestå prøven, ikke for å "lære" noe. Det som er litt trist er jo at enkelte lærere bruker jo det at elevene foretrekker foredrag til å støtte opp under en overbevisning om at dette er beste måten å undervise på, og derfor ser de ingen grunn til å ikke fortsette som før.

Anonym sa...

Eg har tenkt å bruka klassewikien eg har laga til å la elevane summera opp timane, ikkje berre legga ut notat frå førelesing. Kanskje kan vi få nokre diskusjonar ut av det, om metodar som funkar og ikkje? Eg skal blogga om korleis det går.

Ingunn sa...

Ja, jeg tror vi kan utnytte potensialet i wikier mye mer enn i dag. Det er så fristende å lage masse fint og legge ut til elevene, men faktum er at de lærer mye mer av å lage det selv.

Legg inn en kommentar

Jeg har flyttet, så kommentarer på denne bloggen blir ikke lenger fulgt opp. Du finner meg på http://ingunnkjolwiig.no