tirsdag 30. september 2008

Googles skjema integrert i bloggen

De fleste har sikkert fått med seg at Google Docs tilbyr langt mer enn tekstbehandling. Det er også mulig å lage spørreundersøkelser, oppgaver osv. ved hjelp av Google skjema. Så er jo spørsmålet hvor disse kan publiseres. En god ide er å legge dette ut på en blogg eller wiki, og heldigvis er dette ganske enkelt. For noen uker siden inviterte vi med oss elevene på Litteraturhuset i byen. For å få oversikt over hvem som skulle hvor brukte jeg Google skjema og la dette ut på klassebloggen Sammensatt. (Nå er det bare en kveld igjen, så de andre alternativene har blitt slettet, men jeg antar at dette illustrerer poenget likevel.)

skjema

Elevene meldte seg på ett av fire alternativer, og så la svarene seg pent i et regneark i våre Google dokumenter (dette ble delt av de tre involverte lærerne):

regneark

Da gikk det ganske greit å sortere ut hvem som skulle gå når. Men det interessante er kanskje heller hvordan skjemaet havnet i blogginnlegget. Det var ganske lett fordi det er mulig å lime inn kode i bloggeditoren. For å finne koden må du gå til skjemaet og velge Flere handlinger". Du kan evt gå via regnearket hvis du står i fanebladet "Skjema":

faneblad

Koden kan kopieres herfra:

kode

Jeg bruker alltid Live Writer til å redigere blogginnlegg før jeg publiserer dem. Da må jeg velge alternativet "Vis ->HTML-kode" i menyen. Nå kan koden limes inn. vis

Hvis du bruker en annen editor, f.eks. Blogger sin, så må du velge HTML-fanen og prøve der. Men jeg har opplevd at Bloggers editor ikke samarbeider like bra som Live Writer, så jeg lover ikke noe. Nå gjenstår det bare å publisere innlegget, og senere kan skjemaet redigeres dersom det er behov for det. Alle endringer dukker automatisk opp i widgeten du har lagt ut (kodebiten).

Hvis noen lurer på hvorfor vi ikke rett og slett la ut en spørreundersøkelse i It's Learning - vel, det er seks klasser der inne med vanntette skott mellom. Dette var dermed mye enklere for oss.

3 kommentarer:

Leif Harboe sa...

Godt tips - det må jeg prøve.

elisa sa...

Har stor glede av å lese bloggen din, lærer alltid noe! Om en vil omgå dette med "vanntette skott" mellom klasser - prøv å lage en "åpen ekstern" undersøkelse i it's learning. Da genereres en lenke som en kan sende til elevene i en melding e.l. Åpen ekstern undersøkelse er anonym, så de må fylle ut navn og klasse.

Ingunn sa...

@Leif: Bare hyggelig å kunne gjøre litt gjengjeld:)
@Elisa: Jeg blir ofte veldig utålmodig med It's Learning, men takk for tipset! Jeg legger det i verktøykassa. Det er veldig hyggelig å vite at du har glede av å lese bloggen min.

Legg inn en kommentar

Jeg har flyttet, så kommentarer på denne bloggen blir ikke lenger fulgt opp. Du finner meg på http://ingunnkjolwiig.no