mandag 8. september 2008

En visuell godtepose

I dag kom jeg over en godbit for alle som elsker fine fotografier og vakre farger. Hvis du ikke deler min interesse for farger kan du like godt slutte å lese her!

Som kanskje noen vet har jeg sydd lappetepper en gang i tiden, og det jeg likte best å sy var monokromatiske tepper, altså der alle stoffene er i samme farge, men med  ulike nyanser. Det gir en utrolig levende overflate. Nå har jeg ikke lenger tid til å sy, dessverre. multicolorMen her er i hvertfall et leketøy som kan gjenskape noe av det samme: Multicolr Search Lab. Det er synkronisert mot Flickrs bildedatabase, og ved å klikke på en farge i søkefeltet får du treff på bilder i samme farge. Du kan klikke på flere farger, og dermed få treff på bilder i disse to fargene. Se bare her:multicolor blåorange
Og slik kan du holde på til du blir lei. Alle bildene er naturligvis klikkbare og fører deg til Flickr slik at du kan laste ned bildet i den størrelsen du vil, og alle bildene har naturligvis CC-lisens slik at du lovlig kan bruke dem. Kan dette brukes til noe nyttig i klasserommet? Tja, de som jobber med medier og kommunikasjon vil kanskje finne en anvendelse for fargene, og alle vi andre har en unnskyldning for å bruke god tid på å finne et perfekt bilde til å illustrere blogginnleggene med, ikke sant?

Jeg kom over denne fargefesten på makeuseof.com, et nyttig sted for å finne mange slags gadgets.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Stilig - dette ble jo pent! Burde kunne laste ned som lappeteppe og legge på desktopen...

Unknown sa...

Kjempeartig, gitt!
Dette kan jeg bruke med elevene innen grafisk design!

Albertine

Legg inn en kommentar

Jeg har flyttet, så kommentarer på denne bloggen blir ikke lenger fulgt opp. Du finner meg på http://ingunnkjolwiig.no