tag:blogger.com,1999:blog-9217791511744585205.post2954673753332901114..comments2023-03-28T17:14:52.242+02:00Comments on Tanketråder fra en lektors hverdag: Digital kompetanse nåIngunnhttp://www.blogger.com/profile/14036244826673654020noreply@blogger.comBlogger5125tag:blogger.com,1999:blog-9217791511744585205.post-62682769572706742672008-09-10T22:12:00.000+02:002008-09-10T22:12:00.000+02:00Ja, jeg tror vi kan utnytte potensialet i wikier m...Ja, jeg tror vi kan utnytte potensialet i wikier mye mer enn i dag. Det er så fristende å lage masse fint og legge ut til elevene, men faktum er at de lærer mye mer av å lage det selv.Ingunnhttps://www.blogger.com/profile/14036244826673654020noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9217791511744585205.post-47934162479170053752008-09-10T19:02:00.000+02:002008-09-10T19:02:00.000+02:00Eg har tenkt å bruka klassewikien eg har laga til ...Eg har tenkt å bruka klassewikien eg har laga til å la elevane summera opp timane, ikkje berre legga ut notat frå førelesing. Kanskje kan vi få nokre diskusjonar ut av det, om metodar som funkar og ikkje? Eg skal blogga om korleis det går.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9217791511744585205.post-74763967214059064102008-09-06T14:17:00.000+02:002008-09-06T14:17:00.000+02:00Jeg foreleser også mye mindre en jeg gjorde før, o...Jeg foreleser også mye mindre en jeg gjorde før, og har samme opplevelse som deg. Elevene mine sier også at de liker/foretrekker foredrag, men mine tanker rundt det er jo at de kanskje liker det fordi det er veldig lite arbeidskrevende for dem (det er jo jeg som gjør alt arbeidet, og i tillegg jeg som lærer mest av det). M. Wesch sier det bra i videoen, de er på forelesning for å få oppskriften på hva de skal kunne for å bestå prøven, ikke for å "lære" noe. Det som er litt trist er jo at enkelte lærere bruker jo det at elevene foretrekker foredrag til å støtte opp under en overbevisning om at dette er beste måten å undervise på, og derfor ser de ingen grunn til å ikke fortsette som før.Lisahttps://www.blogger.com/profile/04384114527577324654noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9217791511744585205.post-38152763991154991042008-09-06T11:52:00.000+02:002008-09-06T11:52:00.000+02:00Jeg er helt enig. Vi tenker hele tiden "hvordan pa...Jeg er helt enig. Vi tenker hele tiden "hvordan passer dette inn i min undervining", mens spørsmålet heller kanskje burde være "hvordan passer min undervisning inn her?". Det er våre metoder som må tilpasses en ny måte å lære på, og ikke omvendt. Jeg har nesten sluttet å holde foredrag for elevene mine fordi jeg innser at de fleste av dem ikke lærer stort av det. Men jeg undrer meg litt over at såpass mange av dem ønsker seg denne typen undervisning selv om alt tilsier at det er lite effektivt. Noen som har noe å si om det?Ingunnhttps://www.blogger.com/profile/14036244826673654020noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9217791511744585205.post-11141541052468660622008-09-06T10:50:00.000+02:002008-09-06T10:50:00.000+02:00Denne videoen er som du sier vel verdt å få med se...Denne videoen er som du sier vel verdt å få med seg. Den største utfordringen er å finne meningsfylte måter å bruke dette på. Et viktig poeng som tas opp i denne videoen er at vi "går baklengs inn i fremtiden". Fremdeles er det slik at vi forsøker å få alt dette nye til å passe inn i skolehverdagen slik vi kjenner den i dag, istedet for omvendt.Lisahttps://www.blogger.com/profile/04384114527577324654noreply@blogger.com