De fleste har sikkert fått med seg at Google Docs tilbyr langt mer enn tekstbehandling. Det er også mulig å lage spørreundersøkelser, oppgaver osv. ved hjelp av Google skjema. Så er jo spørsmålet hvor disse kan publiseres. En god ide er å legge dette ut på en blogg eller wiki, og heldigvis er dette ganske enkelt. For noen uker siden inviterte vi med oss elevene på Litteraturhuset i byen. For å få oversikt over hvem som skulle hvor brukte jeg Google skjema og la dette ut på klassebloggen Sammensatt. (Nå er det bare en kveld igjen, så de andre alternativene har blitt slettet, men jeg antar at dette illustrerer poenget likevel.)
Elevene meldte seg på ett av fire alternativer, og så la svarene seg pent i et regneark i våre Google dokumenter (dette ble delt av de tre involverte lærerne):
Da gikk det ganske greit å sortere ut hvem som skulle gå når. Men det interessante er kanskje heller hvordan skjemaet havnet i blogginnlegget. Det var ganske lett fordi det er mulig å lime inn kode i bloggeditoren. For å finne koden må du gå til skjemaet og velge Flere handlinger". Du kan evt gå via regnearket hvis du står i fanebladet "Skjema":
Koden kan kopieres herfra:
Jeg bruker alltid Live Writer til å redigere blogginnlegg før jeg publiserer dem. Da må jeg velge alternativet "Vis ->HTML-kode" i menyen. Nå kan koden limes inn. 
 
Hvis du bruker en annen editor, f.eks. Blogger sin, så må du velge HTML-fanen og prøve der. Men jeg har opplevd at Bloggers editor ikke samarbeider like bra som Live Writer, så jeg lover ikke noe. Nå gjenstår det bare å publisere innlegget, og senere kan skjemaet redigeres dersom det er behov for det. Alle endringer dukker automatisk opp i widgeten du har lagt ut (kodebiten).
Hvis noen lurer på hvorfor vi ikke rett og slett la ut en spørreundersøkelse i It's Learning - vel, det er seks klasser der inne med vanntette skott mellom. Dette var dermed mye enklere for oss.
 Jeg har vært på skolebesøk idag. Det ser ut til at jeg skal på ganske mange dette året. Oppdraget var å fortelle litt om hvordan vi bruker pc i skolen hos oss. Det ble en interessant erfaring. Til daglig er jeg i et miljø der de fleste er enig i at en pc i klasserommet bør endre vår undervisningspraksis, og der lærerne oppmuntres til å prøve ut nye verktøy og måter å undervise på. Vi gambler ikke med elevene våre, og læreplanmålene står alltid i fokus, men vi mener at vi må ta noen sjanser dersom vi skal kunne finne ut hva som virker.
 jeg å treffe elevene der det gjør vondt? Mange flere enn forventet reagerer med motstand mot å prøve blogg, wiki, de ser ikke poenget. Jeg undrer meg over hvorfor. Det er klart at de har lov til å stille spørsmålet, men det er jo ikke slik at de alle sammen syns at norskfaget var så morsomt fra før av. Jeg tar dermed ikke fra dem noe de liker utrolig godt, men det har vært velkjent. Er det det at de må gå mer aktivt inn i stoffet dersom de skal få utbytte av web 2.0-strategiene? Blir det for slitsomt? Jeg har alltid tenkt at du stort sett får igjen det du investerer. Noen ganger mer, noen ganger mindre, men kjøper du ikke lodd kan du heller ikke vinne.
 forskjellen på å være lærer og trener. Hvilke assosiasjoner gir disse ordene? "Lærer" - tenk etter. Er det en person som gir deg inspirasjon, får deg til å yte, til å finne ditt forbedringspotensiale? Eller er det egentlig treneren som gjør det? Læreren er den som besitter kunnskapen og gir den videre til andre. Det gjør vel treneren også? Men det er en forskjell her. Når elevene møter læreren sin er det ofte med holdningen at "du skal fylle meg med kunnskap". Når de går på trening etter skoletid, enten det er idrett eller andre ting, skjønner de veldig godt at de må gjøre en stor innsats selv hvis de vil ha resultater. Selvsagt skjønner mange dette i forhold til skolearbeidet også, men jeg tror vi må tørre å stole mer på at de vokser med oppgavene de får. De fleste av dem får kanskje for lite ansvar for egen læring? Mange av mine elever mener at det kun angår dem selv om de gjør noe i timene eller ei. Men det går jo ikke når man er et lag? Læreren er klassens - lagets - trener. Da må vi sørge for at de forstår det, at hver spiller teller. Det er ingen liten oppgave. Men om vi lykkes blir kanskje "ansvar for egen læring" mer enn en floskel.
 I beste fall tømmer de oppvaskmaskinen før de ser på tv, er på msn eller sammen med venner. Våre barn er nokså alminnelige slik.