lørdag 31. mai 2008
Smugstart på sommerferien
Årets første sjøbad for jentene, høysommertemperatur på land, deretter deilig lunsj hos Mads & Martin. Nå: Rette videre!
tirsdag 27. mai 2008
Den neste uken....
Foto: Matteo Dudek på Flickr
søndag 25. mai 2008
Hva kan vi lære av barn og unge?
Det er nye tider, og det stilles andre krav. De unge forstår dette av seg selv, for de har ingenting å sammenligne med. Det er deres samtid, og deres første tid. Vi som har levd lenger har opplevd en tid før pc og internett, men vi er forpliktet til å sette oss inn i dette for våre barns skyld.
Men hvordan? Foreldrenes oppgave er for såvidt enkel: Vi må sette oss inn i hva barna våre gjør på pc'en uten å innta en kontrollerende og fordømmende holdning. Jeg syns forslaget til Nordbø om å lage en film sammen var en utmerket ide. Gjennom et felles prosjekt kan hele familien samles like lett rundt en pc som de før gjorde det foran tv'en. Ved hjelp av medbragt pc og digitalkamera laget vi fotofortelling på hytta i vinterferien, klar til avspilling for farmor da vi kom hjem. Enkelt og morsomt både for store og små. Det finnes tusen andre ting vi kan gjøre sammen ved hjelp av en pc. Jeg chatter for eksempel litt med jentene mine av og til før jeg kommer hjem om ettermiddagen. Da betror de meg kanskje litt andre ting fra hverdagen sin enn når alle sitter samlet ved bordet etterpå. Og for den minste på 9 er ikke mamma så langt unna likevel.
Men hva med lærerne? Hva skal vi gjøre? Det er ikke så lett å fokusere på at elevene holder på med å skaffe seg livsviktig kompetanse når gutta i vg1 sitter bakerst og spiller for harde livet mens vi prøver å banke noe litt langsommere inn i hodene deres. Jentene sitter litt nærmere kateteret, men er like langt borte de også, på msn og Facebook. Det er alltid fristende, som lærer, å innta holdningen at vi tross alt vet best. Men gjør vi alltid det? Kanskje det er slik at vi trenger å være litt mer ydmyke overfor de guttene og jentene som heller velger å bruke skoledagen på å chatte og spille enn å følge med. Hva er det vi kan lære av dem? Noe må det jo være. Det er noe de vil fortelle oss, og det er kanskje at vi underviser i gårsdagens klasserom. Det er denne utfordringen vi må ta, og som vi såvidt begynner å akseptere, i hvertfall noen steder. Den dårligste løsningen er å stenge pc'en ute fra klasserommene. Vi må tilby dem strategier og oppgaver der de kan få utnyttet sine evner og kunnskaper, de må få samarbeide mest mulig med andre, fordi det er dette arbeidslivet venter at vi har forberedt dem til. Jørn Hoelstad Pettersen stiller viktige spørsmål i innlegget sitt "Bør vi tøyle dem?" i går. Utfordringen er å styre elevenes interesser og kreativitet i en retning som gjør at de får et fokus, en viss målrettethet i sine aktiviteter. Men vi må ikke detaljstyre for mye. Det vi har lykkes best med hos oss dette skoleåret er de oppgavene som har invitert til stor frihet med tanke på utforming og samarbeid med andre elever. Innholdet kan vi bestemme, men elevene vet ofte bedre enn oss hva som skal til for å lage et spennende resultat. Så mitt standpunkt står stadig klarere for meg: La oss leke sammen! Hvem vet hva som kan skje da? Jeg tar ansvaret.
FOTO: Woodleywonderworks: "Atlas, it's time for your bath" on Flickr
Andre innlegg på denne bloggen om pc i klasserommet:
"There is an elephant in the room": Eller hvordan hanskes med en pc i klasserommet?
Tanketråder fra NKUL 08: Fri programvare
IKT-satsningen i skolen er dårlig forberedt
Mitt web 2.0-klasserom
The future's so bright, I gotta wear shades
norskboka.no (anmeldelse av boka til Leif Harboe)
torsdag 22. mai 2008
Reclamare, eller en god dag på jobben
Oppgaven de fikk var å lage en reklame for skolen vår, Sandvika vs, og den skulle være rettet mot 10. klassinger. De kunne velge type produkt og de fikk jobbe sammen med hvem de ville i grupper på maksimum fem. De fleste var to eller tre sammen, noen få valgte å jobbe alene. I går og i dag har vi hatt fremføringer, og vi valgte - i tråd med temaet - å arrangere messe, eller stands, der først den ene klassen gruppevis presenterte produktet sitt for den andre klassen som sirkulerte fra bord til bord, og så byttet de etterpå. På denne måten klarte vi å gjennomføre vurderingen av 60 elevers arbeid på to klokketimer. For å gjøre det enkelt hadde vi laget et skjema der de skulle krysse av for om reklamen var appellativ, målrettet, informativ, kreativ, skikkelig utført og om den infridde AIDA - Attention, Interest, Desire, Action. Elevene var gode selgere av sine egne produkter, og de var veldig seriøse når de vurderte hverandre (stort sett). Da vi gikk gjennom vurderingene til den første klassen så vi at de avvek lite fra våre egne notater, stort sett var det bare snakk om å justere en halv karakter opp eller ned.
Reklamene var virkelig kreative, og mange viste god teft for å finne løsninger på tekniske utfordringer de støtte på underveis. De var også gode til å forklare hvorfor de hadde valgt ulike løsninger, og mange hadde veldig bevisst bruk av virkemidler. Noen av reklamene kan beundres på Bloggsberg og De røde pennene.
Reclamare(lat)=rope
Plakat: Sara Kristine og Hanne S
onsdag 21. mai 2008
Tanketråder om blogging: Hva motiverer meg?
Arne Krokans oppfordring om å studere statistikken på bloggen fikk meg til å ta en ny titt på min egen. Det går tydelig fram at 17. mai er en usedvanlig dårlig bloggedag i Norge også for meg, noe som jeg anser som et sunnhetstrekk ved bloggosfæren. Ellers ligger antall sidetreff hos meg mellom 70-100, antall unike besøkende er et sted mellom 20 og 60 alt etter hvor ofte jeg oppdaterer og hva jeg skriver om. Det å vite at noen faktisk leser det jeg skriver er definitivt motiverende i seg selv. For å holde styr på statistikken bruker jeg Statcounter. Der kan jeg se hvem som leser, hvor ofte, hvilke innlegg de er mest interessert i osv. I tillegg har jeg registrert bloggen min på Technorati slik at jeg kan se hvem som har lenket til bloggen min. Jo flere som lenker, jo høyere opp på rankingen kommer den, og dette er også spennende å følge med på - hvor høyt kommer jeg? Jeg ser at blogginnlegg som handler om web 2.0-tjenester er det som får flest til å legge en lenke til min blogg. Målt i antall kommentarer er innlegget om å holde styr på elever og pc i klasserommet det som har fått mest oppmerksomhet, men det er ikke det mest leste. Det er nemlig innlegget om Firefly med 42 treff til nå.
Bloggingen har gitt meg adgang til et spennende nettverk av personer som kan mye om ting jeg er interessert i. Jeg kunne nøyd meg med å lese de gode bloggene mange skriver, noe jeg også gjorde noen måneder, men det ble ikke fart i sakene før jeg begynte å skrive selv. Og som i mange andre sammenhenger var det da dialogen med andre begynte å utvikle seg via mine kommentarer på deres blogger, deres på min, og innspill via Twitter i tillegg, at jeg kjente at dette var i ferd med å bli skikkelig bra. Blooms taksonomi for læringsmål i praksis, altså. Jeg mener at erfaringene mine med bloggingen lett kan overføres til elevene, og bloggen min er derfor blant annet et sted for utprøving og læring for egen del. Det beste av dette kan jeg dra nytte av i jobben, og bloggingen har dermed stor overføringsverdi til andre ting jeg gjør. Noe av det første jeg lærte elevene var logisk nok å føre statistikk, og jeg ser at mange av dem gjør det. De er også blant de ivrigste bloggerne.
Jørns innlegg i går om bloggosfæren som fragmentert eller en mosaikk; ser vi delene eller helheten, fikk meg til å konkludere med at for meg er alt sammen - bloggen, twitter, wikier - ulike sider av samme sak, og jeg ser hele tiden mønstre, overlappinger, gjentakelser og variasjoner. Kanskje det er mitt tidligere liv som quilter som spiller inn? Når du driver med lapper må du finne ut hva som skaper helhet for at det skal bli fint. Jeg leter etter helhet og overføringsverdi gjennom bloggingen. Dette vil jeg gjerne skrive litt om av og til. Jeg liker også å tenke på bloggen min som et sted der jeg kan samle ting som kan komme til nytte siden, slik for eksempel Svend Andreas gjør på sin gjemmeside.
På denne måten blir bloggen min et uttrykk for det jeg er opptatt av, og jeg prøver å ikke bli for opphengt i hva andre tydeligvis liker at jeg skriver om. Jeg skriver jo også for å holde styr på egne tanker. Men selvsagt er jeg glad for leserne mine. Så nå lurer jeg på: Hva motiverer DEG til å blogge? Eventuelt: Hvorfor blogger du ikke? Og du som enda ikke har sagt i fra at du er her - jeg vil gjerne høre din mening også!
søndag 18. mai 2008
Speed-geeking?
"(....) "At a SpeedGeek, one group of participants sets up at stations around a room to give 5 minute presentations while the rest of the group migrates in a circle around the room to hear these high-speed raps. The result is an obscene amount of fun, all tied up with a good dose of learning about how technology is being used for social change."
Hva kan man lære av dette?
At the end of a SpeedGeeking session participants will:
- See and touch some of the world's best activist web sites and tools
- Watch social change and technology converge before their very eyes
- Laugh. Giggle. Smile. Catch breath. Repeat.
Andre innlegg om presentasjoner:
Power Point og andre presentasjoner
(Bildet tok jeg på Teknisk Museum i dag, et selvportrett med varmesøkende kamera. Er ikke det geeky så vet ikke jeg.)
Hurra for 17. mai i Arendal!
Selv om vi flyttet til Asker for flere år siden har jentene mine et sterkt ønske om å dra hjem til Arendal for å feire 17. mai hvert år. Med en bestemamma som er lærer blir det mulig å få gå i toget for de to yngste selv om de ikke bor der lenger. Fjortisen går med den gamle klassen sin. Tusen takk for at du gjør dagen så fin for oss, mamma. Og uten å si noe stygt om Asker må jeg få si at vi syns at Arendal feirer nasjonaldagen med stil!
fredag 16. mai 2008
Til neste år skal eg byrja eit nytt og betre liv...trur eg
Bedre organisering av undervisningen og lærestoffet. Det kan skje ved tydeligere koblinger mellom kompetansemål og vurderingkriterier, og modulisering av lærestoffet. Leif hadde noen veldig interessante tanker om det. Jeg likte ideen om å ha en form for avsluttende vurdering etter hver modul, da kan vi kanskje si oss ferdige med ting etter hvert, og flytte fokus videre.
Jeg ønsker å få på plass en helhetstenkning rundt norskundervisningen her på skolen, og trykke på for at vi innfører visse felles mål for hvert årstrinn. Blant annet ønsker jeg at alle vg1-elever hos oss skal få lære å lage digitale fortellinger ved hjelp av Photo Story eller tilsvarende, og jeg ønsker at de skal få prøve ut blogging, i hvertfall i en periode. Jeg vil også at elevene gjennom tre år hos oss skal lære en bevisst tenkning omkring riktig kildebruk, og at de skal kunne bruke hjelpemidler som Scrapbook, delicious og Diigo.
Produsere eget lærestoff. Jeg vil bruke tid på å lage undervisningsressurser som podcaster, screencaster, wikier osv ved hjelp av Camtasia og andre verktøy. Dette har jeg så vidt begynt å teste ut, og det kan være en måte å få til mer effektiv undervisning på, bedre differensiering osv. dersom jeg får til å dele med andre slik Leif af foreslått.
Mer bruk av selvrettende tester. Ja, det er en drøm, men den kan kanskje realiseres hvis vi samarbeider bedre, både på skolenivpå og på tvers av LMSer og fylkesgrenser? Det er sikkert mulig å dele på å utnytte de nye testverktøyene i It's Learning til å lage spennende, gode tester, og deretter legger dem ut i Community slik at andre kan spares for akkurat den jobben.
Mer effektivt samarbeid med kollegaer, både her på skolen og via nettet (bare det ikke tar for mye tid). Det nettverket jeg har fått via bloggen min og Twitter har gitt utrolig mye inspirasjon. Grunnen til det tror jeg er den grunnleggende positive innstillingen de har, noe som blir en drivkraft for videre utprøving. Derfor vil jeg fortsette å være med i et virtuelt kollegium med pauserom på Twitter, men jeg vil også forsøke å få til et mer fruktbart samarbeid med kollegaene mine på skolen, som også er noen utmerkede mennesker og fagfolk. Vi bør ha regelmessige Hole in the Wall-økter der vi deler kunnskap.
Mer struktur på meg selv. Jeg er litt for glad i å gå veldig opp i det som interesserer meg, noe som kan gå på bekostning av andre ting, og det må jeg skjerpe inn. Jeg merker et visst ubehag når jeg skriver dette, for det er jo lekelysten som gjør at jeg blir god til i hvertfall noe. Men, som sagt, det blir nok litt mye av og til. Løfte til meg selv: Jeg skal ikke jobbe mer enn fire kvelder i uken til neste år.
Hmmm..... vil noe av dette bidra til å frigjøre tid til andre ting? Jeg håper i hvertfall at jeg lykkes litt bedre enn ranglefanten til Jakob Sande.
Foto: ElDave on Flickr
Forbedringspotensiale
onsdag 14. mai 2008
50 web 2.0 ways to tell a story by Alan Levine
Hvem der? Firefly lar deg chatte med dem
Oppdatering: Øyvind Solstad i NRKbeta sier i en kommentar til meg på Twitter at Firefly ser fint ut, men at det kan bli mye spam av det. Dessuten er det et poeng å vite hvor kommentarene blir av etterpå. Dermed har jeg igjen vært litt rask på avtrekkeren, så litt etterpåklokskap må til noen ganger. Jeg mener fortsatt at dette KAN bli et spennende verktøy for undervisning etterhvert.
tirsdag 13. mai 2008
Tweet Scan: Finn det du trenger
Andre innlegg på denne bloggen om Twitter
søndag 11. mai 2008
Photo Story 3 - et fleksibelt verktøy
lørdag 10. mai 2008
Oppsummering av NKUL 08
- Herlig å være i Trondheim igjen! Jeg fikk tatt bilde av huset på Bakklandet der jeg bodde i studietiden (nederst til venstre).
- Veldig hyggelig å få hilse på Leif og Arne Olav for første gang i "first life"
- Nesten - bare nesten - enda hyggeligere å se Marita og Einar igjen :)
- Moro å blogge og tvitre sammen med menigheten
- Veldig koselig å være sammen med mine utmerkede sjefer Ann og Arne
- Trivelig å være med folkene i It's Learning på middag
- Nostalgisk å være på Samfundet og se at lite egentlig har forandret seg
- Interessante innlegg
- Noen litt mindre interessante innlegg
- Kommet ut av tellingen på hvor mange ganger jeg ble bedt om å rekke opp hånden hvis....
- Gøy at så mange har lest og kommentert referatene mine
- Ny inspirasjon til å fortsette å utforske i feltet mellom IKT, læring og undervisning
- Takk for en fin konferanse! Jeg kommer gjerne igjen.
fredag 9. mai 2008
Tanketråder fra NKUL 08 dag 3: Digital Trends and Learning. The World has Changed
Stephanie Hamilton, Strategic Education Solutions, Apple, holder avslutningsforedraget. Temaet er "Change", ny teknologi og hvordan det endrer vårt syn på læring. "The learners will inherit the future, while the learned are beautifully equipped to deal with a world that no longer exists". Hun holder et morsomt foredrag der endringer i vår bruk av tv og telefon underbygger hvordan vi forholder oss til utviklingen av datateknologi, nettilgang og informasjonsflom. Lærere er ikke lenger "gatekeepers of information", men den som kan bringe verden inn i klasserommet. Vi må lære elevene hvordan de best får tilgang til informasjon, og hvordan de skal bruke den. Ved å skaffe oss kontroll over dette vil vi også ha kontroll over hvordan våre elever forholder seg til informasjon (?). Vi blir introdusert for TED, technology, education & design.
Undervisning er, for studenter, som å reise med fly: "Sit down, face forward, strap down and turn off your electronical equipment"(Stor latter fra salen).
Motsetning mellom hva vi verdsetter av egenskaper i det 21. århundre og hva vi lærer våre elever:
Finne relevante spørsmål og svare på dem, teamarbeid, tverrfaglighet, finne og anvende relevant informasjon, ta initiativ og ansvar i flate organisasjonsstrukturer og ta utfordringer og sjanser etc. Hun påstår at de flinkeste av våre elever ikke innfrir på mange av disse områdene fordi vi ikke oppmuntrer til og belønner denne typen adferd og egenskaper i skolen.
Vi må forberede elevene til å bli fleksible studenter, tilpasningsdyktige arbeidstagere og produsenter av nye ting, for vi skal utdanne dem til en fremtid som vi ikke vet hvordan vil se ut. Nytt begrep for meg: Google Jockey - en som surfer på nettet under en presentasjon for å få mer informasjon om det som blir sagt (er det det jeg er, altså). Gaming kommer i undervisning for fullt, og vil kunne bidra med verdifull erfaring som arbeidslivet etterspør. Vi må lære elevene å lage mashups, dvs å kombinere to eller flere teknologier og skape noe nytt. Det er et skifte fra at eksperter skal utføre ting til at hvem som helst som er interessert nok i noe kan være med og skape nye ting.
Skoler som lykkes har en annen modell for sin teknologi enn næringslivet. Læring er å åpne sinnet, skape utforskning, det skal være en sandkasse for læring. Læreren skal ikke styre annet enn rammene slik at elevene ikke kommer borti noe som kan skade dem. De skal få utstyret de trenger, men innholdet skal de i stor grad skape selv.
"At the end of the day, our job is to unleash the genious in every one of our students". Litt å tenke over. Flott foredrag!
Tanketråder fra NKUL 08 dag 3, sesjon 4: Kan IKT motivere?
torsdag 8. mai 2008
Tanketråder fra NKUL 08 dag 2, sesjon 3: Fri programvare
- frihet til å bruke programmet som vi selv vil
- frihet til å studere og tilpasse koden
- frihet til å dele dette med hvem vi vil
Kommersielle gratisprodukter har en agenda, og er lukkede, proprietære. Eksempler på dette er gratisversjoner av programmer med begrenset brukstid før du må kjøpe produktet.
Eksempler på fri programvare er Linux, Firefox, Ubuntu og Open Office. Vi får også en kjapp demonstrasjon av Asus eee, den etterhvert så berømte lille pc-en som sies å skulle kunne revolusjonere utdannings-Norge ved Bjørn Venn. (Kritiske røster hevder at den tekniske kvaliteten ikke holder mål, blant annet har den visstnok dårllig batteri). Fri programvare gjør det lettere å dele uten å bryte loven. Dermed vil lærere kunne tilpasse operativsystem som f.eks. Ubuntu til sitt behov. Tilgang til fri programvare vil kunne stimulere elevenes interesse for data når de får lov til å tilpasse koden til sine behov. Vi trenger folk som kan bli gode programmerere og systemutviklere når de skal ut i arbeid. Grunnlaget for det kan legges tidlig i grunnutdanningen. Men går det egentlig an å sammeligne fri programvare med "merkevarene" til Apple og Microsoft? I følge Bjørn Venn er det ikke bare like bra, men gir mulighet til å laste ned massevis av tilleggsfunksjonalitet. Dessuten vil man få bedre sikkerhet fordi Linux og Ubuntu har færre sikkerhetshull enn Microsoft sine produkter.
Neste post er skolelinux ved Anders Kringstad. Undertittel: Fra et lite lokalt prosjekt til en global mulighet. Versjon 4 skal ut i 2009, og den skal være en pådriver for bruk av fri programvare generelt. Den skal inneholde verktøy som vil føre til bedre læring (?). "Alltid på, virker alltid". Tolerant for svært ulik programvare, noe som gjør at eldre, avlagte maskiner fra næringslivet etc kan få nytt liv i denne settingen. Det satses på stabil utgivelsessyklus på 18-24 måneder. Skolen vil kunne fokusere på sin rolle som pedagogisk lærested, ikke teknologipusher. Innføring av fri programvare kan godt skje skrittvis, for eksempel ved å legge inn Linux og fjerne Windows på skolebiblioteket først. Ta bort Office-pakken og innstaller Firefox. Noen lisenser mindre å betale for allerede, og så kan man ta det derfra.
Dette høres fantastisk ut, så det jeg lurer på nå er hvorfor vi ikke alle bruker dette allerede når det er så bra og billig?
Så er det tid for Moodle, et LMS som er fri programvare. Kjappis dette også, jeg henger snart ikke med i svingene her. Noe annet: Et interessant nettsted som nevnes er Kuling 2.0 (kulturell undring). Integrering av tekst, lyd, bilde, kart osv, og innholdet er lokalhistorie og kultur fra Vesterålen. Innholdet er blant annet produsert av elever og lærere. Se også Marita for referat fra denne sesjonen.
Tanketråder fra NKUL dag 2: Utstillerseminar 3, utdanning.no
Det er mange gode tips å finne på sidene, men jeg håper at de snart gjør det lettere å finne fram på sidene, gjerne ved å knytte ressursene mot kompetansemålene slik det ble sagt her. Enda bedre er det sikkert å knytte dem mot emner i tillegg. Foreløpig er min opplevelse av nettstedet at det er for tungvint å finne frem til det som er nyttig for meg. Jeg får altfor mange irrelevante treff. Derfor har jeg heller ikke brukt det så mye ennå.
Tanketråder fra NKUL 08, dag 2: IKT i lærerutdanningen
Neste hovedspørsmål: "Hva slags digitalkompetanse skal en lærer ha (Tvedte)?" I dag er det alvor. Fra 01.08.02 ble skolene forpliktet til å gi studentene opplæring i IKT. Fremdeles kan det være vanskelig å finne overbevisende argumenter for at IKT er en berikelse for læring, og mange som underviser i høyere utdanning har veldig spesielle holdninger til å bruke IKT. Det har tatt utrolig lang tid å implementere digitale ferdigheter i høyskoleutdanningen. Men: Alle må vel ikke ha den samme digitalkompetansen? Påstand: Bruken av digitale verktøy hører til på innsiden, ikke på utsiden av de fire andre grunnleggende ferdighetene. De fem grunnleggende ferdighetene er heller å lese, skrive, regne, snakke og vise, og alle disse ferdighetene kan uttrykkes gjennom digital kompetanse. Alle lærere skal ha den nødvendige kompetansen for å kunne gjenomføre kravene fra K06 på det undervisningstrinnet de er.
Tanketråder fra NKUL 08, dag 2: Du bestemmer og podcast/vodcast
Utstillerseminar 2 handlet for min del om "Podcast/vodcast i læringsplattform" ved It's Learning/Jan Åge Skaathun. Utgangspunktet hans er at elever skal ha opplæring i sammensatte tekster, og at de i stigende grad har en ikke-lineær tekstoppfatning. Hittil har produksjon av multimediarikt innhold krevd høy kompetanse, men nå har det blitt veldig enkelt å bruke for lærere fordi de har integrert dette i editoren i It's Learning. Man kan sette inn ikoner, bilder, videoklipp fra tv2 skole, og også lage egne videosnutter og lydopptak ved hjelp av webkamera og mikrofon. Jeg har allerede prøvd ut dette, og det er helt klart med på å gjøre It's Learning mer attraktivt å bruke. Det går også an å gi elevene muntlige tilbakemeldinger på innleveringer, og elevene kan levere inn muntlige svar på oppgaver, noe som er særlig nyttig i språkfagene. Jan Åge viste et eksempel på hvordan elevene kan oversette en tekst til engelsk og deretter lese den inn ved hjelp av lydopptakeren i It's Learning. Deretter kan læreren vurdere både skriftlige og muntlige ferdigheter og gi tilbakemelding ved hjelp av den samme opptaksfunksjonen. Fiffig!
onsdag 7. mai 2008
Tanketråder fra NKUL 08, dag 1
Image via WikipediaNKUL er Norges største konferanse for bruk av IKT i utdanning og læring, og arrangeres ved NTNU i Trondheim. I år er det over 1000 deltagere, og jeg er en av de heldige. Bare det å få komme tilbake til byen jeg tilbragte flere fine år i som student er en glede i seg selv! Konferansen ble åpnet av Øystein Johannesen fra Kunnskapsdepartementet. Innlegget hans tok blant annet opp kunnskap om unge og deres mediebruk, IKT og kjønn, og lærernes ferdigheter. Bra innlegg, men ikke mye vi ikke har hørt før. Det er vel ingen nyhet, akkurat, at det må satses på lærernes kompetanseutvikling, eller at gutter spiller mer dataspill enn jenter. Likevel er det alltid interessant å få skilt mellom myter og fakta, og det som ble bekreftet er at vi fremdeles har problemer med å dokumentere våre antagelser om ungdom, medier og undervisning. Ellers har Marita skrevet et glimrende sammendrag, takk for det!
Etter pausen var det tid for utstillerseminar 1. Jeg var på en presentasjon av NRK sine nettressurser. Det er ikke tvil om at de med sin kompetanse og profesjonalitet har mulighet til å lage veldig gode produkter, og vi bør definitivt bruke dette i undervisningen. NRK har blant annet levert presentasjoner til Panorama, Gyldendals norskverk for vgs. Det som ble vist derfra er noe av det bedre fra denne ressursen, for eksempel intervjuer med norske forfattere. Inspirerende presentasjoner, profesjonelt utført som seg hør og bør fra NRK. Den viktigste nyheten i dag er nok at større deler av NRKs arkiv skal gjøres lettere tigjengelig for oss. La oss håpe at det ikke blir altfor lenge til, for det er et problem at materiale til stadighet bli fjernet fra NRK sine sider, Det gjør det mer usikkert å lage opplegg beregnet på deling med andre lærere - en praksis vi definitivt bør bli flinkere til. Andre interessante ressurser som ble nevnt var ABC education resources fra Australia, SABC education fra Sør-Afrika, og Teachers tv fra England.
mandag 5. mai 2008
Presenter nettverket via TwitterCamp
Jeg anbefaler å ta en titt hos Alan Levine aka CogDog for instrukser, jeg skal rette litt igjen, så det tar for lang tid å plagiere hele innlegget hans ;) Mer om Twitter nedenfor.
søndag 4. mai 2008
Tanketråder om elevenes skriftlige innleveringer, juks og moral
(Foto: Camilla Hoel på Flickr)
torsdag 1. mai 2008
Test av Zemanta på norsk
Konklusjon: Zemanta foreslår seks bilder relatert til NRK etter denne teksten. Artikkelforslagene var høyst vidløftige. Men hvis mange norske bloggere begynner å bruke Zemanta vil det sikkert bli bedre treffsikkerhet enn nå i startfasen. Artig!
Zemanta - to whom it might concern
Elevene om å jobbe a la "the Hole in the Wall"
Igjen så vi at knapp tid gjorde elevene mer effektive. De fleste hadde bra problemstillinger og leverte fine fremføringer, både med sang, dans, Photo Story og annet morsomt de hadde funnet på. Men det vi var aller mest spent på, var hva de ville synes om å ha bare en pc på hver gruppe. Derfor gjennomførte vi en evaluering av prosjektet der vi bl. a. spurte om det. Elevene skrev blant annet:
- I liked this way of working very much! It made the group cooperate better, and every member read the same facts. Not only did everyone learn the same things, we also got to know each other better then if we had sit on our own computer. It was a social assignment. After the first lesson, we where almost done with the writings. So for next time we just had to work with the PowerPoint and the photo story.
- The fact that we only used one computer slowed us down, though had a better educational output, and it could have been (my group did their part well) rather hasty and stressing work to be done at the end. I learned a lot, the Photo Story rehersal spontaniously gave us an insight on what the other participants had done as they were played over again until it was good enough to be shown off.
- I thougt this project were funny to work with and very educational. One week were hardly not enough time, but its pushes us to do things quickly. It was easy to work with the group and everyone have some ideas. I did learn a lot about the aborginials, especially when we had the presentations. Sometimes it was not very effective to use just one computer, because we could only look up one thing at the time, but its made us to cooperate more.
- Working with only one computer was a good idea, then everybody would gather around and we got to discuss things together, and everyone was engaged in what was going on on that one pc. I absolutely think that we should be doing this again.
Disse kommentarene er representative for godt over halvparten av elevene. Andre var mer negative, og det er naturlig at erfaringene er blandet i en gruppe på 60 personer. Vi kunne sikkert gjort bedre forarbeid med gruppene også. Men min konklusjon er at det var veldig interessant å se hva som skjedde da vi begrenset tilgangen på ressurser for dem, og at så mange var positive til å bli fratatt sitt privilegium ved å ha en pc hver hele tiden. Elevene opplevde det mer sosialt i mange tilfeller når de måtte klare seg med en pc. De måtte også bruke mer tid på å diskutere de ulike sidene ved prosjektet sitt, og fikk dermed en mer helhetlig forståelse av stoffet. Denne erfaringen underbygger min oppfatning om at vi ikke skal være engstelige for å gå inn med ganske strenge krav når elevene skal løse oppgaver. Det gir dem også god mestringsfølelse å oppleve at de lykkes godt innenfor de oppsatte rammene. For hvis du ikke vet hvor grensene går - hvordan skal du da kunne vite om du har gjort noe bra eller dårlig?