fredag 16. mai 2008

Forbedringspotensiale

Mye har forbedringspotensiale. It's Learning for eksempel. Nå har jeg brukt en god stund på å rydde på fagsidene, føre inn karakterer på etterslengere og annet, og det forbauser meg alltid hvor lang tid det tar å klikke seg ut og inn av de forskjellige oppgavene, kalender og fagsider. Elevene mine etterlyser stadig tilbakemeldinger, og med god grunn. Det tar for lang tid. Det verste er at jeg har liten troverdighet når jeg sier at jeg jobber mye, men likevel ikke rekker å få ut igjen oppgaver på langt nær så fort som de skulle ønske. Kritikken er ikke urimelig, men jeg sliter med å synliggjøre hva det er jeg driver med som gjør at det går så sent. Noe er selvsagt grunnet i menneskelig latskap. Det er jo ikke sånn at jeg ivrer etter å hive meg over rettebunkene når jeg er ferdig med å planlegge neste dags undervisning ved 9-10-tiden om kvelden. Men likevel så slår det meg igjen, i dag også, at det tar lenger tid å føre inn kommentarene fra fremføring på gruppearbeid i engelsk enn det ville ha tatt å gi dem en karakter og muntlig tilbakemelding på den gammeldagse måten. Det burde jo gå fortere nå som vi har fått så mye moderne teknologi å hjelpe oss med. Vi må ha dokumentasjon, må vite, så en liten, nærmest bagatellmessig karakter må man altså sette av to-tre timer til for å få ført inn i systemet. Merkelig. Det papirløse samfunn ser ut til å finne sin veg fram til meg, men når kommer det uendelig-mange-klikk-hit-og-dit-og frem og tilbake-løse-samfunn?

4 kommentarer:

Marita sa...

Jeg kjenner meg godt igjen. Ofte har jeg tenkt at det er jeg som bruker for lang tid på å vurdere, forhåpentligvis er det ikke det. Problemet er at skolen (i alle fall ikke vgs.) ikke tilbyr et godt system for den administrasjonsjobben de krever at vi skal gjøre. Jeg hører ofte kommentarer som at "det tar dobbelt så lang tid å gjøre dette på it's learning, derfor gjør jeg det på gamlemåten". Noen ting går selvsagt raskere, men alt i alt tror jeg de fleste opplever at teknologien er mer tidkrevende, i alle fall inntil noen klekker ut et genialt system for hvordan håndtere fravær, kompetansemål, vurderingskriterier og karakterer for 100 elever per lærer. Det gjør i alle fall ikke it's learning og SkoleArena per i dag.

Viers naturfagblogg sa...

Jeg merker at itslearning bruken min blir mindre og mindre. Elevene leverer gjerne oppgvar og forsøk men jeg "glemmer" å rette dem. Å åpne en innlevering og gi vurdering tror jeg krever rundt 10 klikk og scrolling på siden. i tillegg er gjerne formatet feil så du ikke klarer å lese besvarelsen.

Ingunn sa...

Problemet er at jeg mister både motet, tålmodigheten og oversikten når jeg må hente inn svar fra etternølere, sende meldinger til elever som har levert ødelagte filer og få inn nye svar, skrive kommentarer på oppgaver som er små og ikke særlig viktige for snittet osv. Det burde i mange tilfeller vært tilstrekkelig å ta mye av dette muntlig, og så kunne vi ført inn selve karakteren i karakterboka. Og så hoper det seg utrolig fort opp med gjøremål. I dag gjennomførte jeg en test på It's som var helt fryktelig - alt fra masse teknisk tull med elevenes pcer til at de oppgavene jeg hadde brukt lang tid på å lage ikke ble logiske nok fordi det ligger så mange begrensninger i hva og hvordan de kan svare for å få rett svar på oppgaven. Det er langt igjen til at en maskin kan erstatte oss, det er helt sikkert.

Terje Hilanmo sa...

Du mener vel "-potensial," gjør du ikke?
http://www.nob-ordbok.uio.no/perl/ordbok.cgi?OPP=potensiale&bokmaal=+&ordbok=bokmaal
;-)

Legg inn en kommentar

Jeg har flyttet, så kommentarer på denne bloggen blir ikke lenger fulgt opp. Du finner meg på http://ingunnkjolwiig.no