Halve arbeidsgdagen (det føltes i hvertfall sånn) gikk med til å pusle sammen et vurderingsskjema som skal brukes når jeg nå skal gi tilbakemeldinger på 61 foredrag. Hvem sa at klipp og lim var lettvint?! Elevene skulle nok ha fått se skjemaet i forkant av oppgaveløsningen, men det ble ikke sånn denne gangen. I stedet fikk de utdelt en kortere liste med omtrent samme innhold, men ikke nivådifferensiert. (Etter opplasting til Scribd ble dokumentet på nesten fire sider og enda vanskeligere å lese, originalversjonen er bare på tre.)
Vurderingsskjema FremføringSkjemaet mitt er satt sammen av deler av skjemaet til Hilde Melby og supplert med noen av kriteriene til Leif Harboe, deretter justert så det passer med den informasjonen elevene mine fikk før oppgaven. Jeg er ikke helt fornøyd. Det hadde vært enda bedre med et mindre omfangsrikt skjema. Uansett - jeg ser at det går raskt å gi en rimelig vurdering som premierer fremføringens form samtidig som jeg klarer å synliggjøre at det ofte svikter litt på innholdssiden. For det gjør det. Nå gjenstår å se om elevene liker skjemaet. Jeg har lyst til å lage en undersøkelse der de må oppsummere med egne ord hva de mener at er hovedinnholdet i tilbakemeldingen - uten at budskapet når frem er jo dette lite verdt. Av plassmessige årsaker er det ikke så mye luft mellom ulike punkter i rubrikkene, men det blir tydeligere når jeg guler ut de relevante setningene. Kommentarer og innspill mottas med takk her.
OPPDATERING 7. mars: Etter kloke innspill fra mine gode kolleger Marita og Margreta har jeg endret skjemaet slik at det er tatt mer hensyn til kildebruk, og jeg har også endret noen kategorier. Den første versjonen ligger fortsatt på Scribd.
4 kommentarer:
Jeg kan godt forstå at dette tok tid! Jeg håper du vil oppleve at du likevel sparer tid på kommentarene. Jeg har, som du vet, tro på at dette er en god måte å jobbe på.
Jeg lurer på hvorfor du har valgt å skille "innhold" og "kunnskap"? Jeg ser at du vurderer ulike ting i de to, men blir skillet forståelig for elevene? Og er ikke det du tar med under "innhold" egentlig "bruk av kilder"?
Jeg savner et punkt om disposisjon/oppbygning. Jeg syns det er viktig med en skikkelig presentasjon av emnet og problemstilling først, og en klar struktur i hoveddelen, samt en oppsummerende avslutning med et slags svar på problemstillingen.
Jeg håper du vil blogge om hvordan dette fungerte i bruk, og hvordan elevene tok i mot det.
Jeg er enig med Margreta om skillet innhold og kunnskap, og savnet en egen for kildebruk, men det kan tenkes du ser mer på det i forhold til den skriftlige oppgaven? Ellers er det vanskelig å gjøre dette kort, særlig på Vg3 der det skal være en del som kreves. Kanskje stemmebruk kunne vært slått sammen med språk og kroppspråk? Jeg synes kanskje kolonnen for stemmebruk var litt rar, for eksempel skriver du om ansiktsuttrykk her, og det virker som du her gjentar deg en del her. Nå var jeg litt pirkete, men du ba jo om det:) Jeg tipper du kommer til å få igjen for arbeidet når du vurderer elevene!
@Margreta og @Marita: Nå angrer jeg på at jeg delte skjemaet mitt, nå - det var jo ikke helt perfekt likevel, og jeg fikk ekkel kritikk ;D *ironi*
Nei, tvert i mot - dette var akkurat slike kommentarer jeg håpet å få. Jeg er umiddelbart enig, men da jeg satt med det i går så jeg ikke skogen for bare trær. Jeg skal redigere det og ta forslagene deres med i betraktning. Tusen takk for klartenkte innspill!
La oss leve, for hverandre:) Nyttig for meg også dette. Jeg skal på kurs med Henning Fjørtoft om rubrikker neste uke, håper på lære noen flere triks da!
Legg inn en kommentar
Jeg har flyttet, så kommentarer på denne bloggen blir ikke lenger fulgt opp. Du finner meg på http://ingunnkjolwiig.no