søndag 22. mars 2009

Tilbakemelding på vurderingsskjema

Jeg delte ut det tidligere omtalte vurderingsskjemaet for foredraget til elevene i forrige uke og ba dem skrive en kort kommentar til meg om hva de synes om denne tilbakemeldingen, om de var enige i vurderingen de fikk, og litt om hva de oppfattet at jeg hadde sagt. Det var oppløftende å se at omtrent alle var enige i vurderingen (de hadde gjort det bra, så det var riktignok å forvente), og flere av dem påpekte at det var slik de selv hadde følt det om fremføringen sin.

Eksempler på kommentarer fra elevene:

"Jeg er stort sett enig i vurderingen. Etter fremføringen følte jeg det hadde gått bra, så jeg er fornøyd med karakteren. På kunnskap har jeg fått middels måloppnåelse og det er jeg enig i, siden etter fremføringen oppdaget jeg at jeg hadde brukt noen begreper litt feil. Det visuelle med fremføringen min kunne også vært mer gjennomført, jeg hadde bare en enkel powerpoint å vise frem."

"Jeg er veldig fornøyd med vurderingen jeg fikk. Jeg likte det skjemaet der vi kunne se hva vi gjorde bra og hva vi gjorde mindre bra. Jeg er ganske enig i skjemaet. Til fremtidige fremføringen/foredrag føler jeg at jeg kan bli bedre på kroppsspråk og stemmebruk."

"Er helt enig i oppsummeringen da det var det samme jeg følte når jeg var ferdig. Det jeg må jobbe med er å ha en avslutning som samler alt og kontrollere lengden bedre."

Det er mange kommentarer som ligner på disse, og min tro på slike skjemaer er svært styrket etter de siste månedenes utprøving. Det er jeg selvsagt ikke alene om, for eksempel har Leif H. et interessant referat fra et kurs med Henning Fjørtoft i forrige uke. Selv har jeg mottatt boken til Fjørtoft - Effektiv planlegging og vurdering - og målet mitt er nå at alle mine elever til neste år bare skal få rubriserte tilbakemeldinger, eller aller helst fremovermeldinger, som Fjørtoft oppmuntrer til. Det blir et spennende prosjekt!

Men det hadde hjulpet å ha litt færre karakterer å sette. Det skal noe til å ikke bli utbrent av det vurderingstrykket som er i videregående skole nå. En karakter i norsk burde være nok. Det har vi skrevet om før, og vi kommer ikke til å slutte med det.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Fjørtofts bok ligger på pulten min på jobb. Skal angripe den i morgen den dag! Jeg brukte en form for rubrikker da jeg rettet to bunker i helga - lurer på hva elevene synes.

Marita sa...

Det blir spennende å høre hva du tenker når du begynner å lese om rubrikker osv. og teorien som ligger bak. Jeg har kommet halvveis, mye spennende, men også litt frustrerende med tanke på hvordan vi arbeider i dag, men kanskje vi kan klare å forene det beste av det beste!

Legg inn en kommentar

Jeg har flyttet, så kommentarer på denne bloggen blir ikke lenger fulgt opp. Du finner meg på http://ingunnkjolwiig.no