mandag 23. mars 2009

En skoledag i nær fremtid?

En fabulering over hva fremtiden kan by på for den norske skolen - og meg.

Det er mandag morgen. Noen av elevene i klassen min velger å ta en rolig start på uka og sover derfor ennå. Andre, særlig de som bor nærmest skolen kommer ca 8.30, resten kommer sigende etter hvert som klokka nærmer seg 10. De setter seg ned og prater litt om helgen samtidig som de skaffer seg oversikt over ukas program. Noen gjør ferdig oppgaver som skal leveres inn snart. Dersom de ikke alt har gjort det ser de videoen på læringsplattformen der jeg kort forteller om hva vi skal gjøre denne uka og hva de må se på før vi treffes. Selv er jeg glad for at jeg kan vente med å dra på jobb til etter at minstejenta har gått ut døra hjemme kl. 8.45, frokosten er ryddet ordentlig opp og jeg har fått sett over ukens viktigste gjøremål i ro og mak, lest de siste beskjedene fra elever og kolleger osv i newsfeeden min. Ca 9.30 begynner rushtrafikken å gi seg, så det går fort å komme seg på jobb. Herlig å slippe å sitte 70 min i kø på en strekning som egentlig tar mindre enn 15 min å kjøre, slik jeg ofte måtte da alle måtte møte 8.30.

Først må jeg huke tak i de tre som var borte forrige gang og gi dem oppsummeringstesten fra sist uke. Så, kl. 10.15, starter dagens fellesgjennomgang. Vi har naturligvis fagdager, det har vi heldigvis hatt i mange år nå. Jeg husker hvor stressende det var med 45 minutters timer, der skoleklokka avgjorde når du var ferdig og ikke du selv. Det ble sjelden tid til å gå ordentlig i dybden på noe. Det er godt å slippe å ha det sånn. Etter ca 15 minutter har elevene fått en grunnleggende innføring i ukens tema som er dialektkunnskap. Dialekter er som regel et takknemlig emne å undervise i. Alle har meninger om det, og det er alltid noen i familien som snakker en annen dialekt. Noen er borte i dag også, og de har mulighet til å se gjennomgangen på screencasten jeg har lagt ut til dem når det passer.

læringsplattformen vår har alle sin egen profil. Den er fullt utrustet blant annet med egen karakterbok, kalender, blogg, chat, kommentarvegg, videospiller og bildefremviser, musikk/podcastspiller og fil-arkiv, og de kan tilpasse den selv med ulike typer tredjepartsfunksjonalitet, utseende osv. Elevene danner selv ulike grupper basert både på fag og på tema, og vi har en fagwiki knyttet til hvert fag det undervises i på skolen. Alle grupper og wikier har forum der ulike problemstillinger kan diskuteres når elevene jobber hjemmefra, eller når de samarbeider med noen fra andre skoler. Det er naturligvis nødvendig å abonnere på disse diskusjonene for å sikre god oversikt over alt som skjer i de ulike gruppene. Elevene har lagt til de fagwikiene som er aktuelle for dem på profilsiden sin, de ligger som som faneblad øverst. Noen av wikiene er felles for elever på flere skoler - dette er særlig nyttig for dem som går på små fag. Vi lærere legger ut ulike ressurser til elevene på wikiene, og elevene abonnerer på nyhetene fra wikiene via RSS. Fem og fem av elevene har denne gangen skrevet et sammendrag av flere artikler om dialektkunnskap og lagt ut på norskwikien. Alle har lest disse sammendragene før timen begynner og forberedt spørsmål til hverandre. Spørsmålene blir diskutert etter at fellesdelen er ferdig og elevgruppene presenterer hver sin del av fagstoffet.

Etter fellesdelen går elevene sammen i små grupper. De skal ta opp eksempler på dialektprøver og kobler seg derfor opp på Skype. De kontakter elever som har fått samme oppgaver som dem selv i dag på Bryne, i Levanger, på Gol og i Bodø og foretar et intervju med dem før de selv blir intervjuet. Det blir litt kaotisk at alle sitter i samme rom, så de fordeler seg på grupperom rundt omkring på skolen. Etterpå blir opptakene analysert, målmerkene bestemt og kommentert, og det hele legges ut som podcast på elevenes blogger - noen bruker Audacity, andre GarageBand. Dette tar til sammen ca tre timer. Mens elevene jobber hjelper jeg til med råd og veiledning. Blir det liten etterspørsel har jeg alltid noe jeg skal vurdere og gi tilbakemelding på. Alle elevene abonnerer på hverandres blogger med RSS, så til neste uke må de ha hørt gjennom alle podcastene og kommentert dem. Nesten alle har tatt opp dialektprøver hjemme av familiemedlemmer med andre målformer enn bærumsk. Den siste timen har vi gjettekonkurranse i plenum der elevene får høre en liten dialektprøve fra elevenes familier før de må bestemme hvor dialekten er fra ved hjelp av målmerkene de har lært i løpet av dagen. Mye moro og stort engasjement! Til slutt må alle elevene ta en liten test som er lagt ut på fagwikien for å sjekke ut hva de har fått med seg i løpet av dagen. Den er individuell, og nettilgangen stenges midlertidig. Resultatene samles på lærerens profil til vurdering. De som ikke var på skolen i dag må ta denne testen om morgenen ved oppstart av neste fagdag så sant det ikke er spesielle grunner til at de var borte. Resultatene fra disse småtestene fungerer justerende på standpunktkarakteren og sikrer dermed en jevnere innsats gjennom året. Vi planlegger sammen hva som skal være med på den avsluttende testen i dette emnet. Elevene er flinke til å foreslå vurderingskriterier, og vi fører dem inn i rubrikkskjemaet de skal bli vurdert ut i fra. Selve prøven blir lagd med utgangspunkt i podcastene de har produsert. I tillegg kan de velge ut et produkt de har lagd fra denne arbeidsperioden som legges i den digitale porteføljen deres og blir med i sluttvurderingen når standpunkten skal settes.

Kl 15.30 er fagdagen over. Noen skal på jobb eller trening før de forbereder morgendagen sin, andre skal sitte litt lenger på skolen og gjøre ferdig litt skolearbeid før de går. Selv skal jeg hjem og lage middag til familien før jeg tar frem laptop'en igjen ved sjutiden og går i gang med dagens siste økt med vurderingsarbeid, planlegging og produksjon av nytt lærestoff, faglig oppdatering osv. Det blir fort fire slike kvelder i uka. Heldigvis kan jeg sitte i sofaen samtidig og følge med på hva familien snakker om med et halvt øre. I morgen er det undervisningsfri dag for meg, så da blir det mye retting og vurdering. Neste mandag er det hjemmeskrivedag med meg som veileder via chat'en på læringsplattformen. Jeg håper de husker å bruke kilder skikkelig denne gangen. Snart er det jo hjemmeeksamen.

Bilder: Daily Traffic av Burning Image, Ideas in Motion av David Silver, Podcast Wallpaper av Olly Hart, Apple Aluminum MacBook (Late 2008) av William Hook, CC-lisensiert på Flickr.

11 kommentarer:

Kjell Arild Welde sa...

Klarer alle elever å høre dialektkjennemerka? Eller greier det seg med at personen snakker som onkelen min fra Mosjøen. Auditiv dysfunksjon er vel ikke utbredt blant språklærere, så derfor spør jeg.

Bjørn Helge sa...

Dette virker jo faktisk ikke aldeles utopisk (muligens med unntak av hjemmeeksamen...) Det jeg liker med denne dagdrømmen/visjonen er at den a) setter fokuset på en gjennomtenkt helhet og b) er et forsøk på å løfte blikket opp og fram for å se hvor vegen kan gå videre. I forsøket på å sortere mer eller mindre militante tanker og argumenter fra web2.0ere på den ene siden og - vel - anti-web2.oere på den andre, er det ikke alltid helt enkelt å skille skitt fra kanel. Jørns 3D-brillemetafor sitter godt. Men som deg, Ingunn, aner jeg konturene av noe som kan fungere, en skolehverdag der det beste av det gamle smelter sammen med de nye, smarte løsningene.

Nina Eidsten sa...

Hei Ingunn
Dette høres nesten litt uvirkelig ut, men artig!
Skal dere ha hjemmeeksamen i norsk? Prøveordning?

Ingunn sa...

@Kjell Arild: Det går greit med litt trening for de aller fleste! Noen husker også hva fagbetegnelsene er.

@Bjørn Helge: Jeg tror vi egentlig er ganske nærme en slik skolehverdag. Se for deg en krysning av Ning, Wikispaces og It's Learning, så er plattformen der. Resten er bare godt samarbeid. Hjemmeeksamen er nok det som er lengst unna foreløpig.

@Nina: Nei, for all del - dette er mine fabuleringer og ønsketenkning!

kjemikeren sa...

Du kan drømme du! ;-) Men jeg har sansen for visjonene, bare så det er sagt. Det eneste problemet mitt med en slik skolehverdag er at du nå gjør det politikerne gjør - går ut i fra at elevnene faktisk går på skolen frivillig for å lære noe. Det er kanskje der jeg har størst problemer med å koble teori/drøm/forskrifter og virkelighet.
Men la oss drømme videre!

Ingunn sa...

@Kjemikeren: Hahaha, så du synes jeg er urealistisk nå? Så du ikke at jeg har lagt inn test hver uke bare for å plage dem som ikke var der sist med det de ikke kan? Dessuten er det mye fellesopplegg her, så de som ikke gidder å gjøre mere enn mininmum klarer seg gjennom. Men jeg har faktisk ganske mange elever som jobber iherdig med skolearrbeidet sitt, så helt urealistisk synes jeg ikke at dette er. Jeg er absolutt ingen politiker, men en pragmatisk drømmer, kanskje ;)?

Bjørn Helge sa...

Elevdeltakelsen og -motivasjonen er selvfølgelig ikke noe problem ettersom Ingunn har skapt signifikans for elevene ved å sette målmerkearbeidet inn i en stor narrativ som elevene føler er viktig for den (jf Wesch) :-) Fra spøk til alvor er det jo kanskje å håpe at en annen struktur på skolehverdagen og en hensiksmessig bruk av IKT vil bidra til at flere elever føler at skolen har egenverdi for dem?

Martin sa...

Hjemmeeksamen med åpen bok, åpen web, ikke sant? Hadde vært spennende å høre litt mer om hvordan den foregår i framtida -

Marita sa...

Jeg drømte meg vekk da jeg leste dette, selv om jeg kanskje er litt enig med Kjemikeren, samtidig tenkte jeg at jeg egentlig så for meg at det nesten er som dette på Sandvika:) Men jeg tror faktisk på en annen struktur på skoledagene, og et bedre system for at gjør man kun et minimum, kan man heller ikke vente oppfølging i form av veiledning, tilbakemeldinger osv., og da vil resultatene bli deretter, + som Bjørn Helge skriver, en hensiktsmessig bruk av IKT.

Ingunn sa...

@Marita: Ja, dette er faktisk ikke så veldig fjernt fra min hverdag. Jeg har allerede nå full anledning til å gjennomføre hele det undervisningsopplegget jeg skisserer her. Det jeg ikke har, er mulighet til permanent fleksitid for elever og å la dem gå opp til hjemmeeksamen. Lms-en jeg ønsker meg finnes heller ikke ennå. Men den tror jeg kommer etter hvert. Hjemmeeksamen tror jeg det vil ta lenger tid å få til. Det er heller ikke det viktigste for meg.

Bjørn Helge sa...

@ingunn: Såvidt jeg har forstått, har dere brukt fagdager en stund og er godt fornøyd med det. Kan jeg spørre hvilken modell dere bruker? Har alle fag fagdag? Har alle fag like lange fagdager? Hvor mange er det snakk om på år?

Legg inn en kommentar

Jeg har flyttet, så kommentarer på denne bloggen blir ikke lenger fulgt opp. Du finner meg på http://ingunnkjolwiig.no