fredag 20. mars 2009

It's Learning og veien videre

Etter et par dager hjemme har jeg fått tid til å tenke gjennom opplevelsene fra uka som gikk i Bergen. It's Learning hadde også i år satt sammen et flott arrangement, og bortsett fra noen irriterende detaljer som iskaldt bad og ustabilt nett (egentlig ganske viktig når jeg tenker etter), var det mye som var veldig bra. Høydepunktet for min del var å få høre Mike Wesch "live" selv om han ikke sa så mye nytt i forhold til det jeg har lest og sett av ham på nettet fra før. Ellers likte jeg godt at det er høy kvalitet på innleggene, og det er lurt med en blanding av parallellsesjoner og fellesforedrag. Det var også fryktelig hyggelig å få møte noen nye bekjente fra bloggosfæren, og ikke minst å få snakke mer med dem jeg har mye kontakt med fra før. Nettkontakt til tross, ingenting slår Real Life. Ingen nevnt, ingen glemt!

Den siste dagen avslørte It's Learning at de har lagt til rette for mer integrering av web 2.0-applikasjoner i editoren sin. Dette er allerede på plass, og ser greit ut. Jeg synes fremdeles at skjermen blir litt trang noen ganger inne i LMS-en, og det er fint å kunne åpne mye i eget vindu. Samtidig vet jeg at mange elever blir forvirret av å måtte forholde seg til mange brukerkontoer, så å få mest mulig under en paraply er nok bra. Men det er to områder jeg ser på som utfordrende ved å bruke It's Learning eller tilsvarende LMS-er. For det første er det veldig synd at elever som har brukt mange år, kanskje hele sin skolegang, på å produsere innhold på web'en i en LMS kan miste tilgangen til dette når de slutter på skolen. Det samme gjelder lærere som bytter jobb. Dette er det forbausende lite diskusjon om. Hvem eier egentlig innholdet i læringsplattformen? Det andre er vanskelighetene med å dele med lærere utenfor eget fylke. Vi kan dele via Community, men det er tungvint. Og hva om jeg ønsker å dele med noen som ikke er registrert på ITSL? Det er ofte aktuelt, men så lenge det jeg har ligger bak lås og slå blir det ikke lett. Det er godt mulig at jeg ikke er godt nok orientert om mulighetene her, så dersom noen vet mer enn meg vil jeg gjerne høre om det.

Jeg er glad for at ITSL tar utfordringene fra alle gratistjenestene på nettet. Kanskje er det fremdeles sånn at en LMS er bedre enn en løsere sammensetning av tjenester totalt sett. Men den ideelle læringsplattform finnes fortsatt ikke slik jeg ser det, og jeg håper at vi en dag kan få en struktur på den som er brukersentrert heller enn fagsentrert. Det vil kanskje gjøre det enklere for lærere og elever å finne den informasjonen som er viktig for akkurat dem. Deling, enkelhet og oversikt: Er dette mulig?

5 kommentarer:

Martin Aa sa...

Jeg har brukt It's Learning på høgskolen der jeg jobber i et par-tre år og liker det egentlig godt. Men dette med alt innholdet når man bytter jobb eller når andre deler av jobben foregår i andre læringsplattformer og systemer.. det er og kommer til å bli et stort problem.

Prøvde en stund å gjøre alt på harddisken før jeg la det ut på It's Learning, men det ble etter hvert håpløst, ofte handler det om å svare på studentinnlegg på tre minutter mellom andre gjøremål, og å skulle lagre og sortere svaret i tillegg da blir et stort tidstap.

Kunne ønska meg en funksjon som autokopierte alt mitt innhold fra It's Learning til et mappesystem på harddisken : Leksjoner, videoer, lyd, alle diskusjonsinnlegg og alle dokumenter. På samme måte som man kan gjøre det med ekstraprogrammer til google docs for eksempel.

Finnes det en sånn løsning skjult i It's Learning? Noen som har bedre løsninger på dette?

Ingunn sa...

Det vet jeg ikke. Men det er en veldig god ide!

Martin Aa sa...

Tusen takk for hyggelig respons! Hvis noen som leser her har en løsning er jeg veldig på jakt etter den.

(og hvis noen som leser her kjenner de som bestemmer hos It's Learning tror jeg en sånn løsning vil være et konkurransefortrinn når læringsplattform velges. Lurere å lage den beste plattformen enn å forsøke å sperre innholdet inne så å fortsette med samme blir lettest)

Anonym sa...

Hei Ingunn, synes det er kjekt å lese din blogg og du har mange fornuftige refleksjoner. Når det gjelder deling og muligheter for å ta med seg sin portefolio til annen skole, eller LMS, så kan jeg si at den som venter, venter ikke forgjeves. Følg med og du vil bli overrasket.

Arne Bergby

Ingunn sa...

Hei Arne, takk for det. Jeg håper dere kommer med en løsning på denne problematikken, for dere har et bra produkt på veldig mange måter og jeg ser gjerne at dere blir med videre i utviklingen av skolen i Norge. Nå har du fått meg nysgjerrig - jeg venter spent:)

Legg inn en kommentar

Jeg har flyttet, så kommentarer på denne bloggen blir ikke lenger fulgt opp. Du finner meg på http://ingunnkjolwiig.no