onsdag 18. mars 2009

Nyheter i It's Learning

It's Learning vil lansere en nettbasert brukergruppe der vi som er sluttbrukerne kan komme med inspill og kommentarer. Bra!

Noen nyheter:

ITSL får nå tre ulike brukergrensesnitt. Disse kan tilpasses ytterligere med profiler for å få en så god tilpasning som mulig.

Vurdering og karakterbok: Vurderingsbegrunnelse i karakterboka. Flere sluttvurderinger, statusvisning og gruppefilter vil forenkle jobben til lærerne. Det blir også mulig å eksportere til Excel. Det vil også være mulig å eksportere alt over i SkoleArena. Dette er bra!

Bedre oversikt over plagiering: Det vil bli mulig å overstyre plagieringskontrollen. Datatilsynet har innvendinger mot at vi skal få oversikt over hvilke elever som har levert samme tekst. DUMT!  Grupper: Automatisk oppretting av grupper. Gruppefilter for karakterbok, oppgaver og tester. Editoren får bedre web 2.0 støtte, en rekke tjenester får god integrasjon med editoren.

Undervisningsplanleggeren får en total overhaling. Det blir mulig med drag-and-drop på alle ressurser. Brukerne får også muligheter til å lage egne felter, endre utseende på den osv. Bedre integrasjon med Dig Lib (men blir Dig Lib også bedre? Jeg bruker det utrolig lite fordi det oppleves som å gå over bekken etter vann).

Foreldre får nå lettere tilgang til elevens/barnets arbeid og oppgaver. Det blir et nytt nivå for kontaktlærere som vil gi oversikt over elevens samlede arbeid. Det vil bli lettere å lage en individuell opplæringsplan, og det vil bli enklere å følge den opp.

Prosessorientert Dokument 2.0: Wiki-prinsipper i bunnen, men med god mulighet til å vurdere den enkeltes bidrag. (Men hva med diskusjonen rundt bordet? Dette blir ikke så lett selv om vi kan telle bidrag fra enkeltelever her.) Kan likevel bli interessant. Leksjon 2.0: Neste generasjon e:plus, gratis for alle brukere. Mulig å integrere ulike tredjepartsapplikasjoner her også.

3 kommentarer:

Eirik sa...

Datatilsynet er vanligvis greie å ha, men i det siste har jeg hørt litt rare ting fra dem... Leste på tekst-TV (ja, jeg bruker faktisk den dinosauren når jeg spiser frokost) at de hadde innvendinger mot det nye systemet som har blitt utviklet til eksamen: En Ubuntu Live-USB som man setter inn i en PC som hindrer at folk besøker uønskede nettsider, hindrer at eleven bruker sine egne filer, tar skjermdump av aktiviteten på skjermen en gang i blant og sørger for at alle leverer akkurat idet prøvetiden er over (det eneste jeg er redd for i et slikt tilfelle er at jeg ikke får lov til å bruke tastaturet mitt - Dvorak).

Det de var skeptiske til var at sensor fikk vite hvilke sider de hadde vært inne på, samt at man fikk skjermdump. De fleste kan klare å la være å skrive hemmelige kjærlighetsdikt eller sjekke bankkontoen sin idet de har eksamen. Kanskje det har med at menneskene i datatilsynet ikke tilhører den generasjonen som aner hva en datamaskin er.

Ingunn sa...

Det hadde jeg ikke trodd om deg, Eirik! Tekst-tv, det har jeg ikke sett på årevis ;D

Men jeg er enig med deg, det virker ikke særlig forståelig at det er problematisk for Datatilsynet å la meg få vite at Per har skrevet Påls tekst. I gamle dager måtte vi i det minste skrive dem av manuelt.... Dessuten er det vel ingen prinsipiell forskjell på om jukselappen er nede i skoen eller om den er hentet fra en nettside? Dersom noen kan gi meg et godt svar på dette vil jeg sette stor pris på det.

Anonym sa...

Dette var en interessant blogginnlegg.

Når det gjelder Datatilsynet er det kanskje NOE mer nyansert i forhold til plagiatkontroll. Saken er at skolene ikke har tatt seg bryet med å sjekke regelverket, men utelukkende stole på leverandøren.

Jeg har selv tatt direkte kontakt med Datatilsynet om denne saken. Det er ingenting i veien for å bruke plagiatkontroll, med følgende forutsettninger:
1) Tidligere innleveringer anonymiseres. Dvs for oppgaver som ikke er mistenkt for noe fusk, skal det ikke være mulig å hente ut navn på den forfatteren. Slik det er idag popper det jo opp navn på den elven som allerede ligger inne i basen. Dette er undøvendig og også ett større personvernsproblem enn det kanskje høres ut som, da det potensielt kan få følger for en uvedkommende 3.part.

2) Ved behandling av sensitive opplysninger, skal disse overføres kryptert. Det holder ikke å sende klar-tekst eposter med navn om hvem som har fått treff i Ephorus. Dette sier seg jo nesten selv, med den elendige datasikkerheten rundt om.

Jeg tror alle er tjent med at Datatilsynet er noe strenge når det gjelder personvern. Flere fylker har allrede fått påpakkning, og en skal nok ikke være overrasket om dette utvikler seg til å bli en uheldig sak for de som har valgt Itsoultions og Ephorus-løsningen ukritisk.

Legg inn en kommentar

Jeg har flyttet, så kommentarer på denne bloggen blir ikke lenger fulgt opp. Du finner meg på http://ingunnkjolwiig.no