onsdag 8. oktober 2008

Hvorfor er skoleblogging bra?

Jeg har prøvd å svare på dette før, og jeg kommer et stykke på vei. Blogging gir mange muligheter for refleksjon og deling av kunnskap. Erfaringene fra i fjor tilsier at det er noe å hente ved å blogge i undervisningen. Men i år sliter jeg mer. Vi har så mye vi skal rekke at jeg ikke får skikkelig tid til å lære elevene opp til å bruke bloggverktøyet skikkelig. Mine tapre kollegaer er fremdeles såpass ferske bloggere selv at de ikke føler seg kapable til å dra klassene sine videre helt på egen hånd, så da blir det opp til meg å være motoren i det hele. Jeg vil så gjerne ha med hele trinnet. Blir det for ambisiøst? Jeg så i fjor at det var verdifullt at alle på trinnet ble kjent med blogg som redskap for egen tenkning. Det ga mer spillerom for de få som virkelig tok dette til seg, for blogging er naturligvis ikke like interessant for alle, like lite som alt annet vi driver med i skolen. Jeg drømmer om den dagen elevene kommer til meg og har lært å bruke blogg, wiki, podcast osv allerede, slik at vi ikke skal bruke tid på elementær opplæring i Vg3. Det er jo siste året av deres allmenne utdanning - tiden for fordypning i og presisering av alt de har lært tidligere. Men vi er ikke der ennå, på langt nær, og derfor spør jeg: hvorfor er skoleblogging bra? Hvorfor bør jeg prioritere å lære dem noe som ganske mange kommer til å slutte å bruke med en gang året er over?

Foto: CC-lisensiert av Mike Licht på Flickr

9 kommentarer:

EinarB sa...

Svar på siste spørsmål:
- de ser at nettet kan brukes på måter som fremmer læring
- de blir bedre til å uttrykke seg
- de lærer å gi og å motta konstruktiv kritikk fra medelever
- det er slett ikke sikkert at de slutter å blogge

merete sa...

Vil vise til denne artikkelen :

"Also, panelists said, if educators and school leaders could move beyond focusing on the term "blog" to better understand the concept behind the technology, it might help spur the more widespread use of blogs in schools. It's not about the technology, they explained; it's really about communication and the sharing of ideas, which has always existed--this is just a new form of doing it. "
-- for med bloggingen når man et bredere publikum, og det man skriver, er ikke bare mellom elev og lærer.

merete sa...

Legger inn denne også jeg:
http://www.eschoolnews.com/news/top-news/index.cfm?i=53663

Kjetil sa...

Jeg synes det blir feil premisser i siste spørsmål. Hvorfor tror du de kommer til å slutte blogge?


Clay Shirky om blant annet dette:
http://blip.tv/play/AbTSFIa8DQ

Ingunn sa...

@Einar og Merete: Jeg er jo helt enig med dere, og takk for presiseringer og artikler. De legges til min liste over argumenter. Det var en øyeblikks mismot over den lunkne blogge-interessen blant elevene mine som fikk meg til å fiske etter bekreftelser i dag.

@Sokraton: Det er ikke noe premiss, det er bare en antagelse. Den er basert på erfaring og kom ut på den måten fordi det av og til er tungt å motivere selv om man tror på noe. Men jeg har også hatt noen elever som syns at blogging, eller riktigere, det å kommunisere med flere enn læreren i forbindelse med sin faglige utvikling, var verdifullt for dem. Forøvrig skulle jeg gjerne vite hvem du egentlig er hvis du har tenkt å kommentere mer på bloggen min :) Jeg er ikke spesielt komfortabel med anonyme kommentarer.

Anne Cathrine sa...

Skjønner at det kan være tungt å være bloggmotor for 3. trinn. Jeg skal gjøre mitt beste med mine samfunnsøkonomielever (24 stykker). Men jeg kommer nok til å la det være frivillig, dvs at jeg vil anbefale alle som har mål om fem eller seks i faget bør skrive blogg. Dette fordi jeg tror det er et veldig riktig verktøy for refleksjon og vurdering, og det må de jo være gode på skal de nå det øverste nivået på taksonomien.

Unknown sa...

En annen fordel med skoleblogging er at foreldre kan følge med på hva som skjer. Ungdommene er i en lite meddelsom alder, og kontakten mellom hjem og skole er mindre enn det vi er vant med fra tidligere trinn. Gjennom bloggene kan vi følge med på hva som skjer i undervisningen og blir "kjent" med lærere og medelever.
Stå på! Jeg tror de fleste elevene vil komme borti blogging etter at de er ferdige med videregående.

Hilsen mor til ny førsteklassing på Sandvika vgs.

Annette sa...

Hei!
Ein veldig god blogg med lærerike innlegg du har! Eg er lærarstudent ved HiBo og tar blant anna Norsk2 med vekt på IKT. Frå din blogg har eg fått masse tips som eg håpar eg kan bruke og dra nytte av om det er iorden. Ditt namn vil nok bli nemnd på min eigen nyoppretta norskblogg. Eg ser eg har mykje å lære!

Ingunn sa...

@Anne Cathrine: Du er inne på noe, jeg tror kanskje jeg vil la det være frivillig i 2. termin. Men en viss innkjøringsfase bør alle ha. Akkurat nå er jeg litt usikker på hvordan jeg kan løfte spiriten i gjengen, de er temmelig lei, virker det som, ikke bare av blogging, men skolen generelt.

@Eva: Så hyggelig å høre! Du har rett, en blogg kan være en bro mellom skolen og hjemmene også. It's Learning er ofte for utilgjengelig for mange som ikke er vant til å bruke det. Takk for oppmuntrende ord.

@Annette: Takk for det. Det er kjempefint at jeg kan være til nytte for dere studenter. Da jeg var ung og uerfaren savnet jeg å få konkrete tips fra de med mer rutine og erfaring. En blogg er et sted man kan gå til uten å være "til bry" i en hektisk hverdag, og jeg henter selv mange tips fra andre kollegaer som blogger. Jeg håper at de legger nok vekt på IKT i lærerutdanningen så dere får mest mulig hjelp på vei ut i endigital skolehverdag. Har inntrykk av at det tar tid å endre undervisningspraksisen i høyere utdanning også.

Legg inn en kommentar

Jeg har flyttet, så kommentarer på denne bloggen blir ikke lenger fulgt opp. Du finner meg på http://ingunnkjolwiig.no