For elevene gir det mulighet til å:
- øke deres digitale kompetanse
- lage sammensatte tekster
- reflektere over fagstoff
- gi uttrykk for tanker og meninger
- få formelle og uformelle tilbakemeldinger fra lærer og medelever
- dele med andre
- lage personlige, kreative blogginnlegg
- få utløp for skriveglede
- få en samlet oversikt over hva de har jobbet med gjennom tid
For lærerne gir det anledning til å:
- få et riktigere/bredere inntrykk av de "stille" elevene
- skape et annet forum enn klasserommet for å kunne gi andre typer tilbakemeldinger
- legge til rette for å utvikle elevenes digitale kompetanse
- gi opplæring i utvikling av sammensatte tekster
- bruke bloggen som en del av vurderingsgrunnlaget i norsk skriftlig
- få en samlet dokumentasjon av hva eleven har jobbet med over tid
- bruke blogginnlegg som grunnlag for diskusjoner i klassen
- bruke blogginnlegg som utgangspunkt for muntlig eksamen
Ulemper:
- Noen elever kommer ikke til å følge opp
- Det kan bli tidkrevende å følge opp bloggene med 60 elever å ivareta
Forutsetninger:
- Klare forventninger til hva bloggen skal brukes til
- klare forventninger til hvor ofte bloggen skal oppdateres
- klare/samstemte forventinger fra elevene og lærerne til hvor ofte læreren skal se på bloggene
- realistiske forventninger fra lærerne til hvor mye tid som skal brukes på dette
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Jeg har flyttet, så kommentarer på denne bloggen blir ikke lenger fulgt opp. Du finner meg på http://ingunnkjolwiig.no