onsdag 8. oktober 2008

Mer skoleblogging på Sandvika vgs

DigiTaltEtter en litt flat følelse for elevblogging tidligere i dag var det ekstra moro å komme på jobben og treffe min gode kollega Liv Kristin Høgvold. Vi var på samme team i fjor, og hun var en veldig viktig grunn til at vi fikk gjort så mye på det trinnet, det er sikkert. Nå er hun godt i gang med sine nye Vg1-elever - og de har begynt å blogge i dag! Det var virkelig spennende å se hva de mente om at læreren har satt dem i gang med blogging, og gnisten virker betydelig sterkere på det trinnet. Hvorfor det? Jeg kan tenke meg flere årsaker, men det styrker min oppfatning om at elever bør ha blitt introdusert for skoleblogging i Vg1, det tror jeg faktisk er veldig passe. Noen vil sikkert kunne ha glede av en blogg på ungdomstrinnet også, men ikke alle, er jeg redd. Det er en mer sårbar alder, og flere hensyn å ta. Kanskje grunnskoleelever bør introduseres for blogging i et lukket rom først? Det finnes det mange muligheter for å prøve ut. Men ta en titt på LK's fine klasseblogg med det klingende navnet DigiTalt, og gå inn på elevenes blogger og se hva de skriver. Det skal bli spennende å følge utviklingen der.

4 kommentarer:

Lill-Tove Rype sa...

Godt at inspirasjonen er tilbake! Jeg er ihuga fan av siden din og burde jo ha sendt deg noen kommentarer underveis. Nå gjør jeg det altså. Takk for mange gode tips! Jeg har lært mye av deg, både via twitter og bloggen din. Det er lenge til jeg er på ditt nivå, men jeg hoppet i alle fall på toget i tide, tror jeg...

jeanette tranberg sa...

I dag har jeg satt opp en lærerblogg og 25 elevblogger for en kollega - på 9 trinn. Alle bloggene er selvfølgelig lukket for allmennheten. Vi setter den opp i forbindelse med temaet Web- og grafisk design. Læreren ønsket at elevene skulle få prøve å lage nettside på ordentlig: leke seg med farger, velge tekst-fonter, maler og legge inn elementer i menyen. Det var vel ingen dum tanke, siden autentisk læring er den som sitter best. Det blir spennende å se hvordan elevene tar utfordringen, og enda mer spennende kanskje, er hvordan læreren tar utfordringen.

Elevene – men noen unntak – har allerede flere typer nettsider, så layout har de jo en del uformell kompetanse på, og nå skal teorien flettes inn. Jeg tror tidspunktet i denne sammenheng er bra, men ser ingen grunn til at denne arbeidsfrormen ikke kunne kommet før.

Men det blir nok hit og ikke lengre er jeg redd. Publisering av innhold får vi nok ikke se noe til ... Det er jo veldig synd mener jeg personlig, ganske enkelt fordi nettvett læres best på nett, på samme måte som trafikkregler læres best i trafikken. Og bare for å nevne det: Det er vel ingen som under normale omstendigheter slipper ungene ut på egenhånd i byen før de hvertfall er omkring 10 år. Men å vente med byturen til de på vidergående synes jeg selv er litt i seneste laget. Når elevene for eksempel skal: "gjøre rede for grunnleggende prinsipper for personvern og opphavsrett knyttet til publisering og bruk av andres tekster" så hadde det jo vært kjekt å kunne være der det skjer.

Elevene på barne- og ungdomstrinnet uttrykker seg på nett hele tiden, men i fritiden da vel og merke. Svært få av dem behersker kildekritikk og personvern. De får opplæringen, men setter den mest i sammenheng med å innhente informasjon, fordi det er der opplæringen oftest ligger. Når de er alene hvor de voksne ikke ferdes, så produserer de i anarki - på Nettbyn, på Pixo’n eller på face’n...

Spør du meg burde ungene blogget fra barnehagen. Vi tar dem med ut på veien fra de kan gå. Vi lar dem uten skrupler sykle alene til og fra skolen i trafikken fra 5. klasse. Men vi lar ikke elevene jobbe på nett i undervisningssammenheng - under voksenkontroll, av frykt for at de skal publisere et bilde eller mobbe hverandre på nett i et øyeblikks uoppmerksomhet. Jeg forstår frykten, på samme måte som jeg forstår frykten for at en elev skal bli påkjørt på sin skolevei, på klasseturen, eller bli mobbet på den samme ferd uten at vi fanger det opp før det er for sent. Jeg har problemer med å akseptere at denne frykten skal være det som stopper oss fra å gi elevene den opplæringen de trenger for å kunne ferdes trygt. Det hele er absurd rett og slett.

Tenk om vi kunne fått muligheten – spikret i læreplanen at elevene skulle publisere på nett – for å lære ungene sikker ferdsel i trafikken på internett - det være seg by, blogg eller face to face!

Jeg tror bloggen egner seg utmerket som sykkel i grunnskolen - den kommer jo faktisk med støttehjul integrert. Jeg skulle ønske denne læreren tok med elevene ut på en sykkeltur, men jeg tviler på at det vil skje. Så lenge samfunnet, ledelsen og foreldrene har muligheten til å korsfeste henne om en av dem faller av sykkelen og får skrubbsår i en brå sving, så er det nok tryggest å la den være ... Ja hva har hun å tjene på det?

Og apropo tjene - all opplæring av elever og lærer gjør jeg selvfølgelig gratis, det finnes ikke midler til det.

Så ja, enig med deg i at blogging bør introduserer i et lukket rom, men skulle helst sett at det var på barnehagestadiet.

c",)

Ingunn sa...

@ Lill-Tove: Takk for hyggelig tilbakemelding!
@Jeanette: Takk for veldig godt innspill. Du har overbevisende argumenter, og jeg kan ikke annet enn å si meg enig. Selvsagt bør de komme seg ut og få prøve seg på nettet i skolesammenheng før de er 16. Men jeg tenker også på bloggens muligheter til å kommunisere og diskutere, og jeg så i fjor at mine 16-åringer var veldig sårbare på det området. Mange mesterer ikke å finne en akseptabel tone i skriftlig form, det kan lett oppfattes som veldig krasst uten at det egentlig var hensikten. Dette kan de selvfølgelig lære seg.

Det var også deilig å ha elever som ikke skulle "avlæres" masse uvaner vedrørende bloggskriving - de visste jo ikke hva det var, og jeg slapp å rydde opp i hva andre lærere kunne ha sagt til dem tidligere. Tro meg, noen lærere sier mye rart enten det er blogging eller stilskriving det er snakk om. Men det er vel ikke et veldig godt argument?

Før jeg begynte i vgs var jeg tre år i ungdomsskolen, og de elevene jeg hadde der var på vidt forskjellig modenhetsnivå (som vanlig er). Jeg tror at noen av dem ville hatt glede av å blogge, men ikke alle, på ingen måte. Uansett så er det for sent å komme med det i Vg3 etter min mening. Da burde de kunne bruke disse verktøyene like godt som de kan sykle og svømme.

jeanette tranberg sa...

Ja - vi er nok enige i mye.
1. avsnitt:
Bloggen er jo nettopp et fint sted å lære seg kommunikasjon, diskusjon - om de begynner tidlig nok i lukkede rom vil VGS-læreren kanskje bli posistivt overrasket når den tid kommer.

2. avsnitt:
Nei - dårlig argument :) (LOL)
Mennesker er forskjellige, og faser for modenhet kan være nokså varierende for både voksne og barn. Noen voksne er barn lenge etter at de har blitt lærere ;)

3. avsnitt:
Ja nettopp. Derfor er blogg så fint, vi kan åpne og lukke etter pedagogiske hensyn og behov.
Det er også viktig at skolen tar digitale skiller på alvor, og imøtekommer de elevene (10% eller hva det nå er) som ikke får tilgang til disse verktøyene hjemme.

Det største argumentet for å bruke blogg, er jo at læringsutbytte øker. Hvilke erfaringer har du/dere gjort dere der? Øker det?

Legg inn en kommentar

Jeg har flyttet, så kommentarer på denne bloggen blir ikke lenger fulgt opp. Du finner meg på http://ingunnkjolwiig.no