torsdag 27. mars 2008

Lyrikk på SMS

Vi har begynt med lyrikk i VG1. Som en liten oppvarmingsøvelse ba jeg dem om å skrive dikt etter oppskrift fra Liv Marie, som jeg tror må være en kollega av Marita, for hun refererer til hennes "oppskrift".

Instruksen de fikk var å skrive en liten tekst på max 160 tegn, den skulle være på nynorsk, og den måtte inneholde en metafor. Deretter skulle de sende den pr SMS til nestemann på klasselista. Temaet var "Denne dagen". Tidsfrist: 20 minutter.

Noen måtte slå opp nynorske ord og uttrykk, og vi fikk en liten oppklaringsrunde på hva en metafor er. Det ble nyttig oppfriskning av eksisterende kunnskap, og mange kunne hjelpe til med å svare. Det var et par stykker som ikke hadde penger igjen på telefonen, så de kom på den lyse ide å sende SMS via internett, det er jo gratis. Andre hadde glemt telefonen og fikk lov til å bruke MSN. Resultatet var mange artige tekster, noen både overraskende og gode, og de leste alle opp den teksten de hadde fått.

Kunne vi har gjort denne oppgaven uten internett (google, ordnett etc.), og mobilnett (SMS)? Selvsagt, men å sende lapper er ikke like spennende, kanskje? Det var mange som likte å endelig "få lov til" å bruke mobilen i timen. Men likevel - ble denne oppgaven noe mer enn en kuriøs måte å skrive temmelig enkle tekster på? Jeg tror de fikk aktivisert mye kunnskap mens de holdt på. De samarbeidet og hadde tydelig glede av oppgaven, mange av dem. Det er vel ikke så verst, bare det.

2 kommentarer:

Marita sa...

Vi er kollegaer ja, og Liv driver også blogging med sine Vg1-klasser. Jeg hadde ellers samme opplevelser som deg, gjorde det med Vg2-klassen min, og kombinerte det også med litt grammatikk og syntaks - hva er en ufullstendig setning osv. i forhold til SMS-språk.

Liv Marie Schou sa...

Så bra at dette var vellykka, eg meiner også at det digitale er med på å skuve elevane framover, meir enn å sinke dei. Det handlar om å møte dei i deira verd.

Legg inn en kommentar

Jeg har flyttet, så kommentarer på denne bloggen blir ikke lenger fulgt opp. Du finner meg på http://ingunnkjolwiig.no