torsdag 13. mars 2008

Kule konsertbilder fra P3 til deg og meg med CC-lisens.

Dagens bloggsurfing førte meg innom Jon Hoems blogg, og der fant jeg den gode nyheten at P3 nå har lagt ut en hel del bilder på Flickr under Creative Commons-lisens. Det betyr at vi kan bruke disse bildene til å illustrere for eksempel konsert- og plateanmeldelser på bloggene våre, en nyhet som mange av elevene kommer til å få glede av. Det er som kjent ikke lett å ta brukbare bilder på konsert, og ofte er det jo heller ikke lov å ha med fotoutstyr. Dette er en positiv utvikling i NRK, og la oss håpe at andre mediebedrifter snart følger etter. Minefeltet opphavsrett og åndsverksloven er sikkert vel og bra, men vi som driver med ikke-kommersiell bruk av slike kilder trenger CC så vi kan bruke bilder og tekster slik de oprinnelig er ment, som formidlere av et budskap eller estetiske uttrykk, uten å bekymre oss for strafferettslig forfølgelse. Det var moro å se at et av de første bildene de har lagt ut er av min gamle helt Morrisey. Jeg har hatt et forhold til The Smiths' fantastiske musikk helt siden midten av 80-tallet, med sine dystre tekster blottet for selvironi "I hope you won't drive me home, 'cause I don't have a home anymore". ... ja, ja. Ting endrer seg over tid, og i dag har jeg selvsagt et annet forhold til bandet enn før, men gode var de. Et nyere bekjentskap for meg er amerikanske The White Stripes og The Raconteurs, begge med Jack White som frontfigur. Han er bejublet av både kritikerne og fansen, og med god grunn, for her er det kreativitet så det holder. Kanskje jeg er så heldig at jeg får høre sistnevnte band på Hovefestivalen til sommeren? (Jeg overlater stagediving og gjørmebad til de yngre, og holder meg tekkelig i bakgrunnen.) Uansett så står the Kooks, som også kommer, aller øverst på ønskelista - engang britisk indie, alltid britisk indie: "I was happy in the haze of a drunken hour, But heaven knows I'm miserable now," (the Smiths, 1984) and yes, I'm propbably a bit naive, too.("Naive" med the Kooks, 2oo6)



Begge bildene er tatt av Kim Erlandsen, NRK P3

1 kommentar:

Karen Greg sa...

Jeg er Karem veldig glad for at jeg har blitt helbredet av (HERPES SIMPLEX VIRUS 2) med urtemedisinen til DR. AKHIGBE HERBAL CENTER, jeg har lidd av denne sykdommen de siste fire årene uten løsning før jeg kom over denne e-posten (drrealakhigbe@gmail.com) på internett av en urte-lege som har kurert så mange mennesker av herpesvirus med urte medisin, jeg velger også å gi ham en sjanse til å hjelpe meg, han fortalte meg hva jeg skal gjøre, og jeg gjorde det bra, og han sendte meg sin urtemedisin via Dhl-kurertjenester, og instruerer meg på hvordan jeg bruker det, følger jeg også hans instruksjon for bruk og han ber meg om å sjekke etter tre uker, og som jeg gjorde, til min største overraskelse, kom resultatet mitt ut som negativt, jeg er veldig glad for at det er noen som denne DR. AKHIGBE HERBAL CENTRE som er klar til å hjelpe folk når som helst en dag. til alle leserne og seerne som tviler på dette vitnesbyrdet, slutter å tvile på det og ta kontakt med denne DR. AKHIGBE HERBAL CENTER og se om han faktisk ikke vil hjelpe deg. Jeg er ikke en dum person som jeg vil komme ut til offentligheten og begynne å si hva noen ikke har gjort for meg. Han er virkelig en flott mann, han også helbrede sykdommer leve HIV, kreft, som, herpes, kronisk sykdom, diabetiker, hjertesykdom, astma, epilepsi. etc kontakt ham nå. med sin epost: (drrealakhigbe@gmail.com) eller du kan kontakte ham +2348142454860
nettside. https: drrealakhigbe.weebly.com

Legg inn en kommentar

Jeg har flyttet, så kommentarer på denne bloggen blir ikke lenger fulgt opp. Du finner meg på http://ingunnkjolwiig.no