fredag 21. november 2008

Bilder og rettigheter

LIFE Et tilbakevendende problem når elevene blogger eller publiserer andre arbeider er å klargjøre hvilke bilder de har lov til å bruke. Det er i grunnen et problem for meg også. Selv om det er enkelt å finne mengder av fine bilder med CC-lisensFlickr, hender det at jeg er ute etter helt konkrete bilder eller bilder av spesifikke personer. Jeg ønsker selvsagt ikke å bryte loven eller å la mine elever gjøre det, men samtidig er det vanskelig å manøvrere riktig i et farvann der alt er tilgjengelig samtidig som det ikke er det, og reglene fremstår som strenge, forvirrende, kanskje også ulogiske. Jeg anerkjenner selvsagt retten til eget åndsverk, men samtidig opplever jeg at mange oppfatter sterk prinsippfasthet her som temmelig hysterisk. "Hvilken skade kan det gjøre, liksom?"  Den diskusjonen er litt tung, og jeg savner ofte gode argumenter.  Hva sier dere når dette kommer opp? Uansett - i dag ble det kjent at det kjente magasinet LIFE lar Google digitalisere hele sin portefølje, en fantastisk samling bilder som går helt tilbake til 1700-tallet. Her kan man dermed enkelt få tilgang til utrolig flotte bilder tatt av profesjonelle fotografer. Men akk, lisensen er fremdeles knyttet til LIFE, ingen CC å spore her. Det LIFE magazine får ut av dette er visst at ved å gjøre bildene tilgjengelige kan flere få se dem, og i siste ende få muligheten til å bestille kopier til å henge på veggen hjemme. Man får også lov til å skrive dem ut til eget bruk, men republisering blir vanskelig. Ikke mye kreativt.

Vi bruker Bluemountains mye for å finne bilder med CC-lisens. I tillegg er det en del bilder på Wikipedia som er merket med denne lisensen. Jeg skulle gjerne hatt flere ressurser enn jeg har på gode bilder, særlig med bilder at norske forfattere, kunstnere, og andre historiske personer. Er det noen som har tips?

2 kommentarer:

Kirsti sa...

Jeg er har ofte vært i samme situasjon selv, ettersom jeg har undervist på MK. Jeg opplever at verken andre lærere eller elever egentlig bryr seg om opphavsrett, og at jeg blir sett på som ganske snurpete når jeg sier noe om det. Uansett, i oktober kom det en ny versjon av Kopinor avtalen - den gjør det kanskje ikke lettere å finne stoff, men den beskriver i hvert fall hva som er lov og ikke. Du finner den på http://www.kopinor.no/avtaler/avtaleomraader/grunn_og_videregaaende_skoler. Med denne i "baklomma" kan du i alle fall argumentere litt bedre ovenfor de som mener det ikke er noen lover på nettet ;-)
Kirsti

Leif Harboe sa...

Til KjMj - det som står på Kopinors sider er om ikke annet - det de oppfatter som "lov", ellers vil jeg oppfordre alle til å knipse offentlige personer og så legge dem ut på Flickr eller tilsvarende merket med en romslig CC-lisens.

Legg inn en kommentar

Jeg har flyttet, så kommentarer på denne bloggen blir ikke lenger fulgt opp. Du finner meg på http://ingunnkjolwiig.no