søndag 8. juni 2008

Elevene snakker ut om bloggingen sin

Sommerferien er straks her nå, og vi er i ferd med å avrunde denne omgangen med skoleblogging på Sandvika. 210 elever har blogget i norskfaget i fire måneder. Hvilke erfaringer har vi gjort oss, mine kollegaer og jeg? Det mest interessante for meg akkurat nå er hva elevene våre syns om bloggingen. Hvordan har de opplevd det, og hva har de eventuelt lært? Det at de skulle lære å skrive innlegg på bloggen var jo aldri det viktige for oss, men heller å vise dem et verktøy for refleksjon og samarbeid. Et annet mål var å øke elevenes kompetanse på sammensatte tekster, og deres digitale kompetanse. Noen av dem har allerede lagt inn en refleksjon på eget initiativ, andre gjør det nå i disse dager fordi jeg har bedt om denne tilbakemeldingen. Svarene vi får varierer selvsagt, men la oss ta en titt på noen. Ingvild skriver:

IngvildDa er det ikke lenge igjen til skolebloggingen er ferdig for denne gang, og vi må finne noe annet å ta oss til. Jeg vurderer faktisk å lage en ny blogg, hvor jeg kan skrive litt om hva jeg vil, for, å blogge er gøy og det er noe jeg vil fortsette med. (...) Dette halvåret med blogging har vært utrolig spennende og gøy. Jeg har lært masse nytt om "pc- og internett verdenen", og ikke minst om "bloggeverdenen". Jeg har blant annet lært om forskjellige måter å holde statistikk over bloggen på, jeg har blitt mer bevist på bilde- og språkbruk og jeg har begynt å lese blogger, nesten hver dag faktisk. Å lese blogger har nesten blitt en hobby. Jeg håper at vi kan fortsette å blogge på skolen til neste år, for det er virkelig noe jeg har hatt sansen for. Jeg håper også at jeg kan finne mye nytt, interessant og spennende å skrive om, slik at jeg får flere lesere.

Jeg tolker det slik at hun nå er mer fortrolig med å bruke pc-en til å kommunisere med andre, med, hun har lært mye om praktisk pc-bruk, og dermed økt sin digitale kompetanse. Hun sier også at hun har blitt mer bevisst på bildebruk og språk. Interessant! Jeg noterer meg også at hun gjerne vil ha flere lesere, og at hun er motivert for å gjøre en innsats for å oppnå det. Andre elever har allerede dannet nettverk. Se hva Rishab skriver:

Hei alle sammen!Rishab
Ifølge læreren min, Ingunn, har vi blitt ferdig med bloggingen nå. Den siste oppgaven var om reklame. Denne bloggen skal ikke vurderes før slutten av måneden. Så, jeg har kommet opp med en idé. Som dere vet, elsker jeg leker, spill og livlighet.
Monica, Elizabeth, Linn, Kelsey og jeg har dannet en liten bloggklubb på skolen. Vi har begynt å diskutere blogger og de ulike innleggene av folk som blir lagt ut. Gud, hva har du gjort av oss Ingunn? Forresten, dere burde ta en titt på bloggene deres.

Disse elevene, som ikke går i samme klasse til daglig, har en klubb der de diskuterer blogginnlegg i friminuttene. Det er jo helt genialt etter min mening. Minst en av dem har en kjempefin blogg ved siden av skolebloggen. Følg Rishabs oppfordring og gå på besøk. Det er det verdt. Det sosiale ved bloggingen har altså stor appell til elevene, og det kan vel mange av oss voksne kjenne oss igjen i. Blogging blir bedre når det dialogiske aspektet blir tydelig. Men kan det være mer som er verdt å utforske i elevblogging? Hva med refleksjon? Ingrid skriver:

Ingrid M Etter jul i år fikk trinnet mitt på Sandvika vgs en utfordring. Vi skulle lage en blogg hver og føre den i norskfaget. Mange (inkludert meg selv) var en smule skeptiske til dette prosjektet, men nå som jeg skriver mitt siste innlegg til norskbloggen min har mitt syn på blogging forandret seg. Blogging er en morsom måte å formidle kunnskap, tanker, opplevelser eller meninger videre til andre. Noen bruker blogging som en slags åpen dagbok, andre i jobbsammenheng. Jeg har i år sett at blogging kan være en flott måte å lære på også. Vi har vært innom mange emner i norsken dette året. Norsk film, reklame, norske forfattere, og mye av det har vi fått i lekse å skrive et blogginnlegg om senere. Jeg har flere ganger lært mer av å skrive innlegget etterpå enn det jeg lærte på selve fagdagen.

Denne erfaringen deler hun med flere. Bloggen blir et verktøy til å tenke igjennom det vi har jobbet med. Ved å måtte sette ord på kunnskapen blir den tydeligere. "Du vet ikke hva du kan før du kan si det". Jeg husker at det faget jeg savnet fra ungdomsskolen var forming. Selv har jeg alltid elsket å holde på med form og farge, men det var ikke naturlig for meg å ta en utdannelse i den retningen. Som hobby har det derimot kommet til uttrykk på mange måter. Derfor kan jeg godt forstå de elevene som føler at de får utløp for sine estetiske evner i en blogg også. Se hva Line skriver:

Jeg synes dette har vært en kjempe bra måte å gjøre lekser på, fordi man kan få det til å bLineli gøy og kreativt ! Det kan selvfølgelig bli litt vanskelig å finne på noe å skrive om når vi kan velge fritt, men det er jo endel positivt med det også. Ved å skrive masse innlegg på denne måten, lærer man jo å formulere seg bedre og som sagt bruke kreativiteten sin for det det er verdt.

Ellisiv er en jente med stor skriveglede. Hun representerer her en gruppe elever som gjerne vil skrive og gjerne vil få respons på det hun gjør:

Ellisiv Jeg har blitt svært positivt overrasket over bloggingen. Ikke hadde jeg trodd at dette skulle bli så gøy! Jeg er jo glad i å skrive, og dette tror jeg er en av grunnene til at blogging har vært morsomt i mitt tilfelle. I tillegg til at bloggingen hadde visse rammer og oppgaver, føltes den rimlig fri. Dette gjorde at jeg kunne lufte mange absurde tanker som vanligvis forblir i hodet. Noe av det positive med at blogging foregår på internett, er at man får tilbakemeldinger! Så, takk for nå. Og kanskje etter en stund uten obligatoriske oppgaver at jeg tar pennen fatt igjen..

Elevene våre syns altså at blogging kan være med på å øke deres digitale kompetanse, skrivekompetanse, forståelse av sammensatte tekster, de kan bruke sine kreative egenskaper og de kan samarbeide med andre. Ikke noe dårlig resultat, synes nå jeg!

Men vent nå litt. Hva med alle de andre? Dette er jo bare en liten håndfull av de 210 som satte i gang en fredag i januar. Hva mener de? Heldigvis er det mange flere som har skrevet lignende kommentarer på bloggene sine. Noen har ikke skrevet noe ennå, og kommer kanskje ikke til å mene så mye om skoleblogging. Vi har en ganske stor gruppe elever som sier at de gjerne vil fortsette med blogging på skolen til neste år selv om de nok ikke vil komme til å blogge på eget initiativ. Nettopp det at man "må" kan jo være det som skal til for å få gjort noe, det kjenner vi alle til. Et lite mindretall har vært veldig skepiske, men ikke flere enn to-tre i hver klasse, altså ca 10%. Min mest uttalt skeptiske elev, Hanne, skriver som sluttinnlegg: Hanne S

Vi har gjort mye nyttig i norskfaget i år, jeg har blandt annet jobbet med Islendingsagaer og Lyrikk. Og jeg tror jeg har lært endel nye ting. Blogging har for meg vært litt til besvær, men jeg tror at hvis prosjektet fortsetter neste år vil jeg være litt mer positiv.

En seier! Jeg er så glad for disse tilbakemeldingene fra elevene. Det gir tro på at vi har gjort noe bra sammen med dem. Målet i fortsettelsen er å få dem til å bidra mer på hverandres blogger, for det er ikke til å nekte for at det tar uforholdsmessig mye tid for læreren, i hvertfall til å begynne med. Man må være villig til å ta den belastningen i en tre måneders tid, og så vil man kunne se at de positive effektene kan bli veldig store. Jeg kommer til å skrive mer om dette, men det får bli et eget innlegg en annen gang. Noen blogginnlegg har fått meg til å smile litt ekstra bredt, som dette fra Mathias:

For å gjøre et lite hopp i selve prossessen så vil jeg si at jeg faktisk har fått en positiv tanke rundt det å blogge, og jeg ser nå at det kan bidra mye for både eleven og læreren i hva som må jobbes med, og hva som kan bli bedre. Om jeg faktisk kommer til å blogge av ren, fri vilje så skal jeg ikke lyve, så da må jeg si at jeg er helt 50/50 i om jeg kommer til å blogge igjen, og med det så mener jeg at jeg ikke har lukket døren helt, men den er langt fra vidåpen. Alt i alt har det vært en veldig lærerik prosess.

Mathias~
PS: Jeg er klar over at dette ikke var lekse, Ingunn, og det ble gjort av fri vilje.

Monica Det er en jente hos oss som er en blogger i særklasse, selv om utgangspunktet hennes var å ville nekte å delta, så dumt syns hun det var. Det er Monica. Avslutningsinnlegget hennes fortjener å bli lest i sin helhet. Klikk på bildet, så kommer du til bloggen hennes.

Til slutt vil jeg invitere alle til å ta en nærmere titt på elevenes arbeid denne våren. Det kan vise seg å være interessant lesning. Se også min kollega Liv Kristins oppsummering.

12 kommentarer:

merete sa...

Takk for mye spennende lesning fra videregående, - jeg fulgte nemlig linker over hit og dit og ble litt fortapt... :-)
Godt jobba (motivering og oppfølging)!

Anonym sa...

Takk for et inspirerende innlegg om blogging i skolen. Glimrende eksempler på tekstskaping, og hvordan vi kan tilpasse arbeidsmåtene til web 2.0-generasjonen. Er ikke i tvil om at dette er veien å gå.
Har lagret siden i del.icio.us-kontoen min, og kommer helt sikkert til å ta den frem igjen når vi skal presentere blogg-konseptet for lærerne på skolen min.

EinarB sa...

Uten tvil: dette har noe for seg! Skriftlig kommunikasjon som kan leses og kommenteres av mange, blir noe annet enn bare å levere inn til en enkelt lærer.

Jeg skulle gjerne kommentert i bloggen til alle elevene dine, men jeg har dessverre ikke tid til det. Hils dem med at de har vært med å bryte nytt pedagogisk land!

Marita sa...

Supert med en slik oppsummering om elevblogging, inspirerende å lese, og mange flinke elever. Hvor mange stiler har de skrevet i tillegg til dette? Lar du bloggen erstatte for eksempel en skriftlig innlevering?

Anonym sa...

Det er rett og slett imponerende både hva du og elevene dine har fått til! Skjønner at dette har medført mye ekstraarbeid for deg, men det må jo også være veldig tilfredsstillende når det blir slike flotte produkter og prosesser ut av det.

Som du skriver, nå er utfodringen å la elevene gjøre en del av kommenteringen. Det ser ikke ut til at det er noen umulig oppgave, i alle fall for mange av elevene, som nettopp har skjønt poenget med det sosiale med bloggingen.

Dette er inspirerende!

Ingunn sa...

Takk for alle hyggelige tilbakemeldinger! Jeg tror selvsagt også at denne måten å jobbe på kan være veien å gå videre. Jeg ser at kunnskap om både prosessorientert skriving og mappevurdering er nyttige i forbindelse med elevblogging, og jeg føler på langt nær at dette er ferdig utforsket. Det vil også kunne gå an å drive med samskriving på blogg, men foreløpig tror jeg at jeg vil holde det utenom, og heller teste ut Google Docs. Planene videre er å innføre blogging for alle vg1-elever hos oss i norsk og engelsk (hvis alle kollegaene er med), samt å lære opp vg3. Anne Cathrine Gotaas og jeg snakker om et samarbeid i norsk-samfunnsøkonomi der. Men vi kan ikke bare blogge, og der kommer svakheten ved dette frem: vi har ikke rukket å ta inn mer enn en stil i norsk hm denne våren. De tre vurderingene er altså basert på to x blogg og en tradisjonell innlevering. Det burde vært en til, men vi rekker ikke mer når vi har norsk og engelsk samtidig. Det blir ca 1440 vurderinger i året, tro det eller ei.

LK sa...

Er det ikke godt å avslutte året med følelsen av at noe har lykkes? Jeg mener ellers at både elevene og vi andre i teamet skal rette en stor takk til deg for at bloggstuntet vårt ble så vellykket! Jeg tror ikke vi hadde fått til dette uten din entusiasme og glødende engasjement. Tror jeg skal stikke noen kjepper i timeplanhjulet slik at vi får beholde deg på VG1 neste år også!

Marita sa...

Jeg vet ikke om jeg vil kalle det en svakhet at de bare har skrevet en tekst i hovedmål denne våren, i alle fall ikke dersom alle har skrevet innleggene de skal, for tror du ikke de har lært vel så mye av blogging som av den typiske skolestilen? Dessuten skal de jo ha 2 karakterer til i norsk... Utfordringen er å finne en måte å skrive og vurdere på i norskfaget (og sikkert engelsk også) der vi ikke drukner i vurderinger, og der 4 stiler ikke er det som skal være terminkarakteren i norsk hovedmål/sidemål. Alt koker ned til de tre karakterene spør du meg. Kanskje vi må starte en aksjon om en karakter i norsk:)

Ingunn sa...

@LK: Du er altfor beskjeden på egne vegne! Jeg har fått masse inspirasjon av å jobbe sammen med deg og de andre, og resultatet hadde ikke blitt sånn uten dere. Noe av årsaken til at vi har lykkes såpass bra tror jeg ligger i at hele trinnet har vært involvert. Husk at de ivrigste elevene har funnet hverandre på tvers av klasser, det hadde ikke gått an uten et samarbeid mellom oss.

@Marita: Ja, du er absolutt inne på noe der. Men det kan nok føles utrygt for noen, både lærere og elever, dersom nesten hele vurderingsgrunnlaget er småtekster på en blogg. På den annen side er noen av innleggene riktig lange. Jeg tror nok at en karakter-aksjon et på sin plass, ja, det er jo nærmest meningsløst å holde på som vi gjør. Særlig når det er så vanskelig å dokumentere at elevene blir mye flinkere av det.

Begrunnelsen for alle karakterene føler jeg kan bunne i det samme som måten vi velger lærebøker på - vi velger det som appellerer til oss som solide fagmennesker, og glemmer at vi ikke underviser på hovedfagsnivå! Til og med på universitetet er det bare en karakter i nordiskfaget, så hvorfor tre i vgs??

Rune sa...

1440 vurderinger er ingenting for en som elsker å evaluere/devaluere:-)

ŘÌ$H sa...

Hahaha...Tusen takk for et fantastik år i norskfaget. Jeg hadde det kjempegøy hver eneste time, for du kom alltid med noe nytt hver fagdag. Lykke til med den nye norskklassen!

Ingunn sa...

Rishab - det er jeg som skal takke! Dere var en herlig klasse, og jeg savner dere fortsatt. hvis jeg er heldig får jeg noen av dere igjen til neste år.

Legg inn en kommentar

Jeg har flyttet, så kommentarer på denne bloggen blir ikke lenger fulgt opp. Du finner meg på http://ingunnkjolwiig.no