Anne Cathrine oppfordret oss for noen dager siden til å vurdere læremidlene vi bruker slik at andre kan dra nytte av våre erfaringer. Det er et utmerket forslag, og her er mitt bidrag - en kjapp oppsummering av erfaringene fra dette året, og ingen utdypende analyse. Samtidig prøver jeg å rydde i egne tanker om hva vi skal velge videre:
Dette skoleåret har jeg undervist i norsk og engelsk på vg1. I engelsk har vi ikke brukt lærebok, men heller samlet likt og ulikt i mapper i It's Learning. Det blir fort litt rotete i disse mappene, og det er ofte vanskelig å finne tilbake til stoffet raskt. Til neste år vil jeg foreslå at vi lager en fagwiki i stedet. Den kan jo mange flere få glede av, dessuten. Noe må ligge i mapper likevel, men lenkesamlinger og egenprodusert stoff bør ligge ute. Noen ganger har jeg savnet en bok å bla i sammen med elevene, sa jeg virkelig det? men for det meste har det vært tilfredsstillende å jobbe på denne måten.
I norskundervisningen ville vi egentlig satse på NDLA sine norsksider, men siden de ikke på langt nær var ferdige innen høstferien i fjor ba vi elevene kjøpe inn Panorama fra Gyldendal. Vi har brukt den mer eller mindre sporadisk i undervisingen, og jeg tror egentlig vi i stor grad kan klare oss uten bok også her. Nå er snart NDLA for vg1 ferdig, og etter min mening et reelt alternativ. Dessverre er nok ikke flertallet av mine kollegaer enige med meg i dette. Panorama har et nettsted som inneholder en del bra elementer, samtidig som noen av de interaktive oppgavene gir lite dybdeforståelse av faget. Jeg savner noe her for de aller flinkeste slik at de ikke trenger å føle at de må inn på Facebook hver gang det går for tregt i timene! Selve læreboken er fin på mange måter, men oppleves litt inkonsekvent fordi noen elementer peker mot u-trinnet (Tøm teksten er ikke noe godt navn på repetisjonsoppgaver), andre ting fordrer en innsikt de fleste ikke oppnår før på universitetet. Ellers så inneholder den endel bra om studieteknikk, men det finnes mange steder.
I fjor ble Spenn kjøpt inn til vg2-elevene hos oss, og jeg har fått litt ulike tilbakemeldinger fra de av kollegaene som har brukt den i år. Konklusjonen er at de fleste er fornøyde. Ut fra en fullstendig overflatisk gjennomlesning er mitt inntrykk at den er helt ok, kanskje litt tradisjonell, men med noen grep som prøver å dra "de store linjene" litt for elevene. Dette kan være bra for lærere som liker at andre har ryddet litt for dem, og det kan nok spare litt tid i hverdagen vår. Her er det ikke så mye annet en kjernestoff, og det tiltaler meg fordi det gir meg frihet til å velge hva jeg vil gi elevene av verktøy for læring, metodevalg osv. I disse dager er Spenn for vg3 ferdig, men nettstedet er dessverre temmelig lite imponerende, og her ligger min største innvending mot verket. Det er for dårlig at de ikke kan love oss at vi får dialektprøvene, f.eks., innen skolestart. Det som er for vg1 og vg2 ser heller ikke veldig spennende ut.
Oppdatering 16. juni:
Jeg fikk i dag følgende epost fra forlaget om nettstedet - fint med en oppklaring:
Hei!
For å rydde eventuelle misforståelser av veien:
Talemålsprøvene til Spenn 3 er ferdig innspilt og vil garantert være på nettstedet vårt til skolestart. De vil kunne skrives ut i transkribert form i tillegg til at det er lytteprøver. Det vil også være knyttet ulike aktiviteter til prøvene.
Når det gjelder nettstedet for øvrig, så er vi godt igang med å utvikle det og kan love et godt tilbud til skolestart
Hilsen Berit
Andre alternativer vi har er Grip teksten (Aschehoug) og Tema (Samlaget). Jeg har bare bladd i disse, og de ser tiltalende ut på ulikt vis begge to. Grip teksten fremstår som den ultimate SSP-lærebok, her er norsk som dannelsesfag sentralt. Jeg er usikker på om vi skal fortsette å presentere små anekdoter om en haug med forfattere som veldig lett blir likegyldige for elevene. Nettstedet deres er en betalingstjeneste, noe jeg er skeptisk til så lenge det finnes mange gratisalternativer som også er veldig bra. Min interesse for boka synker på grunn av dette. Tema har et bra kapittel som kan hjelpe elevene i vg3 i gang med de store oppgavene de skal gjennomføre: Det litterære programmet og fordypningsemnet. I tillegg har dette verket fått gode kritikker i pressen. Utover det er det ikke noe som fester seg ved første gjennomsyn.
Så - hva skal vi velge? Det er kanskje litt ufint å bringe økonomi inn i denne diskusjonen, men faktum er at skolen skal bruke masse penger på dette. Alle bøkene bortsett fra en koster ca 500 kr pluss eventuelle abonnementer på nettsteder. Spenn koster ca 400, og nettstedet er gratis. Ved å velge dette verket til vg3 kan vi altså spare ca 20 000 på et klassetrinn, og disse pengene kan brukes til å kjøpe inn endel eksemplarer av de tre andre bøkene, la oss si ti av hver.
Dermed har vi muligheten til å supplere litt fra andre bøker når det trengs, og vi står ganske fritt med tanke på metodevalg og verktøy. Jeg vil også foreslå at vg1 prøver seg uten bok, og at vi i stedet kjøper inn noen klassesett til å ha på deling, eventuelt til å bruke i perioder. NDLA sine sider burde være tilstrekkelige i mange tilfeller, eventuelt supplert med en tekstsamling - finnes det noe slikt der ute?
Dette er de tankene jeg kommer til å ta med meg til møtet vårt på fredag. Dersom noen vil hjelpe meg å tenke videre ved å fortelle om egne erfaringer med disse bøkene, er jeg veldig glad for det.
Oppdatering 6. juni: på møtet vårt i dag, der litt over halvparten av norsklærerne møtte, viste det seg at det var sterk interesse for Grip teksten. Mine argumenter om å satse på en rimeligere løsning ved å velge Spenn og dermed frigjøre midler til andre læremidler slo ikke gjennom, dessverre. Jeg fikk ikke noe klart flertall for noen av bøkene, og vurderer derfor å anbefale at vi kjøper inn tre klassesett hver av henholdsvis Spenn og Grip teksten, så kan alle lærerne få det verket de helst vil ha, samtidig som elevene har to ulike verk å se på når de samarbeider på tvers av klassene. Jeg liker faktisk Spenn fordi, som vi alle vet, det enkle er ofte det beste, og resten vil jeg supplere med selv. Grip teksten er sikkert bra, men er den verdt 20 000 ekstra på bokbudsjettet vårt,mon tro?
Synspunkter på en slik løsning, anyone?
4 kommentarer:
Enig i at Spenn ikke har et fantastisk spennende nettsted, men hadde glede av noen av deres flervalgtester iår. Regner med at Bryne vgs vil kjøpe inn Spenn 3.
Dessverre ikke mye hjelp fra denne kanten ang faglitteraturen i dette innlegget, men google reader avslørte at du testet live writer, og dette så jo greit ut?
Ha en fin dag!
Merete: Ja, takk for tipset! Jeg kommer til å skrive om det på bloggen etter hvert, må bare sjekke det ut litt mer først. Forresten - er det ikke bursdagen din i dag?
Jeg er enig i det du skriver om Panorama, vi brukte den i fjor, og nettstedet inneholder en del greie ressurser.
Legg inn en kommentar
Jeg har flyttet, så kommentarer på denne bloggen blir ikke lenger fulgt opp. Du finner meg på http://ingunnkjolwiig.no