onsdag 14. januar 2009

Hodet over vann (eller mer om vurdering)

Jeg ser, jeg ser.... her er så underlig. Har jeg ingen rettebunker mer? Er ikke dette lærernes hjem?

Etter to ukers innspurt er nå karakterene for 1. termin, alle 180, ført inn i SkoleArena. Elevene i den ene klassen har fått en fagsamtale om hvorfor de har fått akkurat disse karakterene, og den andre klassen står for tur i morgen. Dette er en av de udiskutable fordelene med fagdager. Elevene kan sitte og jobbe med oppgaver mens jeg rekker å snakke med hver enkelt i løpet av dagen. På den måten rekker jeg over alle uten å måtte spre det over flere uker. Det mest positive med samtalene var at de var veldig inneforstått med vurderingen denne gangen. Ingen store overraskelser, ingen voldsomme skuffelser over seg selv eller meg - så vidt jeg kunne registrere, da! De er høflige mennesker, må vite.

På planleggingsdagen i forrige uke utarbeidet vi et nytt vurderingsskjema for skriftlige tekster - igjen. Det blir visst mye eksperimentering med denslags i kjølvannet av Kunnskapsløftet. Eller som en av lederne våre sa på møtet: "Jeg elsker alt som gjør rettingen min enklere". Så sant. Jeg også. Men denne gangen følte jeg at skjemaet ble bedre enn ellers, og det ble utprøvd på siste rettebunke. Rettingen gikk smidigere, litt raskere, og tilbakemeldingen fra elevene var at det var konkret nok, klargjørende og veldig bra. Skjemaet ble brukt sammen med språkkorrigeringer og konkrete kommentarer i selve elevteksten. Vi baserte skjemaet på eksempeloppgavene fra Udir med ett kortsvar og ett langsvar, så det inneholder to tabeller. Slik ser det ut:

Hovedmål 08 Vurderingsskjema

Jeg markerte de relevante nivåene med gult og la til små kommentarer der det var aktuelt. Det går også fint å legge til henvisninger til ressurser der elevene kan få hjelp med konkrete problemstillinger. Skjemaet bidro til at jeg slapp å skrive så mange individuelle tilbakemeldinger, noe som sparte meg for tid og elevene for floskler. Neste skritt i denne prosessen er at elevene får levere inn oppgaven på nytt dersom de gjør mer enn å rette småfeilene sine - altså må en skikkelig omskrivning til med utgangspunkt i tilbakemeldingen. Da vil de få ny vurdering som teller i 2. termin. Nesten alle var veldig motiverte for dette. De som er fornøyde med resultatet sitt trenger ikke å levere om igjen. Slik effektiviseres tidsbruken både for dem og for meg. Det er bra fordi elevene synes de blir tatt på alvor, og de er glade for å få en viss valgfrihet, noe jeg synes de har krav på i innspurten av Vg3. De har tross alt mange fag og må selv til en viss grad få prioritere hva de vil satse mest på.

Foto: aquaxel med CC-lisens på Flicr

11 kommentarer:

Frode sa...

Ser ut til å være et ryddig skjema. Skal kikke mer på det. Takk for det indirekte tipset om scribd. Testet det nettopp ut selv. kjekk måte å presentere dokumenter på.

Leif Harboe sa...

Godt jobba - det skal jeg bearbeide for sidemålstekstene elevene mine skal skrive i uke fem. Godt eksempel på hvordan det personlige læringsnettverket kan fungere!

Anonym sa...

Minner mykje om måten vi har begynt å jobbe på, og eg er heilt einig i at det gjer rettearbeidet enklare.

Eg har tidlegare hatt eit tilbod til elevane om å levera inn utkast til tekstar og så få kommentarar og hjelp før sjølve innleveringa. Det har berre nokre få benytta seg av, kanskje fordi fristen har vore kort, då må dei starte skrivearbeidet med ein gong, og ikkje vente til rett før "den eigentlege fristen".

Bjørn Helge sa...

Delingsånden applauderes - vi sitter i for stor grad på hver vår tue og finner opp hvert vårt hjul. Ofte det samme hjulet til og med. Deling er vegen å gå fordi det frigjør tid til å være tilstede for elevene.
For øvrig er jo det avgjørende ved enhver evaluering at det gir elevene hjelp på vegen videre istedenfor å være et forsvar for en karakter. Jeg har tro på alt som er framoverlent v
Gjentatt innlevering har jeg for øvrig svært god erfaring med, må prøve det valgfritt en gang :-)

hilde melby sa...

Fint skjema dere har laget. Vi har selvsagt også sittet på vår tue og laget ett - lenken finnes her for eventuelt interesserte.
http://docs.google.com/Doc?id=ddxbm6x_46cbqr6vcj

Jeg er enig i at det er enklere å bruke disse skjemaene, og særlig har vi hatt svært god erfaring med det skjemaet vi har laget i muntlig. På vår skole har vi introdusert skjemaene forsiktig opp gjennom trinnene, og det er først på VG3 vi forventer at de er på dette nivået. Hvordan er praksis hos dere på dette?

Ingunn sa...

Takk for hyggelige tilbakemeldinger. Deling er bra, ja - vi har da også brukt et eksisterende skjema som vi tilrettela for vårt formål da dette ble utarbeidet. Noen momenter ble kopiert over, andre ble tilføyd eller endret. Hvor det kom fra opprinnelig vet jeg dessverre ikke.

@Hilde: Jeg kommer ikke inn på dokumentet ditt, har du publisert det? Det vil jeg veldig gjerne se! Jeg er også enig med deg i at vi ikke kan vente dette nivået før på Vg3. Vi begynte derfor også på et skjema for Vg2. På den annen side: Min eldste datter går i 9. klasse, og hun kom hjem med et vurderingsskjema som ikke var så veldig ulikt vårt. Hun oppfattet det som enkelt å forholde seg til, og var veldig fornøyd med det.

Leif Harboe sa...

Delte det med kollegene på trinnet. Dette tror jeg vil bli tatt godt imot!

Ingunn sa...

Flott! Ingenting er bedre enn at mange kan dra nytte av dette. I dag har jeg snakket med den andre klassen min,og de sa det samme som den første: Dette var kjempegode tilbakemeldinger! Vi har tydeligvis gjort noe riktig her.

hilde melby sa...

Beklager den dårlige lenken. Jeg forsøker igjen!
http://docs.google.com/Doc?id=ddxbm6x_46cbqr6vcj

Marita sa...

Fint skjema, det er jo en evig jakt på det optimale skjemaet for skriftlig tilbakemelding... Jeg ble inspirert til å lage noe lignende (men enklere) for Vg1, har selvsagt klart å legge en innlevering i nynorsk altfor seint, så da må jeg rette fort i siste liten. Takk for tips med Scribd!

Ingunn sa...

@Hilde: Nå virker det. Takk! Skjemaet deres ser mer konkret ut enn vårt, jeg skal se mer på det når jeg får tid. Noen av mine synes nok at vårt skjema var litt for lite konkret.

@Marita: Når du får rettet fra deg hadde det vært flott om du viste frem skjemaet ditt også! Noen av mine kolleger etterlyste en litt enklere versjon for Vg1, og jeg tenker at om det finnes et allerede så trenger jo ikke vi å lage et nytt, vel?

Legg inn en kommentar

Jeg har flyttet, så kommentarer på denne bloggen blir ikke lenger fulgt opp. Du finner meg på http://ingunnkjolwiig.no