søndag 18. januar 2009

Adaptasjon

adaptation I dag trenger jeg hjelp fra dere: Mange av elevene våre har valgt adaptasjon som tema for sin fordypningsoppgave. Dessverre tror jeg det er fordi de forestiller seg at det er enklere å lese en bok og se en film enn å lese flere bøker. Men en god besvarelse om adaptasjon er vanskelig å få til, og jeg lurer litt på hvordan jeg skal formidle det essensielle uten å ta fra dem motet helt. Dessuten savner jeg gode verktøy for å samle teori og eksempler i en og samme presentsajon. Jeg liker ikke å stå og fikle med dvd-spilleren, svitsje til PPT og tilbake igjen. I morgen bør jeg ha noe klart som kan vise gangen i en adaptasjonsanalyse så konkret som mulig. Noen tips? Finnes det til og med noen ferdige opplegg der ute?

12 kommentarer:

Eirik sa...

Oh-oh... Har ikke så mange tips angående adaptasjon, men det er ikke lov til å sette inn åndsverk uten eierens tillatelse - Adaptation-bildet må nok gå :-P
--
Hilsen Hr. Flisespikker og Nesevis.

Inger Hilde sa...

Mange av mine elever satset på denne oppgaven, med vekslende hell. Dessverre kan jeg ikke hjelpe med fiks ferdig opplegg, men jeg brukte noen enkle sider jeg fant på nettet, som utgangspunkt for gjennomgang.

Mulig du har kjennskap til disse fra før av, men NDLAs side om film er enkel og grei (elevene syntes den var overkommelig): http://fag.utdanning.no/node/11918

Norsk filminstitutt har også en grei ressurs: http://www.nfi.no/barnunge/skolefilmutvalget/filmanalyse.html

Så kan det kanskje være på sin plass å analysere en liten tekst og film sammen med elevene, og selv om det er noe annerledes, så er det jo mulig å bruke en novelle som er filmet. Strindbergs tekst "Ett halvt ark papper" er filmet og lagt ut på YouTube. Teksten finner du her: http://runeberg.org/strindbg/etthalvt.html

Får forresten ikke til å lage lenker i kommentarfeltet, beklager det.

Lykke til.

Ingunn sa...

@Hr Flisespikker og Nesevis: Jeg kjenner reglene, men har vurdert det slik at denne gangen bruker jeg bildet likevel;D Det er lov å bruke skjønn også. Jeg vet jo at jeg blir overvåket, så dersom overtrampene blir for hyppige kommer nok copyright-politiet og tar meg hvis ikke elevene kommer frem først :P

@Inger Hilde: Takk for tipsene! Det var lurt med novellen. Jeg skal se på dette i kveld.

hasse-hassesblogg sa...

Vet ikke om dette treffer helt temaet, men her er en ressurs fra Katikati College.
De kombinerer Wikispace,wix.com og glogster.
Det elevene har laget ligger i venstre meny:
http://katikaticollegecreations.wikispaces.com/
et eksempel her:
http://katikaticollegecreations.wikispaces.com/Jane
Et annet eksempel laget ut fra "American Beauty her:
http://katikaticollegecreations.wikispaces.com/Beauty

Kristian sa...

En annen filmatisert novelle er Bjarte Breiteigs «Der nede sørger de ikke» (http://heute.no/index.php?option=com_content&task=view&id=35&Itemid=85) (kanskje litt lang til formålet), men man kan fokusere på et utdrag og jobbe med hvordan de ulike mediene bruker ulike virkemiddel for å få fram mye av det samme.

Ada sa...

Jeg synes nettsidene til Spenn har nyttig materiell:
http://spenn3.cappelen.no/c339280/sammendrag/vis.html?tid=407398

thomas røst stenerud sa...

Jeg skulle gjerne vært flue på veggen i klasseromet ditt i morgen, ikke minst fordi jeg ikke har noe konkret tips å komme med. Det jeg merker, er at du gjennom spørsmålet ditt reiser problemstillinger for hele undervisningsløpet.

Når jeg engang kommer ut i grunnskolen; hvordan skal jeg da jobbe i norskfaget for å legge ett grunnlag hos elevene som, når de et par år etter at de er ferdige med meg (eller omvendt), gir dem gode forutsetninger for å takle en oppgave om adaptasjon. Såvidt jeg kan skjønne er jo en slik oppgave nærmest som en smørbrødliste over den tekstanalysekompetansen fagplanen i norsk bygger opp mot; lesing og tolkning av multimodale tekster, med avkoding av alskens estetiske virkemidler, en følelse for samspillet mellom de forskjellige tegnsettenes rolle i sammenhengen, og ett øye for adaptasjonens egenvilje ovenfor originalen. Og så være istand til å formidle det en evt. har kommet frem til på en forståelig måte...

Tanken på å bryte dette ned i håndterbare størrelser i (f.eks) en 5. klasse gjør meg litt matt og veldig gira!

De av elevene dine som har valgt oppgaven, har en stor, men spennende oppgave foran seg. Merker jeg er spent selv.

Hell og lykke i morgen, og takk for forbilledlig delingskultur!

Stina sa...

Ta en titt på Jakob Lothes bok Fiksjon og film. Den tar for seg nettopp dette temaet, og blir brukt på UiO i engelskemnet Fiction and film. Boka finnes på norsk og på engelsk.

jossen sa...

Vi lager et opplegg om adaptasjon på Mediana.no. Håper dette blir et bra utgangspunkt for elever som skal jobbe med emnet. Ta en kikk på www.mediana.no under "mediekunnskap" eller gå direkte på http://mediana.no/index.php?action=static&id=741
hilsen Jostein

Ingrid sa...

Hei Ingunn!
Forrige uke var jeg på fagforumsmøte med skolebibliotekarene i Akershus Fylkeskommune og halvparten av møtet var satt av til nettopp: Adaptasjon. Vi skolebibliotekarer merker jo også presset når elevene gjerne vil skrive slike oppgaver. Først og fremst vil de vite om vi har boka og filmen, men så kommer spørsmålet om sekundærlitteratur. For å inspirere bibliotekarene hadde vi fått Arne Engelstad fra Høgskolen i Vestfold til å komme og holde foredrag over emnet. Han hadde mange forslag til både bøker om adaptasjon og filmatiseringer av norske romaner. Selv har han skrevet blant annet "Fra bok til film: om adaptasjoner av litterære tekster". I denne boka presenterer han analysemodeller for hvordan man kan angripe en adaptasjonsoppgave. Jeg vil gjerne dele mer informasjon med dere, men jeg kan skrive et innlegg om dette på min egen blogg i løpet av uka. (Alle notatene mine er på jobben!)
Hilsen Ingrid

Ingunn sa...

@Hasse: Takk for tipset - gloggene var flotte og er videreformidlet til elevene mine. Det er en fin måte å presentere stoffet muntlig på.

@ Kristian: Bjarte Breiteig er topp. Takk for nyttig tips!

@Ada: Helt sant - Spenn er bra. Vi brukte noe av dette.

@ Thomas: Takk for hyggelig kommentar. Du tar opp hvordan dere i grunnskaolen skal kunne legge grunnlaget for at ungdommer på vg3 skal forstå rekkevidden av en adaptasjonsoppgave. Jeg har ikke svaret, men jeg tror at for mange barn og unge vil det være nyttig å få prøve å lage mer film selv. Det gjøres i varierende grad allerede, men jeg synes at de skal få bruke multimedia mer i barneskolen. Og så er det naturligvis alltid viktig å diskutere tematikk, virkemidler osv på et nivå de forstår. Men jeg jobber ikke med så unge barn, så selv om jeg har tre hjemme tror jeg ikke at jeg vet svaret på det du tar opp. Hva sier dere andre?

Ingunn sa...

@Stina: Takk for boktipset - skal sjekkes ut :)

@Jossen: Jeg har ikke rukket å se ordentlig på sidene deres ennå, men det kommer! Tusen takk for tilbudet. Så flott at dere lager et faglig godt tilbud som de kan bruke til skoleoppgaver.

@Ingrid: Arne Engelstad er veldig bra, ja. Håper du tar inn boka hans til bibloiteket vårt Jeg ser frem til innlegget på bloggen din.

Legg inn en kommentar

Jeg har flyttet, så kommentarer på denne bloggen blir ikke lenger fulgt opp. Du finner meg på http://ingunnkjolwiig.no