lørdag 28. juni 2008

På plass i Finnmark

Etter en tidlig start kom vi til Alta i går formiddag. Vi dro på museet og fikk med oss helleristningene før vi kjørte videre ut over Sennalandet mot Hammerfest. Dagen var fin, men kald. Hammerfest er en by i stor forandring. Nå får de kulturhus her også, og en mer spennende front mot vannet. Midnattsol har de ikke på grunn av fjellene, men vi dro opp på Salen og fikk med oss en nær midnattsol-opplevelse likevel. I dag går turen videre til Porsanger, nærmere bestemt Seljenes. Vi håper også på en ekte midnattsolopplevelse på Nordkapp.
Posted by Picasa

søndag 22. juni 2008

Hovefestivalen

vær arendal

Alle som var på Hovefestivalen i fjor husker sikkert at det regnet stort sett hele tiden. Derfor er det hyggelig å konstatere at årets festival får bedre vær. Selv skal jeg starte min ferieturne med en tur dit på tirsdagen, og jeg gleder meg! The Kooks og Vampire Weekend er blant de bandene jeg får med meg. Jeg lover å holde meg beskjedent i bakgrunnen og ikke gjørmebade, bli uanstendig full eller stagedive. Bare i tilfelle noen ble bekymret for hva en førtis som meg kan finne på, altså.

Tittelbildet på bloggen min er forresten fra Hove, et sted jeg har mange gode minner knyttet til. Der går det an å tenke lange tanker. Men ikke når det er rockefestival - det er noe helt annet.

fredag 20. juni 2008

...med blanke ark og fargestifter til

Det er en underlig jobb vi har. Like hektisk som oppstarten er, like brå er avslutningen. Plutselig er det siste skoledag  før sommerferien. Det passer sikkert fint å reflektere litt over hva som har fungert i år, og hva jeg vil gjøre annerledes IMG_1629til neste år. Men det blir ikke akkurat nå. Nå vil jeg heller sette opp en ønskeliste over gjøremål for sommeren:

Men saken er at dette er en liste med lite håp om at annet enn papirbasert lesing blir realisert. De neste ukene skal jeg stort sett tilbringe avsondret fra omverdenen, og jeg er veldig spent på hvordan det vil virke på meg rent psykisk. Jeg er jo vant til å ha hele verden for mine føtter, eller kanskje heller fingertupper, til enhver tid. Jeg er naturligvis ikke avhengig av å være på nett bestandig, jeg kjenner bare en sterk indre uro ved tanken på alt jeg kommer til å gå glipp av. Jeg skal nemlig først reise så langt nord i Norge som man kan komme, og deretter til kulturens vugge ved Middelhavet. Så bærer det ut på en øy på Sørlandskysten før vi vender tilbake til sivilisasjonen i begynnelsen av august.... Heldigvis virker papirbøker alle steder, og hvor arkaiske de enn er så har de fortsatt stor tiltrekningskraft. Og det kan tenkes at andre typer impulser enn de digitale vil være bra for meg nå. Jeg vet ikke. Noe tyder på det.

Foto fra Finnmark: Sami Käinanen på Flickr
Foto fra Toscana: Andrew Chang på Flickr

tirsdag 17. juni 2008

Planlegging av neste år i norskseksjonen

I dag gjennomførte vi vår første felles plandag i norsk på Sandvika vgs. Skolen har naturligvis vanlige planleggingsdager også, men vi fikk en egen dag til norskseksjonen nå i sluttspurten mot ferie. Det viste seg å bli både interessant og nyttig. I løpet av formiddagen fordelte vi ansvarsområder som forfatterbesøksansvarlig, film/kinoansvarlig, teaterbesøkansvarlig, bibliotekkontakt, IKT-ansvarlig osv. I tillegg fikk vi snakket litt om hva som skal være satsningsområde for hvert trinn, f.eks. at vg1 skal fokusere på digitale fortellinger og blogging, mens vg2 skal lære å lage podcaster og å bruke Power Point riktig. Siden vg3-elevene våre foreløpig ikke har brukt blogg i skolesammenheng skal de få prøve ut dette nå. Etter lunsj fordelte vi oss trinnvis, og vi fikk fastlagt alle prøver, innleveringer og større oppgaver som skal være på vg3 i løpet av skoleåret i løpet av et par timer. Ledelsen vår har pålagt oss å ha minimum tre vurderinger i hver delkarakter, så det er et tøft løp både for oss og elevene siden norsk er det eneste faget med tre karakterer - det vil altså si 18 prøver og innleveringer pr elev pr år. De andre trinnene gjorde tilsvarende. Det foreløpige utkastet til årsplan som Leif har tatt initiativet til kom i høyeste grad til nytte, og vi brukte det som utgangspunkt for planleggingen. Det gjenstår å vekte de ulike oppgavene, og det kan diskuteres om vi legger for stor vekt på tradisjonell skoleskriving, men noen egentlig tentamen med knirkende tentamensvakter blir ikke nødvendig i denne typen plan. Vi har også lagt inn at de skal skrive en wiki over hele året, noe som vil komme til nytte blant annet til repetisjon. Gjennom dette vil de kunne få trening i samskriving også, og dermed i beste fall få økt bevissthet om egen skriving. Ved årets slutt har de

- skrevet både korte og lange individuelle saktekster
- prøvd seg som forfattere av skjønnlitterære tekster
- skrevet blogg over tid
- skrevet wiki-artikler sammen med andre
- fremført et litterært program i form av bokbad/podcast
- deltatt i språkdebatt/rollespill fra 1800-tallet
- holdt foredrag om et selvvalgt fordypningsemne

Det var ikke så lite gjort på en dag, synes jeg. Men først og fremst er jeg fornøyd med dagen fordi jeg har så mange flinke og hyggelige kollegaer å jobbe sammen med. Ikke rart jeg gleder meg til å gå på jobben hver dag.

Foto: Luiginter på Flickr

mandag 16. juni 2008

Blogger vs Wordpress

Jeg har til tider irritert meg over litt lite funksjonalitet i Blogger-tjenesten, og derfor vurderer jeg å bytte til Wordpress. Noe av det som frister er muligheten til å ha faner/flere sider, og så er statistikk innebygd. Men er det lurt? Jeg lurer på om det er like enkelt å bruke, og så vil jeg kanskje tilpasse malen jeg velger. Hvilke synspunkter har dere på det? Hvilke argumenter finnes for og i mot de ulike plattformene? Jeg har også snust litt på Edublogs, og dersom noen har erfaring med denne tjenesten så vil jeg gjerne høre om det.

søndag 15. juni 2008

Wordle: ordsky med muligheter?

Wordle tagcloud

Det er noe fasinerende med disse tag-cloudsene. Nå har jeg prøvd ut wordle, en tjeneste som lar deg lage word clouds/tag clouds etter eget design basert på den teksten du ønsker. Bildet over er basert på mine delicious-tags, igjen. Jeg prøvde å lage en sky basert på noen bloggposter, men før det går an å fjerne de høyfrekvente (de vanligst forekommende) ordene blir det ikke særlig spennende. De mest prominente ordene ble ikke uventet jeg, men, også, så, da osv. Det hadde vært moro om jeg kunne lage en slik sky hver måned, basert på temaene i bloggen min, men jeg gidder ikke å luke ut de høyfrekvente ordene selv. Da kunne det blitt en oppsummering av måneden. Eller hva med å lime inn en novelle i editoren - vil da wordle lage en sky som viser hva teksten dreier seg om? Det kunne være en morsom måte å introdusere ukjente tekster i klasserommet på. Her er et forsøk med novellen "The Garden Party" av Katherine Mansfield. Det må da kunne gå an å få en pre-lesningssamtale ut av dette? 

Gardenparty

mandag 9. juni 2008

I'm The Boss

I dag lå bekreftelsen i posthylla mi. Jeg er nå offisielt utnevnt til fagansvarlig/wikisjef/Web 2.0-instruktør på Sandvika vgs. Eller hva jeg skal kalle det. Uansett er det spenstig at sjefene gir meg en romslig ressurs slik at jeg kan drive mer med de tingene jeg har likt best å jobbe med i år, neste skoleår! Håper de ikke kommer til å angre på ressursbruken. Uansett er jeg mye flinkere til å planlegge enn til å rette, så det blir vel ikke så verst, og jeg gleder meg faktisk veldig til oppgaven! Resten av tiden skal jeg dedikere til to klasser i norsk på vg3. That's it. No more English for now.

Foto: Kiki Folletosa on Flickr

søndag 8. juni 2008

Elevene snakker ut om bloggingen sin

Sommerferien er straks her nå, og vi er i ferd med å avrunde denne omgangen med skoleblogging på Sandvika. 210 elever har blogget i norskfaget i fire måneder. Hvilke erfaringer har vi gjort oss, mine kollegaer og jeg? Det mest interessante for meg akkurat nå er hva elevene våre syns om bloggingen. Hvordan har de opplevd det, og hva har de eventuelt lært? Det at de skulle lære å skrive innlegg på bloggen var jo aldri det viktige for oss, men heller å vise dem et verktøy for refleksjon og samarbeid. Et annet mål var å øke elevenes kompetanse på sammensatte tekster, og deres digitale kompetanse. Noen av dem har allerede lagt inn en refleksjon på eget initiativ, andre gjør det nå i disse dager fordi jeg har bedt om denne tilbakemeldingen. Svarene vi får varierer selvsagt, men la oss ta en titt på noen. Ingvild skriver:

IngvildDa er det ikke lenge igjen til skolebloggingen er ferdig for denne gang, og vi må finne noe annet å ta oss til. Jeg vurderer faktisk å lage en ny blogg, hvor jeg kan skrive litt om hva jeg vil, for, å blogge er gøy og det er noe jeg vil fortsette med. (...) Dette halvåret med blogging har vært utrolig spennende og gøy. Jeg har lært masse nytt om "pc- og internett verdenen", og ikke minst om "bloggeverdenen". Jeg har blant annet lært om forskjellige måter å holde statistikk over bloggen på, jeg har blitt mer bevist på bilde- og språkbruk og jeg har begynt å lese blogger, nesten hver dag faktisk. Å lese blogger har nesten blitt en hobby. Jeg håper at vi kan fortsette å blogge på skolen til neste år, for det er virkelig noe jeg har hatt sansen for. Jeg håper også at jeg kan finne mye nytt, interessant og spennende å skrive om, slik at jeg får flere lesere.

Jeg tolker det slik at hun nå er mer fortrolig med å bruke pc-en til å kommunisere med andre, med, hun har lært mye om praktisk pc-bruk, og dermed økt sin digitale kompetanse. Hun sier også at hun har blitt mer bevisst på bildebruk og språk. Interessant! Jeg noterer meg også at hun gjerne vil ha flere lesere, og at hun er motivert for å gjøre en innsats for å oppnå det. Andre elever har allerede dannet nettverk. Se hva Rishab skriver:

Hei alle sammen!Rishab
Ifølge læreren min, Ingunn, har vi blitt ferdig med bloggingen nå. Den siste oppgaven var om reklame. Denne bloggen skal ikke vurderes før slutten av måneden. Så, jeg har kommet opp med en idé. Som dere vet, elsker jeg leker, spill og livlighet.
Monica, Elizabeth, Linn, Kelsey og jeg har dannet en liten bloggklubb på skolen. Vi har begynt å diskutere blogger og de ulike innleggene av folk som blir lagt ut. Gud, hva har du gjort av oss Ingunn? Forresten, dere burde ta en titt på bloggene deres.

Disse elevene, som ikke går i samme klasse til daglig, har en klubb der de diskuterer blogginnlegg i friminuttene. Det er jo helt genialt etter min mening. Minst en av dem har en kjempefin blogg ved siden av skolebloggen. Følg Rishabs oppfordring og gå på besøk. Det er det verdt. Det sosiale ved bloggingen har altså stor appell til elevene, og det kan vel mange av oss voksne kjenne oss igjen i. Blogging blir bedre når det dialogiske aspektet blir tydelig. Men kan det være mer som er verdt å utforske i elevblogging? Hva med refleksjon? Ingrid skriver:

Ingrid M Etter jul i år fikk trinnet mitt på Sandvika vgs en utfordring. Vi skulle lage en blogg hver og føre den i norskfaget. Mange (inkludert meg selv) var en smule skeptiske til dette prosjektet, men nå som jeg skriver mitt siste innlegg til norskbloggen min har mitt syn på blogging forandret seg. Blogging er en morsom måte å formidle kunnskap, tanker, opplevelser eller meninger videre til andre. Noen bruker blogging som en slags åpen dagbok, andre i jobbsammenheng. Jeg har i år sett at blogging kan være en flott måte å lære på også. Vi har vært innom mange emner i norsken dette året. Norsk film, reklame, norske forfattere, og mye av det har vi fått i lekse å skrive et blogginnlegg om senere. Jeg har flere ganger lært mer av å skrive innlegget etterpå enn det jeg lærte på selve fagdagen.

Denne erfaringen deler hun med flere. Bloggen blir et verktøy til å tenke igjennom det vi har jobbet med. Ved å måtte sette ord på kunnskapen blir den tydeligere. "Du vet ikke hva du kan før du kan si det". Jeg husker at det faget jeg savnet fra ungdomsskolen var forming. Selv har jeg alltid elsket å holde på med form og farge, men det var ikke naturlig for meg å ta en utdannelse i den retningen. Som hobby har det derimot kommet til uttrykk på mange måter. Derfor kan jeg godt forstå de elevene som føler at de får utløp for sine estetiske evner i en blogg også. Se hva Line skriver:

Jeg synes dette har vært en kjempe bra måte å gjøre lekser på, fordi man kan få det til å bLineli gøy og kreativt ! Det kan selvfølgelig bli litt vanskelig å finne på noe å skrive om når vi kan velge fritt, men det er jo endel positivt med det også. Ved å skrive masse innlegg på denne måten, lærer man jo å formulere seg bedre og som sagt bruke kreativiteten sin for det det er verdt.

Ellisiv er en jente med stor skriveglede. Hun representerer her en gruppe elever som gjerne vil skrive og gjerne vil få respons på det hun gjør:

Ellisiv Jeg har blitt svært positivt overrasket over bloggingen. Ikke hadde jeg trodd at dette skulle bli så gøy! Jeg er jo glad i å skrive, og dette tror jeg er en av grunnene til at blogging har vært morsomt i mitt tilfelle. I tillegg til at bloggingen hadde visse rammer og oppgaver, føltes den rimlig fri. Dette gjorde at jeg kunne lufte mange absurde tanker som vanligvis forblir i hodet. Noe av det positive med at blogging foregår på internett, er at man får tilbakemeldinger! Så, takk for nå. Og kanskje etter en stund uten obligatoriske oppgaver at jeg tar pennen fatt igjen..

Elevene våre syns altså at blogging kan være med på å øke deres digitale kompetanse, skrivekompetanse, forståelse av sammensatte tekster, de kan bruke sine kreative egenskaper og de kan samarbeide med andre. Ikke noe dårlig resultat, synes nå jeg!

Men vent nå litt. Hva med alle de andre? Dette er jo bare en liten håndfull av de 210 som satte i gang en fredag i januar. Hva mener de? Heldigvis er det mange flere som har skrevet lignende kommentarer på bloggene sine. Noen har ikke skrevet noe ennå, og kommer kanskje ikke til å mene så mye om skoleblogging. Vi har en ganske stor gruppe elever som sier at de gjerne vil fortsette med blogging på skolen til neste år selv om de nok ikke vil komme til å blogge på eget initiativ. Nettopp det at man "må" kan jo være det som skal til for å få gjort noe, det kjenner vi alle til. Et lite mindretall har vært veldig skepiske, men ikke flere enn to-tre i hver klasse, altså ca 10%. Min mest uttalt skeptiske elev, Hanne, skriver som sluttinnlegg: Hanne S

Vi har gjort mye nyttig i norskfaget i år, jeg har blandt annet jobbet med Islendingsagaer og Lyrikk. Og jeg tror jeg har lært endel nye ting. Blogging har for meg vært litt til besvær, men jeg tror at hvis prosjektet fortsetter neste år vil jeg være litt mer positiv.

En seier! Jeg er så glad for disse tilbakemeldingene fra elevene. Det gir tro på at vi har gjort noe bra sammen med dem. Målet i fortsettelsen er å få dem til å bidra mer på hverandres blogger, for det er ikke til å nekte for at det tar uforholdsmessig mye tid for læreren, i hvertfall til å begynne med. Man må være villig til å ta den belastningen i en tre måneders tid, og så vil man kunne se at de positive effektene kan bli veldig store. Jeg kommer til å skrive mer om dette, men det får bli et eget innlegg en annen gang. Noen blogginnlegg har fått meg til å smile litt ekstra bredt, som dette fra Mathias:

For å gjøre et lite hopp i selve prossessen så vil jeg si at jeg faktisk har fått en positiv tanke rundt det å blogge, og jeg ser nå at det kan bidra mye for både eleven og læreren i hva som må jobbes med, og hva som kan bli bedre. Om jeg faktisk kommer til å blogge av ren, fri vilje så skal jeg ikke lyve, så da må jeg si at jeg er helt 50/50 i om jeg kommer til å blogge igjen, og med det så mener jeg at jeg ikke har lukket døren helt, men den er langt fra vidåpen. Alt i alt har det vært en veldig lærerik prosess.

Mathias~
PS: Jeg er klar over at dette ikke var lekse, Ingunn, og det ble gjort av fri vilje.

Monica Det er en jente hos oss som er en blogger i særklasse, selv om utgangspunktet hennes var å ville nekte å delta, så dumt syns hun det var. Det er Monica. Avslutningsinnlegget hennes fortjener å bli lest i sin helhet. Klikk på bildet, så kommer du til bloggen hennes.

Til slutt vil jeg invitere alle til å ta en nærmere titt på elevenes arbeid denne våren. Det kan vise seg å være interessant lesning. Se også min kollega Liv Kristins oppsummering.

fredag 6. juni 2008

Live Writer - off-line blogging og backup-mulighet

Live writer Via min gamle venn Merete fikk jeg tips om Live Writer, et program som kan lastes ned gratis fra Microsoft (ja, jeg vet at det ikke er open source, men likevel). Dette er et hendig lite program som jeg vil anbefale for alle som liker å lage pene blogginnlegg og deretter spare på dem. Programmet er kompatibelt med en mengde blogg-verktøy og andre nettsider. Det er kort sagt en editor som du kan ha på harddisken, du kan skrive innleggene i den, og siden den synkroniseres mot bloggen din vil du få den samme layouten som du har på de andre innleggene. Ønsker du å endre noe i etterkant er det like enkelt som du er vant til. Fordeler? Tre, så vidt jeg kan se:

  • Du får en kopi av alle innleggene dine på harddisken hvis du lagrer kladden. Back-up, altså, dersom blogg-tjenesten du bruker skulle bryte sammen.
  • En bedre editor. Her er flere redigeringsmuligheter enn f.eks. i standard-editoren til Blogger, som jeg bruker. Spesielt bilderedigeringen utmerker seg, og noen flere formateringsmuligheter for teksten. Andre tjenester er kanskje så bra at dette behovet alt er dekket.
  • Du kan skrive off-line og publisere senere når det passer. Kanskje noe for dem som er på hytta uten internett og bare MÅ blogge litt?

Første gang du publiserer blir du bedt om å logge på blogg-tjenesten din. Siden er det fritt frem. Live Writer lar deg legge til så mange blogg-kontoer du vil, og den synkroniseres mot malen din dersom du på et senere tidspunkt vil endre den. Du kan også redigere innlegg som ikke er skrevet i Live Writer i utgangspunktet. I tillegg finnes det plug-ins som kan innstalleres, men det har jeg ikke prøvd ut ennå.

tirsdag 3. juni 2008

Å vurdere læremidler

Anne Cathrine oppfordret oss for noen dager siden til å vurdere læremidlene vi bruker slik at andre kan dra nytte av våre erfaringer. Det er et utmerket forslag, og her er mitt bidrag - en kjapp oppsummering av erfaringene fra dette året, og ingen utdypende analyse. Samtidig prøver jeg å rydde i egne tanker om hva vi skal velge videre:

Dette skoleåret har jeg undervist i norsk og engelsk på vg1. I engelsk har vi ikke brukt lærebok, men heller samlet likt og ulikt i mapper i It's Learning. Det blir fort litt rotete i disse mappene, og det er ofte vanskelig å finne tilbake til stoffet raskt. Til neste år vil jeg foreslå at vi lager en fagwiki i stedet. Den kan jo mange flere få glede av, dessuten. Noe må ligge i mapper likevel, men lenkesamlinger og egenprodusert stoff bør ligge ute. Noen ganger har jeg savnet en bok å bla i sammen med elevene, sa jeg virkelig det? men for det meste har det vært tilfredsstillende å jobbe på denne måten.

Panorama I norskundervisningen ville vi egentlig satse på NDLA sine norsksider, men siden de ikke på langt nær var ferdige innen høstferien i fjor ba vi elevene kjøpe inn Panorama fra Gyldendal. Vi har brukt den mer eller mindre sporadisk i undervisingen, og jeg tror egentlig vi i stor grad kan klare oss uten bok også her. Nå er snart NDLA for vg1 ferdig, og etter min mening et reelt alternativ. Dessverre er nok ikke flertallet av mine kollegaer enige med meg i dette. Panorama har et nettsted som inneholder en del bra elementer, samtidig som noen av de interaktive oppgavene gir lite dybdeforståelse av faget. Jeg savner noe her for de aller flinkeste slik at de ikke trenger å føle at de må inn på Facebook hver gang det går for tregt i timene! Selve læreboken er fin på mange måter, men oppleves litt inkonsekvent fordi noen elementer peker mot u-trinnet (Tøm teksten er ikke noe godt navn på repetisjonsoppgaver), andre ting fordrer en innsikt de fleste ikke oppnår før på universitetet. Ellers så inneholder den endel bra om studieteknikk, men det finnes mange steder.
I fjor ble Spenn kjøpt inn til vg2-elevene hos oss, og jeg har fått litt ulike tilbakemeldinger Spennfra de av kollegaene som har brukt den i år. Konklusjonen er at de fleste er fornøyde. Ut fra en fullstendig overflatisk gjennomlesning er mitt inntrykk at den er helt ok, kanskje litt tradisjonell, men med noen grep som prøver å dra "de store linjene" litt for elevene. Dette kan være bra for lærere som liker at andre har ryddet litt for dem, og det kan nok spare litt tid i hverdagen vår. Her er det ikke så mye annet en kjernestoff, og det tiltaler meg fordi det gir meg frihet til å velge hva jeg vil gi elevene av verktøy for læring, metodevalg osv. I disse dager er Spenn for vg3 ferdig, men nettstedet er dessverre temmelig lite imponerende, og her ligger min største innvending mot verket. Det er for dårlig at de ikke kan love oss at vi får dialektprøvene, f.eks., innen skolestart. Det som er for vg1 og vg2 ser heller ikke veldig spennende ut.

Oppdatering 16. juni:
Jeg fikk i dag følgende epost fra forlaget om nettstedet - fint med en oppklaring:
Hei!
For å rydde eventuelle misforståelser av veien:
Talemålsprøvene til Spenn 3 er ferdig innspilt og vil garantert være på nettstedet vårt til skolestart. De vil kunne skrives ut i transkribert form i tillegg til at det er lytteprøver. Det vil også være knyttet ulike aktiviteter til prøvene.
Når det gjelder nettstedet for øvrig, så er vi godt igang med å utvikle det og kan love et godt tilbud til skolestart
Hilsen Berit

Andre alternativer vi har er Grip teksten (Aschehoug) og Tema Grip teksten(Samlaget). Jeg har bare bladd i disse, og de ser tiltalende ut på ulikt vis begge to. Grip teksten fremstår som den ultimate SSP-lærebok, her er norsk som dannelsesfag sentralt. Jeg er usikker på om vi skal fortsette å presentere små anekdoter om en haug med forfattere som veldig lett blir likegyldige for elevene. Nettstedet deres er en betalingstjeneste, noe jeg er skeptisk til så lenge det finnes mange gratisalternativer som også er veldig bra. Min interesse for boka synker på grunn av dette. Tema har et bra kapittel som kan hjelpe elevene i vg3 i gang med de store oppgavene de skal gjennomføre: Det litterære programmet og fordypningsemnet. I tillegg har dette verket fått gode kritikker i pressen. Utover det er det ikke noe som fester seg ved første gjennomsyn.

Så - hva skal vi velge? Det er kanskje litt ufint å bringe økonomi inn i denne diskusjonen, men faktum er at skolen skal bruke masse penger på dette. Alle bøkene bortsett fra en koster ca 500 kr pluss eventuelle abonnementer på nettsteder. Spenn koster ca 400, og nettstedet er gratis. Ved å velge dette verket til vg3 kan vi altså spare ca 20 000 på et klassetrinn, og disse pengene kan brukes til å kjøpe inn endel eksemplarer av de tre andre bøkene, la oss si ti av hver.
TemaDermed har vi muligheten til å supplere litt fra andre bøker når det trengs, og vi står ganske fritt med tanke på metodevalg og verktøy. Jeg vil også foreslå at vg1 prøver seg uten bok, og at vi i stedet kjøper inn noen klassesett til å ha på deling, eventuelt til å bruke i perioder. NDLA sine sider burde være tilstrekkelige i mange tilfeller, eventuelt supplert med en tekstsamling - finnes det noe slikt der ute?

Dette er de tankene jeg kommer til å ta med meg til møtet vårt på fredag. Dersom noen vil hjelpe meg å tenke videre ved å fortelle om egne erfaringer med disse bøkene, er jeg veldig glad for det.

Oppdatering 6. juni: på møtet vårt i dag, der litt over halvparten av norsklærerne møtte, viste det seg at det var sterk interesse for Grip teksten. Mine argumenter om å satse på en rimeligere løsning ved å velge Spenn og dermed frigjøre midler til andre læremidler slo ikke gjennom, dessverre. Jeg fikk ikke noe klart flertall for noen av bøkene, og vurderer derfor å anbefale at vi kjøper inn tre klassesett hver av henholdsvis Spenn og Grip teksten, så kan alle lærerne få det verket de helst vil ha, samtidig som elevene har to ulike verk å se på når de samarbeider på tvers av klassene. Jeg liker faktisk Spenn fordi, som vi alle vet, det enkle er ofte det beste, og resten vil jeg supplere med selv. Grip teksten er sikkert bra, men er den verdt 20 000 ekstra på bokbudsjettet vårt,mon tro?

Synspunkter på en slik løsning, anyone?