tirsdag 24. februar 2009

Fordypningsoppgaver i Vg3

Særemnet - som nå heter fordypningsoppgaven - har alltid vært den store styrkeprøven i norskfaget i 3. klasse med tekster opp mot 15-20 siders lengde og mye tekst å lese, 3-5 romaner var vanlig. Etter Kunnskapsløftet er det ikke lenger noe spesifikt krav til lengde og omfang, men fremdeles er det en stor oppgave som krever mye tid og arbeid dersom den skal gjennomføres skikkelig. Kompetansemål som skal testes er blant annet elevenes evne til å

  • bruke bibliotekets sentrale databaser og andre faglige kilder, både tradisjonelle og elektroniske, i egne arbeider
  • gjennomføre arbeidet med en selvvalgt fordypningsoppgave og utforme den som en muntlig, skriftlig eller sammensatt tekst med språklig, litterært eller annet norskfaglig emne
  • beskrive utviklingen av egne tekster

For å forsvare at elevene bruker så mye tid på oppgaven som de gjør har vi valgt at de skal levere ett produkt (tekst/sammensatt tekst på 4 sider, vurdering i hovedmål) og holde en fremføring (10-15 min, vurdering i muntlig). Presentasjonen under fikk elevene da vi begynte å arbeide med oppgaven (den er todelt her av praktiske årsaker).

Nesten alle mine elever har valgt å skrive om enten en forfatter, en periode, et tema eller en adaptasjon. En har valgt å skrive om stedsnavn, en annen har valgt blogging. Vi begynte arbeidet med å velge temaer og tekstmateriale i høst. Det er en modningsprosess, og det er viktig å bruke tid på å finne en god problemstilling. Etter jul fikk de ca 4 uker til å jobbe med oppgaven, og de fikk mye tid på skolen til å skrive, inklusive en studiedag hjemme. Mot slutten av den måtte de levere inn et 1. utkast for å dokumenter at de hadde gjort noe. I disse dager har de første ferdige oppgavene begynt å sive inn i mine rettebunker i It's Learning. Eksempler på oppgaver de har skrevet er:

  • Hvordan blir kvinnens situasjon fremstilt litterært fra det moderne gjennombrudd til i dag?
  • Arbeiderklassen i norsk litteratur (nyrealismen)
  • Hvordan fremstilles "flinkhetskulturen" litterært?
  • Kulturkollisjoner (Pakkis, Et øye rødt)
  • Adaptasjonen av Elling-bøkene
  • Mannsrollen og mannlig seksualitet (Larsen, Behn, Hjort)
  • Adaptasjonen av De dødes tjern
  • Krimsjangeren - særtrekk
  • Oppvekstromaner - hvorfor er de så populære?
  • Ibsens kvinner
  • Blogging
  • Navnegranskning
  • Nyromantikken
  • Kjærlighet som drivkraft for fortellinger
  • Er det mulig å sammenligne Ibsen og Nesbø? Et kontekstorientert blikk

De muntlige fremføringene skal gjennomføres med en digital støtte som fremhever temaet. De får ikke lov til å lese opp et manus. I går gikk de første forestillingene av stabelen, og jeg ble igjen positivt overrasket over hvor gode mange elever er til å formidle noe muntlig. Noen ser ut som rene tv-programledere der de står, andre foreleser med den største selvfølge. Av digital støtte var det mest Power Points, men ingen fylte lysarkene med tekst. Det var gode bilder, stikkord, spenningskurver med animasjoner bare for å nevne noe. Ellers ble Slide Rocket, Glogster, Photo Story og annet også tatt i bruk sammen med filmsnutter, musikk og forhåndsinnleste kommentarer. Innholdsmessig var det også bra, det skulle også bare mangle når de har satt seg så grundig inn i materialet sitt som i dette tilfellet. Nå gjenstår det å vurdere alt sammen, men det får bli en egen post.

11 kommentarer:

kjemikeren sa...

Jeg fikk helt flashback da jeg leste denne posten. Jeg skrev særemne om Jostein Gaarders bøker, med fokus på hans "flerlags-stil". Med Sofies Verden som hovedbok. Trenger jeg å si at jeg likte å lese? ;-)
Jeg likte å skrive særemne, akkurat som jeg egentlig likte å skrive hovedoppgave også - det å begrave seg så dypt i et emne gir god innsikt og en følelse av mestring. Det håper jeg dagens elever også opplever!

Bjørn Helge sa...

I mitt hode er dette med prosess og veiledning avgjørende for at særemn.. fordypningsoppgaven skal være noe ut over en komplisert stil. I hvor stor grad bidrar du som lærer til valg av problemstilling (vel vitende om at den dårlig problemstilling gir mye ekstra arbeid senere)?

Kristian sa...

Hva slags kontekst er det snakk om i den siste oppgaven på lista? Proff formulering, i det minste. Jeg ble litt interessert.

Ingunn sa...

@Frøydis: Ja, heldigvis, mange synes det er veldig moro, særlig når det er over!

@Bjørn Helge: Valg av problemstilling har vært en prosess som har pågått i mange måneder. Jeg har i mange tilfeller foreslått presiseringer og alternativer. Alle problemstillingene er nok ikke like gode, men vi har diskutert dette mye sammen - selvsagt.

@Kristian: Ja, det er en veldig spennende oppgave. Konteksten det er tenkt på er samtiden til disse forfatterne, og at valg av sjanger gg uttrykksform for dem er styrt av de strømningene som gjelder til enhver tid. Vi har også trukket inn postmodernismens prinsipp om at det er lov til å blande alt, også Ibsen og Nesbø! Dette høres nok vilt ut, men det funker faktisk bra i elevens oppgave.

Anonym sa...

Hei

Slik jeg ser det er særemne totalt unødvendig. Hvorfor skal ETT prosjekt avgjøre store deler av en karakter elever har slitt for i 3år?

Ingunn sa...

Hei Anonym! Slik er det selvsagt ikke. Vi baserer karakterene på et bredt utvalg vurderinger. Dessuten er oppgavens utforming basert på ferdigheter elevene har utviklet gjennom flere år, så jeg er nok ikke enig i at det blir feil å legge stor vekt på denne oppgaven, men selvsagt ikke som eneste vurdering til standpunkt.

Anonym sa...

Hvordan blir kvinnens situasjon fremstilt litterært fra det moderne gjennombrudd til i dag? Denne eleven som hadde denne problemstilling, ble det lest noen bøker, i så fall hvilke?

Anonym sa...

hei, jeg skriver en fordypningsoppg, jeg har dysleksi så valgte og analysere tekstene til et band etter og ha jobbet lenge med problemstilling, og analyse av 2 sangtekster fant jeg ut at de var så utrolig vage at man kunne få de til og handle om hva som helst. det er så og si umulig og skrive en 6-siders oppg om det. saken er da at jeg skulle hatt levert denne oppg allt og nå står jeg her og ikke aner hva jeg skal gjøre. det er vinterferie og jeg har brukt hele ferien hittil for og finne en smart løsning. Så jeg har funnet ut at jeg skal velge ivo caprino-filmen askeladden og de gode hjelperne og krysse det opp mot eventyret. Jeg lurte på om du hadde noen tips? Noe som kan få forgang på ting..? mvh en tidligre sandvika elev. (læreren min da jeg gikk på sandvika sa at jeg IKKE ville klare dette skoleåret, vil at hun skal ta FEIL! selv om det er to år på etterskudd)

Anonym sa...

Hei, jeg går vg3 påbygging ved Polarsirkelen vgs. Vi er begynt på fordypningsoppgaven og dette klarnet virkelig hodet mitt. Dette må jeg vise til mine klassevenner!
Jeg skal forresten skrive periodestudium, to bøker fra naturalismen. Amalie Skram - Lucie, og Christian Krohg - Albertine.
Gleder meg veldig til å sette meg inn i dette :)
Mvh Jente 18

Anonym sa...

Hei!

Jeg trenger litt hjelp med problemstillingen min til særemnet. Har prostitusjon som tema, og har lest "Men mine tanker får du aldri" av Sverre Asmervik, "Albertine" av Christian Krohg og "Et glass melk takk!" av Herbjørg Wassmo. Har du noen forslag til en problemstilling? Håper på svar! :)

Ingunn sa...

Hei Anonym!
For at jeg skal kunne hjelpe deg må jeg vite mye mer enn hva slags bøker du leser. Du kan sende meg en mail på ingunn.kjol.wiig (at) gmail.com der du forteller litt om hvem du er, hva du har tenkt på så langt og lignende, og hva læreren din har sagt at du skal legge vekt på, så skal jeg prøve å gi deg et ordentlig svar:)

Legg inn en kommentar

Jeg har flyttet, så kommentarer på denne bloggen blir ikke lenger fulgt opp. Du finner meg på http://ingunnkjolwiig.no