torsdag 17. juli 2008

Sommeraktiviteter del 2

Da sommerferien begynte lagde jeg en liste over ting jeg hadde lyst til å få gjort i ferien. Nå er vi omtrent halvveis, og dette har jeg gjort så langt:

  • Lest boka til Will Richardson om Blogs, Wikis, Podcasts...for Classrooms Den anbefales alle som vurderer å blogge med elever fordi den er klar, tydelig og gir både pedagogiske begrunnelser og praktisk informasjon.
  • Målet var å lese et utvalg skandinaviske forfattere, for eksempel Frode Grytten, Per Olof Enquist, Helle Helle Jeg har til nå lest Popsongar og Rom i byen, rom på landet av Frode Grytten. Jeg har også lest Rødby-Puttgarten av Helle Helle. Alle disse var gode og kan anbefales. Frode Grytten har en sjelden evne til å beskrive samspillet mellom mennesker på en måte som får det til å bli både sårt og vakkert samtidig. Helle Helle skriver i samme tradisjon som for eksempel Hanne Ørstadvik, men mye morsommere.
  • Jeg har prøvd å lære mer om digitalfotografering ved å eksperimentere med mitt Canon Ixus 70 og lese Magnar Fjørtoft: Digital fotografering i praksis som jeg kjøpte i vinterferien. Boka er teknisk utfordrende for en amatør som meg, men gir gode forklaringer. Brukes som oppslagsverk. Jeg har tatt masse bilder, og noen av dem kan sees på Flickr. Det er vanskelig å sortere, og målet er å redusere antall bilder og bare legge ut de beste. Det målet er et stykke unna fortsatt.
  • Jeg har også begynt å sette opp en blogg og en wiki for mine nye elever i Vg3. I tillegg skal jeg samarbeide med Leif om en felles ressurswiki for dette trinnet gjennom neste skoleår. Dette kommer jeg tilbake til senere.

Det er jo ferie. Da er det greit å ikke gjøre for mye, men jeg trives best med å ha litt å sysle med, så pc-en blir med på feiens siste del. Kanskje blir det mer blogging, og det blir i hvertfall mer fotografering. Nå gjenstår noen dager på hytta, så hjem til familien i Arendal. Til slutt er det satt av noen dager til å få styr på heimen før skoleåret braker løs i midten av august.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Jeg har flyttet, så kommentarer på denne bloggen blir ikke lenger fulgt opp. Du finner meg på http://ingunnkjolwiig.no