tirsdag 16. mars 2010

facebook i undervisningen

Sosiale medier har gjort sitt inntog i skolen for fullt, i hvertfall blant elevene, og det er nok ikke få lærere som har fortvilt over at elevene heller er på facebook enn på It’s Learning og gjør oppgaver. Jeg også, det skal jeg ikke benekte. Men hvis ikke Mohammed vil komme til fjellet, så får fjellet komme til Mohammed, tenkte jeg (eller hvordan det nå egentlig var). For ikke så lenge siden lanserte facebook en ny funksjon, nemlig muligheten til å lage sider. Facebooksider kjennetegnes ved at det ikke er nødvendig å bli “venner” med dem som ønsker å følge den. Den som står bak siden har dermed ikke innsyn i tilhengernes profil, og heller ikke motsatt. Likevel vil oppdateringer fra siden komme frem i nyhetsstrømmen til alle som følger den. Slik sett er facebooksider svært praktiske for alle som er ute etter å profilere noe, enten det er organisasjoner, firmaer, politikere, kjendiser, skoler – eller lærere – uten å bryte privatlivets fred. Jeg har derfor opprettet en facebookside for å lettere kunne informere mine elever.

2010-03-16_1512
Alle Mine elever er nok mye endel på facebook. Da er det vel logisk at det er der jeg sender dem en ekstra påminnelse, legger ut en lenke til det siste blogginnlegget på klassebloggen vår, gratulerer noen med dagen, tipser om nyttige verktøy og minner om at det er tentamen i neste uke? Vi kan fortsette å rive oss i håret over at det er så vanskelig å få dem til å sjekke innom ITSL i tide til å få gjort leksene, vi kan kjefte og formane og skrive anmerkninger, eller vi kan legge ut en kjapp påminnelse der de er og be dem finne resten av informasjonen der den alt ligger- i skolens LMS, på en blogg osv. Tilbakemeldingene fra klassene mine har vært veldig positive så langt, og ingen MÅ være med på dette. Likevel har over halvparten av dem alt lagt siden til profilen sin, og det før begge klassene har fått skikkelig informasjon om tiltaket.

Mange vil nok innvende at det er viktig at informasjonen skal være tilgjengelig på ett og samme sted, likt for alle ved skolen, og det er jeg enig i. For mange sololøp er ikke av det gode. Men min erfaring er at selv om vi har felles retningslinjer på vår skole (alle lekser skal legges i kalenderen på ITSL), så blir det ikke alltid slik likevel. Noen lærere bruker tavla i klasserommet, noen bruker oppslagstavla på ITSL, noen sier det muntlig i timen. Min strategi er å gi informasjonen flere steder slik at det er størst mulig garanti for å nå frem til rett adresse. Jeg legger altså ut lekser og annet viktig i kalenderen på ITSL, og så minner jeg om det på facebook også. Sandvika vgs har forøvrig hatt en facebookside en god stund alt, og dette er populært blant elevene, noe som vises ved at svært mange av dem velger å legge siden til profilen sin. Biblioteket vårt har også en egen side.

Det finnes et annet aspekt ved dette som er interessant å reflektere over. Slik det er nå må en ha mange ulike brukerkonti for å få tilgang til ulike sosiale nettsteder. Dette blir fort rotete og uoversiktlig dersom en ikke tar i bruk hjelpemidler som lastpass til å holde rede på passordene sine, og en bør også vurdere strategier for kryssposting slik at informasjon en sender ut ett sted også blir tilgjengelig andre steder på nettet. Det blir som de første årene med epost: For å sende det måtte mottakeren ha samme epostleverandør som deg selv (f.eks. en Yahoo-epost). Er det noen som husker dette i dag? Det er ikke lenge siden. Om ikke altfor lang tid vil det være slik med sosiale medier også, vil jeg tro. Epost er allerede gæmlis, ingen ungdommer bruker det til kommunikasjon seg i mellom. Vi kommer neppe til å se at de migrerer dit heller. Men de kan finne på å vandre videre til en ny plattform selv om facebook for tiden er svært dominerende i dette bildet. Dette er en annen innvending jeg får høre mot det å bruke facebook til informasjon mot elever. Men det er vel ikke noe problem, i så fall? Da kan vi vel bare følge etter? Når kommunikasjonen mellom ulike sosiale plattformer blir stadig mer sømløs, så blir også dette stadig enklere å få til uten at det trenger å bli en voldsom tidstyv ut av det. Fjellet flytter seg!

Andre lærere som også bruker facebooksider i faget sitt:
Matematikk 1P (Anne Cathrine Gotaaas, Sandvika vgs)
Norsk Vg2 (Johanne Nordhagen, Hamar katedralskole)
Kultur og kommunikasjon (Marita Aksnes, Randaberg vgs)
Norsk Vg2 (Liv Marie Schou, St. Hallvard vgs)

Skolesider:
Sandvika vgs
Kirkenes vgs


Skolebibliotek:
Sandvika vgs

26 kommentarer:

Reidar Madsen sa...

Hei
Interessant innlegg. Da jeg leste overskriften på Twitter var jeg skeptisk, men så skjønte jeg at jeg man ikke trenger være "venner" for å følge den. Det synes jeg er helt nødvendig (Er av dem som er skeptisk til å ha elever som venner). Men her var det mange nyttige tips, og det kan jo hende jeg finner på å prøve dette:)

Det som likevel gjør meg litt skeptisk er om dette blir nok et utslag av curlingeffekt i skolen. Bør vi ikke kunne forvente, spesielt av 3. klasse studieforberedede, at de selv aktivt søker den informasjonen du legger ut her på LMS? At Mohammed faktisk finner fjellet selv? Ikke helt sikker her, men lurer litt.

Reidar Madsen
St.Hallvard vgs

Anonym sa...

Dette har eg ikkje tenkt på. Takk for tipset om info-side, det skal eg prøve. Innleveringar kan jo fortsatt gå i lms, men småting kan jo absolutt seiast mykje enklare i fb, hvertfall når ein slepp å sjå alt eleven har på profilen sin.

Johanne sa...

Bra bloggpost! Jeg er overbevist om at dette er smart. Det gjelder å nå elevene der de er!

vageskar sa...

Smart.

Faktisk er det ikke nødvendig å sjekke innom It's Learning for å få alle beskjedene som sendes ut derfra; man kan stille den til å sende ut epost (men det bruker jo færre og færre).

Jørn Idar Ellingsen sa...

Bra. Jeg så at Liv Marie på St.Hallvard hadde opprettet side for klassen sin i dag også, og ble litt nysgjerrig. Jeg tror det er et stort poeng å nå elevene der de er, og så lenke eller vise til informasjon i LMS'et herfra. Jeg er helt sikker på at flere får med seg informasjonen fra denne siden. Gleder meg til å høre erfaringer etter en stund - har det effekt?

Ingunn sa...

@ Reidar og Anonym: Takkk for kommentar! Det er gøy at så mange ser ut til å se potensialet i dette. Jeg har selv de samme betenkelighetene som deg, Reidar, og tror absolutt at Vg3-elever på SSP bør klare å finne denne informasjonen uten facebook. Men vi har vel alle noen som ikke er så motiverte, som "glemmer" litt for lett, og dem kan vi kanskje lettere få kontakt med og dermed motivere litt mer via facebook? Dessuten tror jeg at dette er med på å styrke det viktige sosiale limet mellom meg og klassen. Jeg anerkjenner at de liker å være på facebook, og gir dem litt for det. Beskjedene de kommer til å få der kommer mest til å være av en mer uformell art enn det som ligger på ITSL. Det er også fullt mulig å tenke seg at en slik side kan erstatte en klasseblogg, noe jeg også har.

@Johanne: Flott side du har laget! Jeg tror også at dette vil slå an hos mange. Det virker jo både fornuftig og hyggelig på en gang.

@Eirik: Så fint at du synes det. Det er jo det aller viktigste poenget med å prøve dette. Jeg vet om epostinnstillingene i ITSL, men som du sier selv, færre og færre ser noe poeng i å bruke epost. Jeg har f.eks. barn som ikke fatter at de trenger en epostadresse om ikke annet så for å opprette kontoer på nettet.

Ingunn sa...

@ Jørn Idar: Takk for hyggelig kommentar. Så bra at Liv også er i gang, hun har jo utforsket facebook på flere måter med elevene allerede. Jeg er også spent på langtidseffekten av dette. Og så lurer jeg på hvordan elevene opplever det om ALLE lærerne deres plutselig begynner å spamme dem på facebook! Men jeg har som sagt latt dette være en helt frivillig sak, så de kan selv filtrere informasjonen de får. Om noen uker har jeg tenkt å kjøre en undersøkelse blant elevene for å se hvordan de synes det har vært.

Jens R sa...

Må me som lærarar/skule alltid rette oss etter elevane? Skal bedriftene rette seg etter lærlingen/den nytilsette? Når me er kome dit at eg kan få lagt ut på fleire plattformer samtidig kan eg gjerne la dette skje.
Eg nyttar mykje av tida mi, både i arbeid og fritid, framom PC-en, men realiteten er at mange ikkje gjer det. Interessene er heilt andre stader. Byrjar me fyrst å nytte fleire kanalar mot elevane må me gjennomføre dette elles vert det snart brukt som forklaring på kvifor ting ikkje er gjort. Informasjonen ligg på feil stad. I dag vil det å nytte fleire kanalar kreve bruk av meir tid. Korleis vert dette kompensert? Arbeidstid/lønn?
I ei bedrift må du rette deg etter dei ordningane som finst. Sjølvsagt kan du foreslå forbetringar, men du kan ikkje rekne med å overta styringa. Me må førebu elevane på arbeidslivet og noko av dette er å rette seg etter visse reglar. Informasjonen må vera å finne på ein stad så får me vurdere om andre kanalar kan nyttast på ein positiv måte i opplæringa. Dette vil variere mellom fag og klassar.

Lisa sa...

@jens: Vi er allerede kommet dit at vi kan legge ut på flere platformer samtidig. I Nettskolen Rogaland har vi lagt til rette for kryssposting av informasjon. Alt som Nettlærerne velger å publisere på NING nettverket kan nå krysspostes på FB siden og evt. Twitter. (...mer om det her; http://traveller-lisa.blogspot.com/2010/03/nettskolen-rogaland-pa-mange-arenaer.html).

Jeg er faktisk litt mer bekymret for det Ingunn nevner i kommentaren sin. Hva vil skje med elevenes forhold til FB etterhvert som flere og flere lærere begynner å ta det i bruk og spammer dem med informasjon. Det blir spennende å høre hva elevene mener om dette.

Ingunn sa...

@Jens: Du stiller et viktig spørsmål i innvendingen din, og jeg har tenkt på det samme selv. Men samtidig så tror jeg på at det er viktig å komme andre litt i møte for å få til en god dialog, og derfor er jeg villig til å prøve meg på flere arenaer. Jeg har ikke tenkt å erstatte LMS'et med facebook. Men for meg er det ikke så mye bry å legge ut en liten påminner på facebook også. Dette må selvsagt den enkelte lærer selv finne ut av. Noen skriver beskjeder på tavla i klasserommet i tillegg - skal de da også inn i LMS'et for å spare tid? Det omfanget vi diskuterer her kan neppe være i strid med noen lønns- og arbeidstidsavtale. Men jeg ser selvsagt at summen av mange små gjøremål til sammen kan bli mye tidsbruk. Elevene mine må fortsatt inn i LMS'et for å få med seg alt, og jeg er absolutt enig i at de må følge visse regler. Men de kan godt få litt ekstra hjelp til å lykkes med det av meg.

@Lisa: Det var veldig interessant å lese om nettskoleplattformen deres! Det ser ut til å være en god struktur dere har funnet frem til.

Jeg vil også peke på at (Google) Buzz har mye av den funksjonaliteten vi snakker om her vedrørende kryssposting. Elevenes reaksjon på at skolen kommer inn på facebook-arenaen er det viktig å følge med på. Jeg håper også at de lærerne som tar facebook-sider i bruk ikke overdriver informasjonsstrømmen der. Det er det ingen grunn til. Når nyhetens interesse er borte vil det vise seg om dette faktisk er nyttig eller ikke.

Dag Roar sa...

Liker godt ideen om at en slik side kan fungere som en påminner om det som allerede ligger på It's learning.
Ser også fordelen med at foreldre kan melde seg inn i denne gruppen (mye lettere enn dem kan i it's learning), og dermed gi det ekstra pushet (som mange av mine elever i ungdomsskolen trenger.

Jørn Idar Ellingsen sa...

@Dag Roar: Det var definitivt en fordel jeg ikke hadde tenkt på - at foreldrene også enklere kan få oversikt over de viktigste gjøremålene.

@Ingunn: Jeg er veldig enig med deg i at dette er et tiltak, som om det fungerer bra, kommer eleven litt i møte, selv om jeg ser at elevene i utgangspunktet bør klare å finne informasjonen selv.

@Jens: Man kan selvfølgelig argumentere at dette er å sy puter under armene på dem, men hva blir løsningen da? Skal vi fortsette som vi gjør uten å forsøke andre metoder for få elevene inn på LMS'et i større grad, fordi det er elevenes problem?

Synes det blir veldig spennende å se hva elevene tenker om dette etter en stund.

Guttorm sa...

Det er viktig å etablera seg der elevane er, både for å visa at ein er der og for å visa at ein kan bruka kva som helst til læring. Elevar er kanskje ikkje så flinke at dei behersker alle nettsider og system, LMS-programvare har dei kanskje ikkje like stor motivasjon for å læra seg som t.d. Facebook. Og då er det jo fint at me bruker verktøy dei er kjente i og behersker. Og er elevane opne for andre løysingar kan ein etter kvart testa andre system saman med dei. Eit godt tips er i så fall å testa edmodo.com...
Poenget er vel at læring skjer der ein møter andre, uansett om det er virtuelt eller fjes til fjes. Eg har ikkje vanleg klasseundervising i år og bruker MSN ein heil del i undervisinga, i tillegg har eg oppretta ei halvoffisiell side for skulen på facebook. Der prøver eg å tipsa elevane om gode og relevante ressursar, alt frå lydbøker til wolframalpha til programvare. I tillegg kjem det nokre interne meldingar om aktivitetar og slikt. Utan marknadsføring har sida no rundt 170 tilhengarar. Dei fleste er elevar, men det er nokre føresette og tidlegare lærarar/elevar der og så vidt eg ser. Menyen "Snarveier" til venstre inneheld lenker til det meste dei treng i skulekvardagen, nokre lenker går til interne sider (kun tilgjengeleg når ein er på skulen). Kikk gjerne innom her: http://Facebook.com/KirkenesVGS.

anne.ragnhild sa...

I noen kommuner er man nå i ferd med å etablere digitale retningslinjer for lærere, som skal ha til hensikt å forby kontakt mellom lærere og elever på sosiale digitale medier. Hva er dere kloke menneskers umiddelbare mening om dette?

Ingunn sa...

@Dag Roar: Takk for kommentar, og godt tenkt! Mange foreldre, kanskje særlig på u-trinnet, ønsker enklere tilgang til informasjon om det vi gjør på skolen. Blogger har hatt en tilsvarende funksjon hos oss tidligere.

@Jørn Idar: Ja, mine elever ga mer eller mindre uttrykk for at dette var noe de verdsatte som en hyggelig og morsom gest fra min side. Og det er jo det det er. Vi får se hva de synes etter hvert.

@Guttorm: Vi er helt på linje her. Takk for godt innspill som vanlig:)

@ Anne Ragnhild: Takk for kommentar og et viktig spørsmål i denne diskusjonen! Jeg er som du antagelig kan gjette fullstendig i mot at det skal lages slike absolutte regler. Det mener jeg er feilslått politikk. Men at vi kan trenge retningslinjer for bruk av sosiale medier er en annen sak. En gang hadde jeg en kollega - ikke der jeg jobber nå - som kommenterte elevbilder på Deiligst.no og la ut bilder av seg selv der i bar overkropp. Svært dårlig skjønn, og antagelig grunnlag for å miste jobben som lærer. Men generelt kan det være veldig positivt å bruke sosiale medier også i skolen dersom det gjøres med fornuft og omtanke, og derfor blir det helt feil å lage forbud mot å bruke facebook f.eks.

Anne-Lise sa...

Helt enkelt genialt, og jeg vil tenker at dette skal jeg jammen prøve, selv om Facebook er fyord hos oss:-), det er som du sier at vi nok må følge etter enten vi vil eller ikke:-). Jeg vil:-). Ha en super dag!

Ingunn sa...

@Anne Lise: Takk for hyggelig kommentar! Lykke til med utforskningen av facebook sammen med elevene dine. Ha en super dag du også.

Fotograf Solberg sa...

endelig litt positiv lesing om skolen :) dette synes jeg er absolutt riktig vei å gå. Istedenfor å klage over at elevene bruker mye tid på det, heller møte dem der de er. :D

Bjørn Helge sa...

Vår skole har opprettet en Fb-side (http://www.facebook.com/pages/Tiller-Norway/Kristen-videregaende-skole-Trondelag-KVT/279586173531?ref=nf) til informasjon/markedsføring/kontakt på lignende vis som Guttorm i Krikenes. På klassenivå sitter jeg på gjerdet - det er lite aktuelt å begynne nå med så kort tid igjen av året, men her det i bakhodet når jeg tenker et halvt år fram. Det blir spennende å høre hvordan dere som prøver ut nå opplever bruken over tid. Flott at du og andre prøver ut og deler erfaringer - takk!

John Eivind Storvik sa...

Jeg har latt meg inspirere - og opprettet en FB side for Service og samferdsel - så får vi se hva som skjer - og hvordan elevene tar i mot tiltaket.

Anne Cathrine sa...

@ingunn Spennende å lese alle kommentarene du har fått. Må bare til føye at jeg har en side til i S1 matematikk også. S1
. Begge sidene er blitt godt motatt. Jeg har samme holdning som deg. Frivillig medlemsskap, evaluere etter hvert.
Ser at jeg har fått andre tilhengere enn egne elever, men så lenge de ikke skriver noe tull på siden, kan de være der. La akkurat ut en video om potensregning jeg fant på Youtube. Hvis det er flere elever enn mine som har nytte av den, så er jo det fint. Greit sted å dele med flere enn sine egne, tenker jeg.

Iselin sa...

Jeg blir atter en gang inspirert av å lese bloggen din, og har lyst til å teste dette ut på mine elever på 9.trinn. Føler man må trø forsiktig i ungdomsskolen, og jeg er ikke sikker på om alle er på facebook engang. Men nå har jeg i alle fall laget en undersøkelse på it's learning for å lodde stemningen og få svar på nettopp dette, så får vi se om det kan ha noe for seg å opprette fagsider på FB. Jeg sliter i alle fall med å motivere til bruk av it's learning...

Ingunn sa...

@Fotograf Solberg: Takk for hyggelig kommentar! Jeg kommer gjerne elevene mine i møte dersom det også gagner læringen deres. Det er tross alt lov å både ha det moro og gjøre noe nyttig samtidig.

@Bjørn Helge: Takk for sist og takk for nok en konstruktiv tilbakemelding her på bloggen. Jeg er også spent på reaksjonene til elevene etter hvert, og det kan godt hende at dette bare blir et blaff. Men det vet vi jo ikke før vi prøver.

@John Eivind: Spennende! Gi lyd om hvordan det går.

@Anne Cathrine: Vi tenker veldig likt der. Jeg stresser ikke med å fjerne andre følgere. Mange av dem er dessuten lærere;) Målet mtt er å oppmuntre litt flere elever till å legge siden til - det er litt lite med ca 50% oppslutning.

@Iselin: Velkommen hit og takk for kommentar! Så hyggelig at du blir inspirert av bloggen min. Jeg synes at du skal prøve deg fram med dette, det er ikke verre enn at du kan slette siden igjen om det bare blir tull. Et godt råd med så unge elever er nok å være tydelig på hvilke regler du vil at skal gjelde på siden din - men det vet du nok allerede.

Furutoppen sa...

Jeg tar videreutdanning i IKT i regi av Nyweb ved universitetet i Stavanger. Oppgaven denne gangen er å drøfte pedagogisk bruk av Facebook i undervisningen.Etter å ha lest ditt innlegg og sett på div. skole/fagsider som er opprettet på Facebook fikk jeg lyst til å prøve dette med mine elever i faget " Visuell kultur og samfunn" Foreslo for elevene at jeg skulle opprette en fagside.Reaksjonen fra mine 15 elever var enstemmig imot dette. Dette er flinke, oppegående elever . De ønsket ikke å blande skolestoff og Facebook.De jobber ellers både med blogg og Wiki i min undervisning.Jeg trodde at de ville bli begeistret for forslaget, men der tok jeg skammelig feil.Så i første omgang må jeg nok legge dette på is

Ingunn sa...

@Furutoppen: Det er kanskje ikke helt uventet at noen elever føler det sånn. De har jo hatt facebook som sitt privatliv frem til nå. Men mye tyder på at dette er i ferd med å endre seg, og jeg tror vi bare ser begynnelsen på at facebook blir den dominerende kommunikasjonsplattformen både for skole, jobb og privatliv. Mange har allerede ryddet opp etter "den store facebook-festen" og gjort profilene sine mer presentable for alle typer besøkende. Det betyr nok også at mange vil migrere videre til et annet, morsommere sted. Likevel vil en god del holde fast ved sin facebook-konto i lang tid fremover, og det er nok her skolen kan komme inn i bildet. Det var jo aldri meningen å ødelegge moroa for dem.

Jeg håper du får bruk for denne erfaringen i oppgaveskrivingen din, det er et nyttig korreks til skolens bruk av sosiale medier. Takk for innspillet!

Lillybet sa...

Ved Kjelle videregående skole på Bjørkelangen har vi også sider for elevene i fellesfag og vg3 påbygning. Jeg har i tillegg en egen profil som elevene har tilgang til - som ikke er min private. Men det er ikke nødvendig, så jeg vurderer å ta den vekk.

Legg inn en kommentar

Jeg har flyttet, så kommentarer på denne bloggen blir ikke lenger fulgt opp. Du finner meg på http://ingunnkjolwiig.no