søndag 6. september 2009

Adaptasjon revisited

Det er et nytt skoleår og nye muligheter til å jobbe med adaptasjon. Sist jeg skulle i gang med adaptasjon fikk jeg mange gode tips fra Tanketråders lesere om ulike adaptasjoner og ressurser, men da rakk jeg ikke å gjøre så mye med det. I år har vi lagt temaet helt i oppstarten sånn at de som vil bruke teoristoffet i forbindelse med fordypningsoppgaven sin kan få muligheten til det. I tillegg kommer vi tilbake til dette noen ganger i løpet av året, så jeg er glad jeg har en ressursbank her på bloggen å ta av. Jeg har tenkt å bruke oppgaven basert på Mannen som elsket Yngve av Tore Renberg som brekkstang i år også (se innlegget jeg lenker til over). Dessverre er den opprinnelige filmsnutten slettet fra Youtube, men jeg har rippet de første fem minuttene av filmen ved hjelp av Handbrake og lagt ut på IT's Learning sånn at elevene kan se den flere ganger uavhengig av hverandre. De får også utdelt to kapitler fra boken. På grunn av opphavsrettighetene kan jeg ikke legge ut noe her, men dette er heldigvis lett tilgjengelig materiale for de fleste.
Jeg utvider undervisningen med mange flere adaptasjonseksempler denne gangen.
Sist jeg spurte fikk jeg tips om kortfilmen Ett halvt ark papper basert på Strindbergs novelle av samme navn sist jeg bragte temaet på banen her på bloggen. Den kommer jeg til å ta i bruk i introduksjonen av temaet for klassen. De som er interessert kan gjerne ta en titt på min plan for opplegget denne uka. Jeg fant forresten også en ny ressurs i dag via Mediana sine adaptasjonsssider. Novellen "Att döda ett barn" av Stig Dagerman er fin å bruke sammen med elever, den får alltid frem engasjementet:

Jeg er fortsatt interessert i gode tips til adaptasjonsundervisningen, så del gjerne dersom du har noen gode ideer på lager!
Oppdatering: 
Jeg fikk en hyggelig epost fra Hjørdis Ree, lektor på Byåsen vgs, med tips om en god adaptasjonsressurs basert på Bjarte Breiteigs "Der nede sørger de ikke". Den ligger på Lokus, så de som er raske kan benytte den gratis frem til 1. oktober. Da stenger portalen og blir betalingstjeneste.

5 kommentarer:

Jørn Idar Ellingsen sa...

Jeg har også brukt "Der nede sørger de ikke" med stort hell. Vurderte den som eksamensoppgave i 3. klasse i fjor, men fikk ikke kortfilmen fort nok til sensor. Har vist starten av "No cuntry for old men" og lest starten av romanen for å vise et eksempel som er relativt tro mot romanen. Jeg brukte også "Manne som elsket Yngve" i fjor. "Tatt av kvinnen", særlig starten, er også ok.

livetleker sa...

Det slår meg i hvor stor grad klassene mine på ungdomstrinnet leser de samme tekstene som dere gjør i din klasse. Både Att døda et barn og Et halvt ark papir leses hos oss også. Hvor for jeg tak i filmen til Strindbergnovella? Den har jeg ikke hørt om før.

livetleker sa...

Fant den. Måtte søke med bindestreker mellom ordene. Ellers takk.

Ingunn sa...

Ja, det er egentlig en uting, Hege. Tenk så mye annet de kunne ha lest i stedet. På den annen side opplever jeg at noen av dem på inspirert vis klarer å komme frem til noe nytt i det kjente også, så helt feil er det vel ikke å repetere litt. Strindbergnovellen finne du i fjorårets innlegg om adaptasjon.

livetleker sa...

Om det er en uting, vet jeg ikke. Men jeg har gjort meg noen tanker. Jeg kjenner en norsklærer på videregående som kritiserer oss på ungdomstrinnet for at vi stjeler tekstene hennes :-) Det jeg tenker er at læreplanen kanskje burde vært mer konkret og med god sammenheng mellom grunnskolen og videregående skole. Elever i tiende klasse er i stand til å gå ganske dypt i litteraturen, og kanskje hadde det vært bedre om vi ble enige om hvor vi skulle stoppe og dere begynne. Nå snakker jeg ikke om lesing av litteratur generelt, men mer den kronologiske litteraturhistorien med tilhørende tekster.

Legg inn en kommentar

Jeg har flyttet, så kommentarer på denne bloggen blir ikke lenger fulgt opp. Du finner meg på http://ingunnkjolwiig.no