onsdag 3. juni 2009

Ravgni tv - ressurs for samfunnsfag

Jeg har en bror som er adjunkt og som underviser på Ny Krohnborg skole i Bergen. Ingvar Kjøl heter han, men han kan også treffes for eksempel på Twitter under nicket ravgni. Det er ham jeg twitrer til når det er noe jeg ikke finner ut av på Mac-en, for han er en trollmann med den. Nå har han lagd en fin videocast om oljepenger og statsbudsjett til elevene sine, 10. klassinger som kanskje skal opp i samfunnsfag i muntlig, noen av dem? Ressursen er så godt lagd at jeg synes flere bør få glede av den, og jeg har derfor fått hans tillatelse til å legge den ut her - udelt og ubrukt foreløpig, men det håper jeg vil endre seg fort! Han publiserer dette gjennom blip.tv. Gi gjerne en tilbakemelding til ham på Twitter eller her på bloggen om du bruker videoen, eller om du liker den. Det er alltid veldig hyggelig å høre at arbeidet som er lagt ned er til glede for andre også.

3 kommentarer:

Kristian Otterstad Andresen sa...

Hei Ingunn. Det er Kristian fra Andreas' klasse igjen...

Det har seg faktisk slik at jeg har sett en del videocaster og denne var veldig fin. Din brors stemme er klar og lett oppfatte og grafikken beskriver problemstillingene godt. Jeg har alltid tenkt at bilder, filmklipp, grafikk osv. gjør ting lettere å oppfatte, det skaper på en måte knagger som gjør ting lettere å huske på og evnen til å assosiere øker. Derfor synes jeg at prat + noe visuelt blir det beste å bruke hva formidling av lærestoff - og særlig "kjedeligere lærestoff" - angår.

Kanskje vi rett og slett må ha mer av disse "læringsproduktene" i skolen? Virker å være lærerikt for både lærere og elever=)

Ingunn sa...

Hei Kristian! Takk for veldig nyttig og konstruktiv tilbakemelding. Jeg er fullstendig enig med deg - vi burde ha mer av dette. Desverre tar det nokså lang tid å lage slikt, men dersom vi deler mer, kanskje vi greier å få til mer da? Det er forresten veldig hyggelig at du kommenterer her, og jeg ser gjerne at enda flere elever gjør det.

ingvar sa...

Hei Kristian, jeg låner litt plass av Ingunn for å svare deg.

Hyggelig at du liker videocasten - det setter jeg stor pris på og det inspirerer. Tanken er at slike ting kan være god repetisjon for elever som har arbeidet med temaet tidligere. Jeg ser imidlertid at det også kan brukes som innledning til nye temaer, selv om jeg er skeptisk til å la elever sitte for mye "alene" med lærestoffet.

Legg inn en kommentar

Jeg har flyttet, så kommentarer på denne bloggen blir ikke lenger fulgt opp. Du finner meg på http://ingunnkjolwiig.no